Bowman
Jag skall testa att använda skruvdragare till att dra upp båten båttrailern.

Jag har en likartad storlek och tyngd på båten, och en modern kärra med ok utväxling på vevanordningen.

Jag testade min 11år gamla gröna Bosch 14,4v den rubbade inte ens ett hack :)
Så jag behöver ändå uppgradera mig för den gamla är ganska slut.
Står att den hade 38nm från början.
Den nedan har 70nm.

Skulle denna vara bra?
https://www.proshop.se/SkruvBorrmaskine/Dewalt-DCD791D2/2588214
Bäst i test typ. Och runt 2-3000:- med två batterier tycker jag kan vara ok att lägga. Eller däromkring.

Några tips?
 
Redigerat:
tommib
I filmen låter det som att han har en mutterknack eller slagskruvdragare snarare än en vanlig skruvdragare. Jag skulle snarare satsa på en sådan. Startmomentet för att börja dra lär vara ganska högt och det kan vara svårt för en vanlig skruvdragare att orka med att starta mot det motståndet.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Bowman Bowman skrev:
Jag skall testa att använda skruvdragare till att dra upp båten båttrailern.
[media]
Jag har en likartad storlek och tyngd på båten, och en modern kärra med ok utväxling på vevanordningen.

Jag testade min 11år gamla gröna Bosch 14,4v den rubbade inte ens ett hack :)
Så jag behöver ändå uppgradera mig för den gamla är ganska slut.
Står att den hade 38nm från början.
Den nedan har 70nm.

Skulle denna vara bra?
[länk]
Bäst i test typ. Och runt 2-3000:- med två batterier tycker jag kan vara ok att lägga. Eller däromkring.

Några tips?
Det mått som är intressant för dig här är antal Nm i mjukt moment. Det är ett bättre mått på maskinens förmåga att segdra än vad maxvärdet angett för hårt moment är. Tyvärr anger inte alla tillverkare detta men det har blivit bättre.
För riktigt högt moment vid låg hastighet har Metabo ett tillbehör till vissa av sina maskiner som växlar ner dem och ökar vridmomentet typ tre gånger. Men det är troligen inte nödvändigt här :D
https://www.proffsmagasinet.se/mask...xwyvR6wvoGqwy5sdLEoITrPfqh160RMwaAuTgEALw_wcB
 
Bowman
tommib tommib skrev:
I filmen låter det som att han har en mutterknack eller slagskruvdragare snarare än en vanlig skruvdragare. Jag skulle snarare satsa på en sådan. Startmomentet för att börja dra lär vara ganska högt och det kan vara svårt för en vanlig skruvdragare att orka med att starta mot det motståndet.
yes, han skriver i kommentarerna att det är en gammal 17v milwaukee.
Så en mutterdragare eller slagskruvdragare kanske är bättre tror du?
 
Bowman
nanowire nanowire skrev:
Det mått som är intressant för dig här är antal Nm i mjukt moment. Det är ett bättre mått på maskinens förmåga att segdra än vad maxvärdet angett för hårt moment är. Tyvärr anger inte alla tillverkare detta men det har blivit bättre.
För riktigt högt moment vid låg hastighet har Metabo ett tillbehör till vissa av sina maskiner som växlar ner dem och ökar vridmomentet typ tre gånger. Men det är troligen inte nödvändigt här :D
[länk]
Ja ok det var ju bra att veta om vridmomentet. nej ett tillbehör till blir nog för mycket. Jag vill att det skall vara hyfsat enkelt.
 
...men varför? Om du nu inte vill veva (vilket jag kan förstå) varför inte skaffa en elektrisk vinsch som du enkelt kan mata ström till från bilen?
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
Eller bilen?, min har 12v uttag där bak.
 
Bowman
MathiasS MathiasS skrev:
...men varför? Om du nu inte vill veva (vilket jag kan förstå) varför inte skaffa en elektrisk vinsch som du enkelt kan mata ström till från bilen?
Kan du verkligen inte förstå? :)
Det är en enkel medelväg.
Vinch, javisst. Men jag tycker inte det är värt det och stöka med, batterier och grejer. Jag har tillräckligt med batterier att sköta.
 
Bowman
I InsidersUnited skrev:
Eller bilen?, min har 12v uttag där bak.
jag tror det är för stort strömuttag för att kunna använda bilens 12v uttag till en vinch, tror inte man brukar kunna göra så.
 
Bowman Bowman skrev:
jag tror det är för stort strömuttag för att kunna använda bilens 12v uttag till en vinch, tror inte man brukar kunna göra så.
Vinchen sitter ju på släpet, det är ju bara axeln som ska roteras där man brukar ha ett vevhandtag.
 
K
Bowman Bowman skrev:
jag tror det är för stort strömuttag för att kunna använda bilens 12v uttag till en vinch, tror inte man brukar kunna göra så.
12 v vinsch brukar funka kanon bra. Bara plugga i bilen
Vet flera som använder vinsch på bilens 12 v och drar upp sina båtar med. Verkar funka hur bra som helst . Har du behov av en mutterknackare/ stark skruvdragare i övrigt då till mer än detta?
 
Bowman
A Andy78 skrev:
Vinchen sitter ju på släpet, det är ju bara axeln som ska roteras där man brukar ha ett vevhandtag.
Ja jag kanske skall kolla vinchmöjlighet igen. Senast jag kolla tyckte jag det stack iväg i pris och utrustning, och bara för att vara lite bekväm. Därför tyckte jag att skruvdragare var en fiffig lösning när man är lite lat :)
 
Bowman
K Krille_90_ skrev:
12 v vinsch brukar funka kanon bra. Bara plugga i bilen
Vet flera som använder vinsch på bilens 12 v och drar upp sina båtar med. Verkar funka hur bra som helst . Har du behov av en mutterknackare/ stark skruvdragare i övrigt då till mer än detta?
Ja ok, där ser man.
Ja jag har sneglat på en ny skruvdragare än så, alltid kul att uppgradera sig. Den andra är lite ”end of life” nu
 
K
Bowman Bowman skrev:
Ja ok, där ser man.
Ja jag har sneglat på en ny skruvdragare än så, alltid kul att uppgradera sig. Den andra är lite ”end of life” nu
Okej nej bara tänkte om man behöver starkare maskiner till annat så är det ju ner win win att uppgradera sig. Behov av mutterknack till tex hjulbyte och sånt?
 
Skulle inte tro att det är ett mutterknack han har. Det är nog spärren som låter så. Man kan köra maskinen snurra när han filmar i ett läge.

Skulle gissa att det är en m28 magnum Milwaukee han använder sig utav. Den är det ett jävla drag i. En Festool drc på första växeln har jag också svårt att den svimmar av det där
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.