Hej,
Har satt ett ventilfäste med ingående Gardenakoppling på min fasad och tänkte mig att på utgående sida gänga fast en kultappsventil. Dimensionerna stämmer, men jag får det ändå inte att sluta tätt, det läcker i övergången mellan fäste och ventil. Se nedanstående bild.
Vad göra? Skruva ännu hårdare? Mer Gängtape? Något annat?
Mvh
Har satt ett ventilfäste med ingående Gardenakoppling på min fasad och tänkte mig att på utgående sida gänga fast en kultappsventil. Dimensionerna stämmer, men jag får det ändå inte att sluta tätt, det läcker i övergången mellan fäste och ventil. Se nedanstående bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad göra? Skruva ännu hårdare? Mer Gängtape? Något annat?
Mvh
Produkter som diskuteras: "Krankoppling"
Kran- & slangkopplingar
Kopplingar spelar en avgörande roll i alla typer av rör- och slangsystem genom att ansluta olika rördelar och säkerställa en sömlös ström av vätskor eller gaser. Oavsett om du arbetar med vattenledningar, trädgårdsslangar, gasrör eller
Läs mer
Aldrig använt gängtejp, men det ska ju funka så klart - haft på gamla kopplingar. När jag drog om själv så körde jag med lin istället, kanske testa det?
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...allation/vvs-tatning/gangtatningssats-450553/
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...allation/vvs-tatning/gangtatningssats-450553/
Det ventilfästet har löpande mutter och plantätning. Det ska inte vara någon tejp eller lin där, utan en planpackning i botten.
En stor nackdel med dessa fästen är att det lätt vrids och börjar läcka om man är lite våldsam och drar i slangen (dvs om sådan är ansluten)
Jag tycker att de fästena med en fast invändig gänga är stabilare. Där kan man täta med lin, så sitter ventilen ordentligt fast.
En stor nackdel med dessa fästen är att det lätt vrids och börjar läcka om man är lite våldsam och drar i slangen (dvs om sådan är ansluten)
Jag tycker att de fästena med en fast invändig gänga är stabilare. Där kan man täta med lin, så sitter ventilen ordentligt fast.
Körde med lin och pasta i.a.f och nu verkar det vara tätt. För precis som du skrev så vred sig kranen löjligt lätt i in ursprungliga konstruktion.L lordi skrev:Det ventilfästet har löpande mutter och plantätning. Det ska inte vara någon tejp eller lin där, utan en planpackning i botten.
En stor nackdel med dessa fästen är att det lätt vrids och börjar läcka om man är lite våldsam och drar i slangen (dvs om sådan är ansluten)
Jag tycker att de fästena med en fast invändig gänga är stabilare. Där kan man täta med lin, så sitter ventilen ordentligt fast.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden