840 läst ·
20 svar
840 läst
20 svar
Kraftig stomme vs. isolerad standardvägg – Vilket ger mest premiumkäns
Kan du inte använda lättbalkar i bjälklaget? (är mycket billigare )C Chrille Skruv skrev:
Och isolera hela bjälklagets tjocklek. (100 mm låter tunt)
https://masonitebeams.se/masonite-beams-laettbalk/daerfoer-ska-du-bygga-golv-med-laettbalk/
Ja det verkar råda konsensus kring det. Jag är låst till det ena eller andra alternativet. Konstruktionen har jag mindre att säga till om, båda fyller sin funktion. Låter runt, vill du förtydliga för en lekman?J jawen skrev:
Vilket?C Chrille Skruv skrev:
Isolerings tjocklek i bjälklag ger bättre eller sämre stegljud mellan planen, & personligen ogillar jag tydliga stegljud från en övervåning.
Kan du enbart välja emellan 45x220 C24 eller limträ som bjälklag, så inte mycket att göra.
45x220 C24 duger bra & är nog billigare än limträ i så fall.
* Låter tunt, inte runt haha.J jawen skrev:Vilket?
Isolerings tjocklek i bjälklag ger bättre eller sämre stegljud mellan planen, & personligen ogillar jag tydliga stegljud från en övervåning.
Kan du enbart välja emellan 45x220 C24 eller limträ som bjälklag, så inte mycket att göra.
45x220 C24 duger bra & är nog billigare än limträ i så fall.
Utan isoleringen syftar du på? Jag missuppfattade nog.
Mer eller mindre de valen. Två olika tillverkare, respektive har sina fördelar. Jag lutar åt den med de grövre dimensionerna pga överlag en bra offert, men alla svar i tråden rekommenderar den andra konstruktionen.
Snåla aldrig på isolering! Det är en engångskostnad som går att komma över. Du kommer förmodligen ångra dig varenda gång fakturan för uppvärmning kommer.
Angående bjälklag är det tyvärr inte väldigt stor skillnad i stegljud vid full isolering. För att motverka stegljud ska man motverka vibrering. Då är det bra att ha en så tung bjälklag som möjligt. Det hjälper även att lägga ett dämpande lager mellan upplägg och bjälklag och/eller ett frihängande undertak.
Angående bjälklag är det tyvärr inte väldigt stor skillnad i stegljud vid full isolering. För att motverka stegljud ska man motverka vibrering. Då är det bra att ha en så tung bjälklag som möjligt. Det hjälper även att lägga ett dämpande lager mellan upplägg och bjälklag och/eller ett frihängande undertak.
Klicka här för att svara