Jag fick ett mail igår av Vattenfall och de höjer även sin fasta avgift för elhandel. Det jag reagerade på var hur de hade försökt mygla med årsavgiften. Om man läser det snabbt så ser det ut som att årsavgiften höjs med någon procent, men istället är det över 10% som de höjer med.

sales@sales.vattenfall.com skrev:
Från och med den 1 september 2018 höjer vi priset på Rörligt elpris. Årsavgiften höjs med motsvarande 5 kronor per månad till 540 kronor. Påslaget höjs med 2,50 öre till 5,00 öre/kWh. Har du en rabatt på ditt nuvarande avtal så kommer den självklart fortsätta gälla tiden ut.
I maj var 73% av min faktura elnät, även om det inte var mycket till förbrukning då förstås. Jag kan förstå att det skulle innebära alla möjliga komplikationer att ha flera aktörer som hanterar det fysiska elnätet, men det är ju rätt uppenbart vad som händer när man skapar en situation där en aktör har monopol i en marknad. Varför äger inte folket sitt elnät?

Erling Bager (fp) skrev:
Uttaget av höga distributionsavgifter från vissa elföretags sida kan inte anses vara i linje med riksdagens intentioner med reformen om avregleringen av elmarknaden. Denna tillämpning av reformen har skapat utrymme för godtycke vid prissättningen inom de många små kvarstående monopolen på distributionsområdet.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/avregleringen-av-elmarknaden_GK02N417

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Har under flera år lyckats förhandla bort årsavgiften på 384 kr hos Vattenfall. Nu är dom ej längre intresserad av att ge mig rabatt på denna, som till råga på allt nu höjs till 480kr/år.
Bytte elbolag igår, tog Eon där man då fick 100% rabatt på deras årsavgift under bindningstiden på 12 mån.

Och folk stoppar i LED för att sänka elförbrukningen...
Detta är varför en sådan sak är fullständigt onödig eftersom de ökar likförbannat bara elnätsavgiften ännu mer när totala förbrukningen går ned.

• Gilla
epw och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
… årsavgiften … som till råga på allt nu höjs till 480kr/år. …
Ojdå! Ja min höjs ju från 480 kr per år till 540 nu, så det är kanske läge att ta en titt och se vad det finns för andra bolag. Värre är det dock med elnätet som man inte kan byta bort.

På elhandeln funkar ju konkurensen, så det är bara att byta leverantör om man inte är nöjd.

Elnäten däremot är ju inte alls lyckat med de privata monopolen. Nu subventioneras dessutom en liknande utbyggnad på datanäten.

Redigerat:
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
MultiMan
Eon tar efter senaste höjningen 6540kr/år för 16A. Alltså något jag inte kan påverka öht och nu är nästan HALVA min elkostnad per år trots elvärme. Till det kommer överföringsavgiften som för första gången gick över 20 öre/kWh efter ännu en höjning nu i sommar.

A
Rätt galet ändå. Incitamenten att fortsätta sänka sin förbrukning blir sämre och sämre...

Eller så ökar incitamenten för att minska sin förbrukning.

T
Kul om man sitter med direktverkande el! :lying:

A
H heppe72 skrev:
Eller så ökar incitamenten för att minska sin förbrukning.
Den fasta delen kan man ju inte göra något åt.. Så på vilket sätt innebär en hög fast kostnad ett incitament att fortsätta minska sin förbrukning?

• Gilla
etompau
  • Laddar…
T Thomas' skrev:
Kul om man sitter med direktverkande el! :lying:

Vad skulle det göra för skillnad?

Vi har direktverkande el + luftvärmepump och har i snitt lägre fakturor än grannen som har fjärrvärme. Samma hustyp, lika många boende osv.
Dom höjer hela tiden deras fasta avgifter.

Skulle det däremot vara extremt kallt under några månader är vi förlorare, det är dock inget som inträffat hittills och något man får ha med i beräkningen.

Det är ju en viss skillnad på direktverkande el och direktverkande el + värmepump...

T
useless useless skrev:
Det är ju en viss skillnad på direktverkande el och direktverkande el + värmepump...
Precis!

Vi låg på samma nivå innan pumpen. Efter det sjönk vår förbrukning kraftigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.