9 722 läst ·
12 svar
10k läst
12 svar
Kranhyra?
Det här är fel forum. Men va fan.
Vi hade en diskussion häromdagen min sambo och jag ang. kranhyra på ett större bygge. Alltså ett riktigt stort bygge. Som en helt ny bostadsrätt med massor av våningar eller en helt ny större skola för flera hundra barn. Den typen av storlek.
Hon hävdar att kranhyran är flera hundra tusen kronor per dag. Kan det verkligen stämma? 200 000 per dag i en månad blir ju 6 miljoner. Inte rimligt. Är det inte en faktor tio fel?
Gubben skall ju ha lön så klart. Men, med det undantaget. Vad kostar själva kranhyran? Hittar inget på nätet.
Vi hade en diskussion häromdagen min sambo och jag ang. kranhyra på ett större bygge. Alltså ett riktigt stort bygge. Som en helt ny bostadsrätt med massor av våningar eller en helt ny större skola för flera hundra barn. Den typen av storlek.
Hon hävdar att kranhyran är flera hundra tusen kronor per dag. Kan det verkligen stämma? 200 000 per dag i en månad blir ju 6 miljoner. Inte rimligt. Är det inte en faktor tio fel?
Gubben skall ju ha lön så klart. Men, med det undantaget. Vad kostar själva kranhyran? Hittar inget på nätet.
Beror ju väldigt mycket på vad det är för kran man ska hyra. Vi betalade för något år sedan cirka 1350kr/h ex. moms (inkl. förare) när vi lossade lite maskindelar, detta på löpande räkning. Hade det varit ett större jobb så hade man kunnat få det billigare. I detta fallet var det en mobilkran på 70t tror jag.
Det beror jättemycket på vilken typ och vilken storlek. Men mellan 100k och 200k i månaden är inget konstigt.
Skulle vilja påstå att de flesta ligger i det spannet.
Om man tar in en mobilkran av största slag så ligger det på en miljon i veckan ungefär.
Skulle vilja påstå att de flesta ligger i det spannet.
Om man tar in en mobilkran av största slag så ligger det på en miljon i veckan ungefär.
Men min sambo menar per dag. Flera hundra tusen kronor per dag. Kan det stämma? På er låter det ju som att jag har rätt. Vilket så klart är det viktiga. 
En fast tornkran ligger i spannet 3-5000 per byggdag + förare för en normalstor. Det som är den stora kostnaden är montage och demontage inkl transporter som ligger runt 300000:-.
Mobilkran i spannet 50-100ton ca 1500-2000:- i timmen.
Sedan finns det så klart extrem tornkranar och larvburna kranar som kostar skjortan men inte flera hundratusen per dag.
Mobilkran i spannet 50-100ton ca 1500-2000:- i timmen.
Sedan finns det så klart extrem tornkranar och larvburna kranar som kostar skjortan men inte flera hundratusen per dag.
Merci. Känns bra att ha rätt! 
Hon kör nog
”men det var ju inte det jag sa!”
Klassiskt.
men jag vet! Och det är tillräckligt för mig.
Det blir nog en Chateauneuf-du-Pape vid ett väl valt tillfälle med någon kommentar i stil med:
”kommer du ihåg när du bestämt trodde att en tornkran kostade 300 000 per dygn i hyra?”
Och så en blick...en nöjd blick från mig...ett höjt glas...
Men det är klart. Det kanske inte är en vinnande strategi i det långa loppet. Men, vafan, livet är kort!
”men det var ju inte det jag sa!”
Klassiskt.
men jag vet! Och det är tillräckligt för mig.
Det blir nog en Chateauneuf-du-Pape vid ett väl valt tillfälle med någon kommentar i stil med:
”kommer du ihåg när du bestämt trodde att en tornkran kostade 300 000 per dygn i hyra?”
Och så en blick...en nöjd blick från mig...ett höjt glas...
Men det är klart. Det kanske inte är en vinnande strategi i det långa loppet. Men, vafan, livet är kort!
20 år!
Medlem
· Västerbottens län
· 18 083 inlägg
@SideshowBobBuilder haha, jag är som dig. Livet är för kort för att inte få kunna ta ut en vinst! Dock så måste man vara en stor förlorare också de gånger man får bita i det sura äpplet!
Men denna gången är det hon som får "bite the dust"

Klicka här för att svara