Hej,

Har satt ett ventilfäste med ingående Gardenakoppling på min fasad och tänkte mig att på utgående sida gänga fast en kultappsventil. Dimensionerna stämmer, men jag får det ändå inte att sluta tätt, det läcker i övergången mellan fäste och ventil. Se nedanstående bild.

Ventilfäste på fasad med Gardenakoppling och kultappsventil, med fokus på läckande övergång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Vad göra? Skruva ännu hårdare? Mer Gängtape? Något annat?
Mvh
 
P
Gängtejp är skräp,kör med lin och pasta:)
 
  • Gilla
Mad_Man och 2 till
  • Laddar…
Det ventilfästet har löpande mutter och plantätning. Det ska inte vara någon tejp eller lin där, utan en planpackning i botten.
En stor nackdel med dessa fästen är att det lätt vrids och börjar läcka om man är lite våldsam och drar i slangen (dvs om sådan är ansluten)
Jag tycker att de fästena med en fast invändig gänga är stabilare. Där kan man täta med lin, så sitter ventilen ordentligt fast.
 
L lordi skrev:
Det ventilfästet har löpande mutter och plantätning. Det ska inte vara någon tejp eller lin där, utan en planpackning i botten.
En stor nackdel med dessa fästen är att det lätt vrids och börjar läcka om man är lite våldsam och drar i slangen (dvs om sådan är ansluten)
Jag tycker att de fästena med en fast invändig gänga är stabilare. Där kan man täta med lin, så sitter ventilen ordentligt fast.
Körde med lin och pasta i.a.f och nu verkar det vara tätt. För precis som du skrev så vred sig kranen löjligt lätt i in ursprungliga konstruktion.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.