Och om du kapar rören, glöm inte stödhylsa och spola ur spån innan du stänger kranen

Larsa Larsa skrev:
Man slipper kapa rören
Det är ju halva nöjet... Dessutom en chans att köpa fler verktyg om man inte har en röravskärare.

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Varför ska man behålla gamla klämringen och muttern om man byter koppling? Det följer ju med passande klämring och mutter med den nya kopplingen, så det finns inga pengar att spara på att chansa...
Bästa sättet att såga? Tänker att jag kanske måste göra det om jag ska byta allt?

Jag kollade på "cyklande rörmokaren" på YT som gick igenom lite men fick inte riktigt pejl på det. Verkade som att det Kulle finnas något man kunde sätta mellan för rätt dimensioner men blev lite osäker på om det gällde det här

Skall du kapa så kör rörkap, och ta lite i taget (skruva bara lite per varv). Sen behöver du antagligen ändå rensa ändan med kniv eller verktyg för att få i stödhylsan. Måste finna youtubefilmer på detta….

• Gilla
Österlenskan
  • Laddar…
Ö Österlenskan skrev:
Är en brotsch något jag behöver?
Jag är amatör, men har kopplat massor av rör. Jag har ingen brotch men borde nog köpt en för länge sen…. Jag rensar insidan av röret med en morakniv.

• Gilla
Österlenskan
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Jag är amatör, men har kopplat massor av rör. Jag har ingen brotch men borde nog köpt en för länge sen…. Jag rensar insidan av röret med en morakniv.
OK, så det är helt enkelt det man har den till.

Så, om jag förstår det rätt ska jag kapa röret med en rörkap - lite i taget, införskaffa en klämringskoppling r10 x 12 dia (om röret är det). Skaffa en brotch om jag vill men kan även rensa med en kniv vilket jag gör för att få på kopplingen på röret?

Ö Österlenskan skrev:
OK, så det är helt enkelt det man har den till.

Så, om jag förstår det rätt ska jag kapa röret med en rörkap - lite i taget, införskaffa en klämringskoppling r10 x 12 dia (om röret är det). Skaffa en brotch om jag vill men kan även rensa med en kniv vilket jag gör för att få på kopplingen på röret?
Ja det är inga konstigheter, men glöm inte stödhylsan i röret. Ser ut att vara varmglödgade rör som är mjuka, och klämringen trycker iaf ihop röret för mycket. Så stoppa en sån här i röret som sitter där.

https://www.clasohlson.com/se/Stödh...QoMSNomNG8lq6d64WmR70p59INwqy5mhoCWhMQAvD_BwE

Larsa Larsa skrev:
Ja det är inga konstigheter, men glöm inte stödhylsan i röret. Ser ut att vara varmglödgade rör som är mjuka, och klämringen trycker iaf ihop röret för mycket. Så stoppa en sån här i röret som sitter där.

[länk] surfaces&gclid=CjwKCAjwjZmTBhB4EiwAynRmD2ONf-hRqgsVFN_k73sqT3QoMSNomNG8lq6d64WmR70p59INwqy5mhoCWhMQAvD_BwE
kommer ofta med kopplingen, annars köper du för 12mm rör

• Gilla
Österlenskan
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:

[länk] surfaces&gclid=CjwKCAjwjZmTBhB4EiwAynRmD2ONf-hRqgsVFN_k73sqT3QoMSNomNG8lq6d64WmR70p59INwqy5mhoCWhMQAvD_BwE
Ja just det! Såg att en sådan skulle behövas men hade redan glömt.

Tack så väldigt mycket för hjälpen - alla som kommit med råd. Nu ska jag mäta röret ordentligt och införskaffa allt jag kan behöva - helgen är spikad.

Ö Österlenskan skrev:
Ja just det! Såg att en sådan skulle behövas men hade redan glömt.

Tack så väldigt mycket för hjälpen - alla som kommit med råd. Nu ska jag mäta röret ordentligt och införskaffa allt jag kan behöva - helgen är spikad.
Koppla rör är kul, men tar mycket tid om det skall bockas och göras snyggt. Men inte speciellt svårt.

kul att du är taggad på ngt nytt, du får återkoppla i tråden….

Larsa Larsa skrev:
Koppla rör är kul, men tar mycket tid om det skall bockas och göras snyggt. Men inte speciellt svårt.

kul att du är taggad på ngt nytt, du får återkoppla i tråden….
Det ska jag absolut göra! Alltid roligt att lära sig något nytt - som en har nytta av - bara jobbigt i början innan poletten ramlat ner :)
Blir det riktigt fel går det alltid att ringa VVS:are...

• Gilla
Larsa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.