3 510 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Krånglande Dörr och Fönsterhandtag
Har ett problem med många av mina fönsterhandtag som är låsbara, även med altandörrhandtaget.
Efter att jag har vridit upp handtaget och öppnat det innåtgående fönstret skall jag vrida tillbaka handtaget
så det låser fönstret i öppet läge. När jag vrider handtaget för låsning så vill det inte, jag får göra flera försök innan det lyckas och det är ett karakteristiskt knastrande knäppande metalliskt ljud inifrån handtaget.
Jag tror detta är ett vanligt fel som fler än jag har drabbats av. Skulle tro att handtagsvredet av någon anledning inte passar exakt mot kolven som skall fällas ut och låsa.
Handtagen är ganska nya och fräscha. Hoppas ni förstår hur jag menar.
Vad kan det bero på och finns det något bra trick att fixa det utan att behöva riva ner allt ?
Efter att jag har vridit upp handtaget och öppnat det innåtgående fönstret skall jag vrida tillbaka handtaget
så det låser fönstret i öppet läge. När jag vrider handtaget för låsning så vill det inte, jag får göra flera försök innan det lyckas och det är ett karakteristiskt knastrande knäppande metalliskt ljud inifrån handtaget.
Jag tror detta är ett vanligt fel som fler än jag har drabbats av. Skulle tro att handtagsvredet av någon anledning inte passar exakt mot kolven som skall fällas ut och låsa.
Handtagen är ganska nya och fräscha. Hoppas ni förstår hur jag menar.
Vad kan det bero på och finns det något bra trick att fixa det utan att behöva riva ner allt ?
Låter mer som en utnött spanjolett.
Om du tittat på spanjoletten så finns det ofta ett smörjhål i höjd med handtaget som tyvärr ofta är övermålat på äldre spanjoletter.
Smörj genom smörjhålet med ett lämpligt smörjmedel (absolut inte crc 556 eller liknande) t.ex sprejbart lithiumfett eller annat medel och manövrera handtaget samtidigt som du smörjer och se om det släpper.
Om du tittat på spanjoletten så finns det ofta ett smörjhål i höjd med handtaget som tyvärr ofta är övermålat på äldre spanjoletter.
Smörj genom smörjhålet med ett lämpligt smörjmedel (absolut inte crc 556 eller liknande) t.ex sprejbart lithiumfett eller annat medel och manövrera handtaget samtidigt som du smörjer och se om det släpper.
Klicka här för att svara