A ArneTW skrev:
Men vägföreningen sköter snöröjningen?
/ATW
Inte längre sedan förra året

• Gilla
Enterprise och 1 till
  • Laddar…
M marieed2 skrev:
Markägare brukar få ca 5 kr metern så ersättning har han säkert fått för det...
Jag ska få 6kr/m för intrång att fiber grävs ned. Man hoppas ju då att men inte råkar förstöra den i framtiden om man tex gräver upp någon sten som skjuter upp i vägen. Då är det klen tröst att man fick 900 kr för 150 m vägsträcka. Jag har skog att komma åt. Skulle gärna medge min granne belysning men inte ta ansvar och ersätta när en pollare råkar bli nerkörd när träd avverkas el dylikt. Samma när man så småningom behöver kantskära vägen fast det kanske är enkom TS ansvar i detta fall. Känns inte bra att TS gjort detta utanför sin tomt. Känns inte som ”by the book”.

• Gilla
  • Haha
MONTREAL och 5 till
  • Laddar…
O thompabompa skrev:
Men det kan ju knappast spela nån roll. Med sånt resonemang skulle man kunna göra om vägen till att vara 2 meter bred och anlägga en boulebana på den mark som blir över. Problemet är i grunden att TS har ett servitut på en väg att köra på. Han har inte fått ett fem meter brett område i skogen att göra vad han vill med.
och du tänker att en boulebana är en naturlig eller tänkbar del av en väg?

R Rem skrev:
Inga problem då, han kan kan få en 500-ing
Det är nog vad han fått om det hade varit ett elbolag som grävt ner kabel.
Vi har ca 300 m kabel nergrävda i dikeskanten till åkermarken och fick ca 1500:- Kr i ersättning för detta från Fortum.

• Gilla
Rem
  • Laddar…
Det är mycket prat om kabel men detta handlar till största del om pollarna i sig.
Skogsbruk innefattar bla röjning och gallring, dvs man fäller träd i olika storlekar, och på ett smalt skifte kan detta vara besvärligt redan från början. Fälla över vägen är i sig inga problem, man kvistar, apterar och flyttar bort det som ligger på vägen och vägen är åter framkomlig. Vägen i sig är inget hinder.
Stolpar som sticker upp är däremot i vägen varje gång, så fort något ska göras och vad som än ska göras i skogen.

• Gilla
MONTREAL och 10 till
  • Laddar…
E
harry73 harry73 skrev:
Jag ser inte varför du inte skulle få ha belysning av vägen med stöd av servitutet.
Personligen skulle jag tycka att det är intressant om du driver frågan vidare
Det är ju en sak att man kanske har rätt till något. Och hade tråd skapare frågat innan hade kanske markägaren skrivit under markupplåtelseavtalet utan knussel och schablon ersättningen hade kanske 2500-5000 beroende på träd påverkan kanske något till. Detta för grundbelopp och ledningarna, sen kanske det tillkommit ett par hundringar per pollare också.

På det sättet hade markägare haft möjlighet att påverka utformningen av anläggningen, hade denne däremot inte skrivit under hade man kunnat driva frågan vidare men ersättning ska markägare ha oavsett,

Lantmäteriet hade nog kommit fram till samma summa ungefär om nu tråd skapare givits rätten.

• Gilla
Enterprise
  • Laddar…
SarB
O Steamboy skrev:
Nu är det mycket äpplen och päron. Det går inte att äga "endast servitut". Det TS äger är äger en fastighet. Fastigheten (härskande) har ett servitut som ger rätt till utfartsväg över den andra fastigheten (tjänande). Vägen är en del av härskande fastighet. Marken den ligger på är en del av tjänande fastighet.

TS äger alltså indirekt vägen.

Att köpa marken innebär en avstyckning och en rätt saftig kostnad för lantmäteriförrätningen. Vad blir egentligen slutresultatet? En ny oberoende fastighet som fortfarande omfattas av servitutet, eller passar man på att göra en sammanslagning TS fastighet och upphäver servitutet?
Som du säger, mycket äpplen och päron här. Det hade inte gått att stycka av vägen till en egen fastighet, däremot ev. reglera in den i ts fastighet. Vägen är inte en del av ts fastighet, den tillhör tjänande fastighet och ingen annan. Genom servitut har ts rätt att bruka befintlig väg (inte anlägga väg som någon skrev ovan).
Jag har mycket svårt att se att ett servitut som ger rätt till väg skulle innebära rätt att sätta upp belysning.

• Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
Det framgår att det hela började med att fiber dragits fram av kommunen till TS fastighet. Har inte läst att det var TS som fick ersättning för det intrånget för då borde han väl nämnt det. Eller vad säger TS? Det kommunala bolaget har då först skrivit ett markavtal med markägaren om rätten att dra fiber på dennes fastighet. En liten summa utbetalas sedan till markägaren. De gräver sedan på kanten till TS vägområde och samtidigt passar denne på att sätta upp belysning som då hamnar på markägarens mark.

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
SarB SarB skrev:
Som du säger, mycket äpplen och päron här. Det hade inte gått att stycka av vägen till en egen fastighet, däremot ev. reglera in den i ts fastighet. Vägen är inte en del av ts fastighet, den tillhör tjänande fastighet och ingen annan. Genom servitut har ts rätt att bruka befintlig väg (inte anlägga väg som någon skrev ovan).
Jag har mycket svårt att se att ett servitut som ger rätt till väg skulle innebära rätt att sätta upp belysning.
Jag är ju bevisligen inte expert på detta (än) men är tämligen säker på att markägaren inte anlade vägen utan det gjordes av förste ägaren. Vi underhåller den nu.

R Rem skrev:
Fick en lite obehaglig överraskning och jag tänkte kolla om någon här har koll på vad som gäller.

Lite bakgrund:

Vi äger ett hus på landet. Tomten är avstyckad 1947, vi flyttade hit 2008 som sommarboende. Nu har vi nyss flyttat hit permanent.

Från vägföreningens väg går en liten väg bara till vårt hus, ca 100 m lång. Det är ju "våran" väg så att säga, men vi äger inte marken. Oklart om vi har servitut på den, kan inte hitta något i köpehandlingarna om detta, men det går väl att ta reda på.

Så till saken. Eftersom det är ganska mörk (bäcksvart) så passade vi på att gräva ner en elledning och sätta upp ljuspollare utmed vägen (i diket) i samband med att vi hade en grävskopa här i ett annat ärende.

Nu, några veckor senare, damp det ner ett brev i vår brevlåda med ett krav från markägaren att vi gjort intrång på hans mark. Han vill ha 50 000:- i engångsersättning och 1000:-/år för ett markupplåtelseavtal. Han kallar detta för ett allvarligt intrång på hans egendom.

Så frågan: Har han rätt till detta? Gör det någon skillnad om vi har servitut på vägen eller inte. Vägen har ju varit där sedan 1947

Här är det såklart intressant om ni VET vad som gäller. Jag vill gärna ha lite på fötterna innan jag ringer och pratar med honom.

Jag kan ju ta bort allt och då får han inte en spänn. Till saken hör (eventuellt) att vi köpte till 1500 m2 tomt av honom när vi flyttade hit 2008 som han fick bra betalt för så jag tror att han gissar att vi har råd att betala.
Jag förmodar att det bara finns en väg upp till fastigheten och då gäller vanligtvis hävd – vilket regleras i Jordabalken. Har något fungerat i över 20 år – även utan servitut – så kan vanligtvis inte markägaren hindra det fortsatta nyttjandet.

Men att sätta grävskopan i någon annans mark utan att fråga eller kommit överens – då är man nog ute och cyklar. Hade det varit min mark hade det nog också blivit en faktura på typ 50000 kr etc. Maktspråket om ”allvarligt intrång på hans egendom etc.” tyder på att han helt enkelt blivit lite sur – och det hade nog jag också blivit.

Jag skulle nog ha tagit dealen men funderat igenom om upplåtelsekontraktet eventuellt också skulle innefatta något annat på eller vid sidan om vägen – tänk 20 år fram i tiden. Ett markupplåtelsekontrakt löper normalt på en längre tid – typ 25 år – och då bör man nog också titta på ett lämpligt index som skall tillämpas i samband med avgiftens årliga uppräkning etc.

Sedan skulle jag nog också tagga ner rejält och med mössan i handen gå över och uppriktigt be om ursäkt för mitt tilltag – att göra det jag gjort – utan att ha frågat och kommit överens före.

• Gilla
MONTREAL och 7 till
  • Laddar…
B Boggi skrev:
Jag förmodar att det bara finns en väg upp till fastigheten och då gäller vanligtvis hävd – vilket regleras i Jordabalken. Har något fungerat i över 20 år – även utan servitut – så kan vanligtvis inte markägaren hindra det fortsatta nyttjandet.

Men att sätta grävskopan i någon annans mark utan att fråga eller kommit överens – då är man nog ute och cyklar. Hade det varit min mark hade det nog också blivit en faktura på typ 50000 kr etc. Maktspråket om ”allvarligt intrång på hans egendom etc.” tyder på att han helt enkelt blivit lite sur – och det hade nog jag också blivit.

Jag skulle nog ha tagit dealen men funderat igenom om upplåtelsekontraktet eventuellt också skulle innefatta något annat på eller vid sidan om vägen – tänk 20 år fram i tiden. Ett markupplåtelsekontrakt löper normalt på en längre tid – typ 25 år – och då bör man nog också titta på ett lämpligt index som skall tillämpas i samband med avgiftens årliga uppräkning etc.

Sedan skulle jag nog också tagga ner rejält och med mössan i handen gå över och uppriktigt be om ursäkt för mitt tilltag – att göra det jag gjort – utan att ha frågat och kommit överens före.
Är helt inne på att be om ursäkt och plocka bort dem, så får vi se om han bara var ute efter pengar. Kan använda belysningen på andra ställen på tomten.

• Gilla
MONTREAL och 4 till
  • Laddar…
T tintin_se skrev:
Nja....vägen brukar ägas av den som betalat den eller? Marken under tillhör markägaren. Så var det i alla fall när svärfar blev av med möjligheten att använda en del av sin mark då grannen fick rätt att anlägga väg till sin fastighet genom svärfars fastighet.
Min fundering har inte så mycket med TS att göra. Men får jag undra varför det är så här som det blev för svärfar?
Indirekt äger han vägen.
Med direkt kan han inte bruka den och den är ”värdelös” för markägaren.
Dvs marken är grannes, därför att grannen ”äger” servitutet. Och rätten att utnyttja vägen.
Frågan är varför det inte helt enkelt bara blir grannes mark?
Jag förstår servituträtt att dra någon ledning under mark och återställa. Men en väg?
Du som markägare kan inte gärna gräva ut under vägen och göra något.
Vad är nyttan med hela upplägget
-min mark
-din väg (ingen nytta av min mark längre)

Någon som kan förklara varför det är så?

• Gilla
  • Wow
Enterprise och 1 till
  • Laddar…
B Boggi skrev:

Egentligen verkar det som att man antingen gillar att faktura kommit eller så är man på andra sidan. I vilket fall som helst. Om någon går till tinget med krav på skadestånd så ska det 1. Bevisas att skada föreligger 2. Vilken ersättning för skada som skall betalas. Dvs 50k är en hittepåsumma som inte är i relation till den skada markägaren lidit. Om inte vägen breddats, något skadats och markägaren inte bor i området kanske det inte ens föreligger rätt till mer än ngn 1000-lapp om ens det. Vi är många tyckologer här just nu utan rätt kunskap för att ge råd mer än att nästa gång kanske man kan lägga upp det på annat sätt. :)

• Gilla
  • Wow
Poontus och 8 till
  • Laddar…
O Overkill skrev:
Min fundering har inte så mycket med TS att göra. Men får jag undra varför det är så här som det blev för svärfar?
Indirekt äger han vägen.
Med direkt kan han inte bruka den och den är ”värdelös” för markägaren.
Dvs marken är grannes, därför att grannen ”äger” servitutet. Och rätten att utnyttja vägen.
Frågan är varför det inte helt enkelt bara blir grannes mark?
Jag förstår servituträtt att dra någon ledning under mark och återställa. Men en väg?
Du som markägare kan inte gärna gräva ut under vägen och göra något.
Vad är nyttan med hela upplägget
-min mark
-din väg (ingen nytta av min mark längre)

Någon som kan förklara varför det är så?
Man har inget val...svärfar fightades men lantmäteriet följde de regler som finns för att fastiheter skall kunna nås per väg...bara att gilla läget. Svärfar fick kompensation men kan ju inte bygga något där nu.

T tintin_se skrev:
Man har inget val...svärfar fightades men lantmäteriet följde de regler som finns för att fastiheter skall kunna nås per väg...bara att gilla läget. Svärfar fick kompensation men kan ju inte bygga något där nu.

Tråkigt för svärfar och alla andra markägare.
Dom blir ju nästan bestulna på en bit mark med lagen på sin sida.
Jag menar, hur kan man nånsin begära rätten att få tillbaka sin mark?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.