Hej! Jag har en lite speciell blandare i badrummet och vill gärna koppla min gamla krandusch till den. Jag använde kranduschen i min förra lägenhet men då med en annan typ av blandare. Någon som vet hur man kan koppla ihop dem, eller om det finns någon annan lösning som funkar lika bra? Tar gärna emot tips på alternativ också!
Ser ut som en Mora MMIX B5 och då är det en invändig M21,5 gänga så det behövs en adapter till detta.
Exempelvis denna Adapter M21,5-M22 tror jag skulle passa då den är lite längre och utloppet på blandaren är vinklat.
Mora/FMM har egna adaptrar, men de är väldigt korta och frågan är om kragen på kopplingen till duschen inte tar i med den. Det finns ett litet specialverktyg för att få ut perlatorn om man inte lyckas på annat sätt.
Exempelvis denna Adapter M21,5-M22 tror jag skulle passa då den är lite längre och utloppet på blandaren är vinklat.
Mora/FMM har egna adaptrar, men de är väldigt korta och frågan är om kragen på kopplingen till duschen inte tar i med den. Det finns ett litet specialverktyg för att få ut perlatorn om man inte lyckas på annat sätt.
Jag vet tyvärr inte hur man får bort plastdelen från kranen, eftersom den sitter på insidan och jag ser inte riktigt hur den är fastsatt. Det ser ut som en Mora MMIX som ni nämnde, så kanske behövs det ett specialverktyg för att få ut perlatorsinsatsen? Jag har inget sådant verktyg och är osäker på hur jag ska gå vidare.The Dankster skrev:
Ser ut som en Mora MMIX B5 och då är det en invändig M21,5 gänga så det behövs en adapter till detta.
Du kan köpa ett serviceverktyg till kranen på Clas Ohlson.Monaas skrev:
https://www.clasohlson.com/se/Serviceverktyg-till-blandare-FM-Mattsson-och-Mora/p/51-3880
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Ventil till nytt 3-glas fönster
Fönster & Dörrar -
Dra fram golvvärme till ny tillbyggnad
Byggmaterial & Byggteknik -
Är det någon som vet var man kan få tag i denna nyckeln till en vindsl
Hemma hos -
Vart kan jag hitta nytt spjäll till min kökskamin?
Värme allmänt -
Byta till nyckel ute och inne Yale Linus.
Fönster & Dörrar