Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 57 794 inlägg
I praktiken är det inget att oroa sig över. Men den kan ju uppfattas som lite förfulande.
Och bara det faktum att du ställer frågan visar ju att folk i allmänhet är lite tvekande inför möjliga/påstådda hälsoeffekter. Det kan påverka den dag du själv skall sälja.
Och bara det faktum att du ställer frågan visar ju att folk i allmänhet är lite tvekande inför möjliga/påstådda hälsoeffekter. Det kan påverka den dag du själv skall sälja.
Tack för svar! Jag är extra försiktig då jag fick leukemi som barn. Bodde ca10-15 meter från tågräls mina första 6 år. Vet minst ett barn till i samma område som fick leukemi.
Men jag vet att det mätts under en del liknande ledningar och att värdena blir mindre än vid en klockradio. Om det är så är jag intresserad av huset, annars vågar jag nog inte.
Jag ska absolut ringa nätbolaget.
Men jag vet att det mätts under en del liknande ledningar och att värdena blir mindre än vid en klockradio. Om det är så är jag intresserad av huset, annars vågar jag nog inte.
Jag ska absolut ringa nätbolaget.
Det finns inga påvisbara effekter av att bo vid kraftledningar. Det hindrar dock inte att folk är oroliga för det. Den största risken du tar här är om du köper huset och i framtiden ska sälja det och den tilltänkta köparen drar sig ur för att den inbillar sig vara elöverkänslig eller något..
Medlem
· Blekinge
· 12 222 inlägg
Om du kollar på Sandias nästa stolpe så är den lika som din. Den första stolpen i sandias bild innehåller även en frånskiljare däruppe, därför ser det lite klumpigare ut.KnockOnWood skrev:
Det måste vara 10 eller 20 kV vilket är de lägsta spänningarna på kraftledningar. Används för att mata transformatorstationerna i kvarteren som sedan skickar ut 400/230 V till respektive hus. Finns också minitransformatorer på stolpar på landsbygden där det skulle vara för långt att dra 400/230 V (spänningsfall). Väldigt stor skillnad jämfört med en 400 kV-ledning. Om jag minns rätt var det på 70-talet regeringen bestämde att inte bygga 800 kV-ledningar då bl.a. eventuella hälsoeffekter var oklara.
Moderator
· Stockholm
· 57 794 inlägg
Det är nog den lägsta spänning som distribueras. Till husen går det 400V som transformeras ned från ex. 10 kV. Större fastigheter kan ha 10 kV in, och ett eget ställverk för nedtransformering.
Om man skall spekulera i risken med den elektromagnetiska fältet så spelar det inte så stor roll hur hög spänning det är i ledningen. De högre spänningarna går på högre höjd, med större "säkerhetsavstånd" där man inte får bygga. OM man skulle vistas 24h om dygnet rakt under en sådan där ledning så har jag för mig att man hamnar i närheten av gränsvärdet. Därför får man inte bygga rakt under (finns givetvis mera praktiska skäl också för det).
En järnvägsledning kan nog ge större magnetfält, där går ju en ensam strömledning (16 kV) över spåren. Dessutom går stora returströmmar i rälsen. I kraftdistributionen så har du 3 faser, som man ser på bilden. Strömmen i de tre ledningarna ger magnetfält som i stort sett tar ut varandra. Å andra sidan är det låga strömmar i järnvägsledningen utom just när ett tåg accelererar. Det är strömstyrkan som ger magnetfält, spänningen ger ett elektriskt fält (E fält).
Om man skall spekulera i risken med den elektromagnetiska fältet så spelar det inte så stor roll hur hög spänning det är i ledningen. De högre spänningarna går på högre höjd, med större "säkerhetsavstånd" där man inte får bygga. OM man skulle vistas 24h om dygnet rakt under en sådan där ledning så har jag för mig att man hamnar i närheten av gränsvärdet. Därför får man inte bygga rakt under (finns givetvis mera praktiska skäl också för det).
En järnvägsledning kan nog ge större magnetfält, där går ju en ensam strömledning (16 kV) över spåren. Dessutom går stora returströmmar i rälsen. I kraftdistributionen så har du 3 faser, som man ser på bilden. Strömmen i de tre ledningarna ger magnetfält som i stort sett tar ut varandra. Å andra sidan är det låga strömmar i järnvägsledningen utom just när ett tåg accelererar. Det är strömstyrkan som ger magnetfält, spänningen ger ett elektriskt fält (E fält).
Medlem
· Blekinge
· 12 222 inlägg
Förklaring: det svenska elnätet består av flera spänningsnivåer. Det högsta är 380 kV med de största stolparna, kallas för stamnät. Det finns 220 kV med och flera mellannivåer. På landsbygden finns eldistribution 10 kV som till sist transformeras ned till 0.4 kV=400 Volt som går in i ditt hus.
Beröring är dödlig men inget är påvisbart farligt att vara nära till.
Vissa oroar sig dock vilket kan utvecklas till psykosomatiska symptom. Närvaron av ledningen kan komma minska återförsäljningspriset eller antal spekulanter.
Beröring är dödlig men inget är påvisbart farligt att vara nära till.
Vissa oroar sig dock vilket kan utvecklas till psykosomatiska symptom. Närvaron av ledningen kan komma minska återförsäljningspriset eller antal spekulanter.
Tack snälla för era svar! Det borde inte vara några problem då, förutom vid ev. framtida försäljning. Inte stor chans att vi lyckas köpa huset men visning på söndag i alla fall så får vi se hur det känns.
Inte Skrylle i bakgrunden men väldigt nära huset ligger utanför Sandby men inte åt Skryllehållet.
Inte Skrylle i bakgrunden men väldigt nära huset ligger utanför Sandby men inte åt Skryllehållet.


