4 013 läst ·
28 svar
4k läst
28 svar
Kraftiga ökningarna av elnätspriserna fortsätter
Sida 1 av 2
På konsumentens sida
· 3 420 inlägg
Elnätspriserna ökar och nu höjs röster om krafttag från politiskt håll.
Du kan läsa artikeln här: Kraftiga ökningarna av elnätspriserna fortsätter
Du kan läsa artikeln här: Kraftiga ökningarna av elnätspriserna fortsätter
Jag fick ett mail igår av Vattenfall och de höjer även sin fasta avgift för elhandel. Det jag reagerade på var hur de hade försökt mygla med årsavgiften. Om man läser det snabbt så ser det ut som att årsavgiften höjs med någon procent, men istället är det över 10% som de höjer med.
I maj var 73% av min faktura elnät, även om det inte var mycket till förbrukning då förstås. Jag kan förstå att det skulle innebära alla möjliga komplikationer att ha flera aktörer som hanterar det fysiska elnätet, men det är ju rätt uppenbart vad som händer när man skapar en situation där en aktör har monopol i en marknad. Varför äger inte folket sitt elnät?sales@sales.vattenfall.com skrev:
— https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/avregleringen-av-elmarknaden_GK02N417Erling Bager (fp) skrev:Uttaget av höga distributionsavgifter från vissa elföretags sida kan inte anses vara i linje med riksdagens intentioner med reformen om avregleringen av elmarknaden. Denna tillämpning av reformen har skapat utrymme för godtycke vid prissättningen inom de många små kvarstående monopolen på distributionsområdet.
Har under flera år lyckats förhandla bort årsavgiften på 384 kr hos Vattenfall. Nu är dom ej längre intresserad av att ge mig rabatt på denna, som till råga på allt nu höjs till 480kr/år.
Bytte elbolag igår, tog Eon där man då fick 100% rabatt på deras årsavgift under bindningstiden på 12 mån.
Bytte elbolag igår, tog Eon där man då fick 100% rabatt på deras årsavgift under bindningstiden på 12 mån.
På elhandeln funkar ju konkurensen, så det är bara att byta leverantör om man inte är nöjd.
Elnäten däremot är ju inte alls lyckat med de privata monopolen. Nu subventioneras dessutom en liknande utbyggnad på datanäten.
Elnäten däremot är ju inte alls lyckat med de privata monopolen. Nu subventioneras dessutom en liknande utbyggnad på datanäten.
Redigerat:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
Eon tar efter senaste höjningen 6540kr/år för 16A. Alltså något jag inte kan påverka öht och nu är nästan HALVA min elkostnad per år trots elvärme. Till det kommer överföringsavgiften som för första gången gick över 20 öre/kWh efter ännu en höjning nu i sommar.
T Thomas' skrev:
Vad skulle det göra för skillnad?
Vi har direktverkande el + luftvärmepump och har i snitt lägre fakturor än grannen som har fjärrvärme. Samma hustyp, lika många boende osv.
Dom höjer hela tiden deras fasta avgifter.
Skulle det däremot vara extremt kallt under några månader är vi förlorare, det är dock inget som inträffat hittills och något man får ha med i beräkningen.