Jag har försökt montera en Ifö sign art mot en inbyggd fixtur. Problemet är att skålen inte drar mot den kaklade väggen och jag försökte därför få av skålen för att kontrollera att alla mått är ok. Nu vill dock inte de ena fästet, även kallat Fischer-fixtur, lossna. Jag kan alltså varken få dit wc-skålen ordentligt eller ens få loss den. Den bara hänger där i bultarna lite löst men det är helt omöjligt att dra loss skålen. När jag försöker lossa det ena fästet så känner man att den bara hoppar över precis när man börjar få lite kraft, det är det som är problemet. Den hoppar över 6 gånger per varv vilket stämmer bra med stångens 6 kantiga form. Det är denna bult som håller kvar skålen men jag har försökt i timmar att lossa den. Spänna den ännu hårdare går dock bra men den drar ändå inte in mot väggen.
Är det någon som har något tips och som kanske haft samma problem?
Jag ringde Ifö som hänvisar till stället där jag köpt den. Där jag köpt den säger de att jag får ta med mig wc-skålen så får de titta på det. Men problemet är att jag inte får loss skålen, förutom då med ett välriktat slag med släggan så att jag kan spräcka porslinet och få loss den.
Jag är ganska besviken på Ifös kvalitet och deras support. Just nu lutar det åt att hämta släggan och ta kostnaden för att glömma Ifö och köpa något annat som har en bättre kontruktion än Fischers värdelösa stänger för monterig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det någon som har något tips och som kanske haft samma problem?
Jag ringde Ifö som hänvisar till stället där jag köpt den. Där jag köpt den säger de att jag får ta med mig wc-skålen så får de titta på det. Men problemet är att jag inte får loss skålen, förutom då med ett välriktat slag med släggan så att jag kan spräcka porslinet och få loss den.
Jag är ganska besviken på Ifös kvalitet och deras support. Just nu lutar det åt att hämta släggan och ta kostnaden för att glömma Ifö och köpa något annat som har en bättre kontruktion än Fischers värdelösa stänger för monterig.
Att den inte drar mot väggen borde bero på att de gängade hylsorna med fasade spåren sitter för långt ut. Det stod i monteringsanvisningen vilket avstånd från väggen det skulle vara till början på hylsan. Eller för långt in med då borde skålen tryckas längre ut när du drar åt.
Använder du den värdelösa nyckeln som följde med för att dra 6-kants pinnarna? Testa att ta en hylsa till en hylsnyckelstas istället, helst en lång om du skadat pinnen men tror att det är Ifös nyckel som släpper om det är den du använder.
Använder du den värdelösa nyckeln som följde med för att dra 6-kants pinnarna? Testa att ta en hylsa till en hylsnyckelstas istället, helst en lång om du skadat pinnen men tror att det är Ifös nyckel som släpper om det är den du använder.
Jag tror också att hylsorna hamnat för långt ut men det borde ju vara enkelt åtgärdat om jag bar akan få loss skålen. Vilket avstånd de skall sitta på är inte entydigt utan beror på vilken av de medföljande instruktionerna man läser. Fischer och Ifö anger olika tom med på vilket håll man skall dra åt. Jag har prövat både medföljande hylsa och spärrnyckel men det är staget/pinnen som hoppar över där uppe trots olika vinklar och tryck. Jag tycker det verkar otroligt att det skulle vara pinnen som blivit rundad, jag har inte dragit så hårt. Det känns mer som att den går in i en hylsa av plast vilket borde vara en alldeles för klen konstruktion.
Produkter som diskuteras: "spärrnyckel"
Spärrnycklar
Spärrnycklar är speciella typer av handverktyg som används för att greppa, hålla, lossa och dra åt muttrar och skruvar. Spärrmekanismen innebär att du kan hålla fast nyckeln på skruven eller muttern medan du rör dig i en riktning, men
Läs mer
Två år sen jag monterade vår, kommer dessvärre inte ihåg hur det såg ut där var pinnarna går igenom till hylsorna. Du kommer inte åt med en plattång eller polygrip, greppa om pinnen vrida och dra nedåt samtidigt? Det är tajt i hålet, pinnarna sitter kanske för långt in för att nå.
Jag följde Ifös instruktion, i och för sig den enda jag fick med. Ifö borde veta hur saker skall sitta i deras skål ...
Jag följde Ifös instruktion, i och för sig den enda jag fick med. Ifö borde veta hur saker skall sitta i deras skål ...
Art pottans fastsättning är inte den smartaste, har själv råkat ut för problem med stoppskruvarna att gängerna släpper i insexskruven/stoppskruven. Om jag inte minns fel är stoppskruven i plast, du kan försöka få in en torxhylsa/bits med liten överdim i greppet för insexskruven, brukar hugga tag så man kan få loss skruven. Kruxet är ju att komma åt samt ha lämplig förlängare till hands.
mvh
mvh
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden