Hej
Två element i samma rum. Det ena är alltid för varmt (på max) och det andra verkar funka som det ska. Bakom den vita termostaten sticker en 1cm lång pinne ut ur ventilen. Denna pinne går att trycka in ungefär 2mm med en tång. Jag trodde att den hade kärvat fast och därför inte påverkades av termostaten men det andra fungerande elementet går också bara att trycka in 2mm.

Vad har jag missat?

/Ingemar

D
Sätt termostaten på det krånglande elementet på min. Om det fortfarande är varmt behöver packboxen I ventilen bytas. Om elementet blev kallt så behöver du byta termostaten.

ridax skrev:
Sätt termostaten på det krånglande elementet på min. Om det fortfarande är varmt behöver packboxen I ventilen bytas. Om elementet blev kallt så behöver du byta termostaten.
Jag tyckte det framgick att det inte gick att sänka värmen på elementet. Om man drar ner termostaten på min och elementet blir kallt (eller mindre varmt) så fungerar det väl som det ska? Då är det väl inget fel på termostaten.

Jag hittade för övrigt orsaken till felet själv. Stiftet ifråga verkar inte gå att trycka in längre på något annat element heller varför jag testade att sätta en annan termostat på plats. Och se, då fungerade det. Den gamla termostaten visade sig vara felmonterad och hade på något vis inte möjlighet att skruvas ner i botten och kunde därmed inte påverka stiftet ordentligt.

D
Ingemar68 skrev:
Jag tyckte det framgick att det inte gick att sänka värmen på elementet. Om man drar ner termostaten på min och elementet blir kallt (eller mindre varmt) så fungerar det väl som det ska? Då är det väl inget fel på termostaten.
Nej, du skrev bara att det alltid är för varmt, inte att det alltid är varmt oavsett hur du ställer in termostaten. För övrigt kan väl termostaten vara felaktig även om det blir kallt när man drar ner termostaten? Om båda termostaterna står på 3 så skall de ju arbeta i takt med varandra. Men om den ena är felaktig så kan ju ett element göra hela jobbet. Det betyder inte att termostaterna inte klarar att strypa flödet alls.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.