Hej!
Någon som kan säga något om denna kraftledning som går cirka 20 meter från ett hus vi är intresserade av?

Tack!

Kraftledningsstolpe med isolatorer och varningsskyltar mot klarblå himmel och landskapsvy i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Nyfiknast
  • Laddar…
En helt vanlig luftledning för eldistribution.
Vanligt på landsbygden och kommer säkert att grävas ner allt eftersom nätägaren leveranssäkrar nätet

• Gilla
kizen och 2 till
  • Laddar…
Ser rejäl och välisolerad ut jämfört med vår, 40 m från huset:
Elstolpe med ledningar mot en molnig himmel, antydan till träd i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men ring till nätbolaget och fråga vad det är för spänning på ledningen, och hur planerna är för framtiden.

• Gilla
Sandia
  • Laddar…
I praktiken är det inget att oroa sig över. Men den kan ju uppfattas som lite förfulande.

Och bara det faktum att du ställer frågan visar ju att folk i allmänhet är lite tvekande inför möjliga/påstådda hälsoeffekter. Det kan påverka den dag du själv skall sälja.

• Gilla
matsgran och 2 till
  • Laddar…
Det är en 10 kV ledning om jag inte ser fel

• Gilla
Majjijann och 2 till
  • Laddar…
Tack för svar! Jag är extra försiktig då jag fick leukemi som barn. Bodde ca10-15 meter från tågräls mina första 6 år. Vet minst ett barn till i samma område som fick leukemi.

Men jag vet att det mätts under en del liknande ledningar och att värdena blir mindre än vid en klockradio. Om det är så är jag intresserad av huset, annars vågar jag nog inte.

Jag ska absolut ringa nätbolaget.

E elmont skrev:
Tack! Då har jag lite att gå på

E elmont skrev:
Jag har försökt googla men är osäker. Är det lite eller mycket med 10 kV? Tack!

Det finns inga påvisbara effekter av att bo vid kraftledningar. Det hindrar dock inte att folk är oroliga för det. Den största risken du tar här är om du köper huset och i framtiden ska sälja det och den tilltänkta köparen drar sig ur för att den inbillar sig vara elöverkänslig eller något..

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ser rejäl och välisolerad ut jämfört med vår, 40 m från huset:
[bild]

Men ring till nätbolaget och fråga vad det är för spänning på ledningen, och hur planerna är för framtiden.
Om du kollar på Sandias nästa stolpe så är den lika som din. Den första stolpen i sandias bild innehåller även en frånskiljare däruppe, därför ser det lite klumpigare ut.

Det måste vara 10 eller 20 kV vilket är de lägsta spänningarna på kraftledningar. Används för att mata transformatorstationerna i kvarteren som sedan skickar ut 400/230 V till respektive hus. Finns också minitransformatorer på stolpar på landsbygden där det skulle vara för långt att dra 400/230 V (spänningsfall). Väldigt stor skillnad jämfört med en 400 kV-ledning. Om jag minns rätt var det på 70-talet regeringen bestämde att inte bygga 800 kV-ledningar då bl.a. eventuella hälsoeffekter var oklara.

Det är nog den lägsta spänning som distribueras. Till husen går det 400V som transformeras ned från ex. 10 kV. Större fastigheter kan ha 10 kV in, och ett eget ställverk för nedtransformering.

Om man skall spekulera i risken med den elektromagnetiska fältet så spelar det inte så stor roll hur hög spänning det är i ledningen. De högre spänningarna går på högre höjd, med större "säkerhetsavstånd" där man inte får bygga. OM man skulle vistas 24h om dygnet rakt under en sådan där ledning så har jag för mig att man hamnar i närheten av gränsvärdet. Därför får man inte bygga rakt under (finns givetvis mera praktiska skäl också för det).

En järnvägsledning kan nog ge större magnetfält, där går ju en ensam strömledning (16 kV) över spåren. Dessutom går stora returströmmar i rälsen. I kraftdistributionen så har du 3 faser, som man ser på bilden. Strömmen i de tre ledningarna ger magnetfält som i stort sett tar ut varandra. Å andra sidan är det låga strömmar i järnvägsledningen utom just när ett tåg accelererar. Det är strömstyrkan som ger magnetfält, spänningen ger ett elektriskt fält (E fält).

Förklaring: det svenska elnätet består av flera spänningsnivåer. Det högsta är 380 kV med de största stolparna, kallas för stamnät. Det finns 220 kV med och flera mellannivåer. På landsbygden finns eldistribution 10 kV som till sist transformeras ned till 0.4 kV=400 Volt som går in i ditt hus.
Beröring är dödlig men inget är påvisbart farligt att vara nära till.
Vissa oroar sig dock vilket kan utvecklas till psykosomatiska symptom. Närvaron av ledningen kan komma minska återförsäljningspriset eller antal spekulanter.

harry73
Skulle aldrig bo nära en stor kraftledning (jag bor ca 300 m från en 400kV ledning), men din ledning skulle jag inte oroa mig för

Är det Skrylle i bakgrunden?

Tack snälla för era svar! Det borde inte vara några problem då, förutom vid ev. framtida försäljning. Inte stor chans att vi lyckas köpa huset men visning på söndag i alla fall så får vi se hur det känns.

Inte Skrylle i bakgrunden men väldigt nära huset ligger utanför Sandby men inte åt Skryllehållet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.