ullberg
Var hemma hos en barndomsvän som har lite problem i pannrummet - många kopparrör blir missfärgade - nästan som förkromade, och några andra har blivit i det närmaste svarta. Först gick tankarna till någon form av galvaniska strömmar men pannrummet är också elcentral och där hittades en lös fasskena och lite skalade FK-rester som också har fått lite missfärgning så kanske är det ”luftburet”. Någon som har en idé om vad det kan vara? (En bild här, flera finns nedan).

Kopparrör med varierande missfärgning monterade på vit vägg, några rör nästan svarta andra med förkromad look.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite förutsättningar:
  • 70-talshus till stora delar renoverat (inkl. att ta bort den tidens riskkonstruktioner)
  • All koppar & utrustning som syns på bilderna nedan är max 5 år gammalt och det mesta kommer från en bergvärmeinstallation ~4 år sedan
  • Kommunalt vatten utan några kända avvikelser (dock inga prover tagna). Hur det ser ut i gatan är oklart men på tomten (~30m) är det PEM-slang så inga järnrör el dyl
  • Pannrummet innehåller: bergvärmepump + extra beredare (se nedan), ”volymkärl” för golvvärme, elcentral samt FX-aggregat, i tillägg sker tillfällig förvaring av färg och verktyg i utrymmet men inget riktigt stadigvarande. De sista månaderna har också två bilbatterier stått där (tänker syra) men missfärgningarna påbörjades långt innan batterierna kom in i bilden
  • Bergvärmeanläggningen är relativt omfattande för villa - Thermiapump med separat beredare, därefter ytterligare en (Nibe)-beredare för att öka volym och vid behov spetsa med el. För Golvvärmen finns ett ”volymkärl” (vet ej rätt benämning) som jag uppfattar har en volym för GV och en intern slinga som värmer (fyra rör hur som helst)
  • Elcentralen är också modell avancerad, hemautomationssystem (KNX). Vilket i sig innebär att alla prylar är nya - dock sitter det i ett gammalt industriskåp om nu det kan vara en bov i det hela
  • Det verkar vara begränsat till pannrummet, på andra sidan väggen sitter en GV-fördelare, och där ser allt ut ”som vanligt” igen (bild nedan) - och då är det ändå bara ca 0,5 m rör från pannrummet tills det ser ut som vanligt igen
  • Det rör som blivit svartast är inkommande från gatan - så kanske är svärtan en effekt av kondens (låt vara att jag tycker det gått väldigt långt väldigt fort) - rent generellt kanske man ska hålla isär det svarta från det missfärgade men tänkte det var viktigt att få hela bilden...

Bilder:
Inzoomning på missfärgning / "oavsiktlig förkromning" - rören som går in i väggen i underkant av bild hamnar ca 0,5 meter längre bort i GV-fördelaren och ser helt ok ut där:
Kopparrör med missfärgningar och fläckar i pannrum, eventuell korrosion eller kemisk reaktion.
Skapa konto

GV-fördelare på andra sidan väggen där det ser ok ut igen:
Kopparrör med lätt missfärgning och anslutningar i ett pannrum.
Skapa konto

Rör som går mellan BVP:s VVB och extra VVB:
Missfärgade kopparrör med ojämn patina i ett pannrum, stödd mot vit vägg och elskåp.
Skapa konto

Fasskena & skalat FK-avklipp som legat löst på golvet - dock max 5år (han är elektriker så därav lite skomakarens barn...):
Närbild på en lös fasskena med missfärgade och delvis rostiga kopparanslutningar.
Skapa konto
Närbild på en hand som håller sammanflätade kopparkablar med missfärgningar och isolerade ledningar.
Skapa konto

PS: lägger i "Vatten och Avlopp" men kunde ju lika gärna legat i värme eller för den delen el delen av forumet.

/U

Claes Sörmland
Koppar oxiderar till kopparjoner, dels envärda och senare tvåvärda. Beroende på vad de reagerar med får du olika färgtoner på rören. I rena miljöer så blir rören matt bruna eftersom rena varianter a kopparoxid dominerar. I svavelförorenade miljöer blir de svarta och blågröna (tänk blågröna koppartak efter många år med surt regn). Troligen har du svavelföroreningar i pannrummet. Kan det vara fukt i luften som gör detta?

• Gilla
ullberg
  • Laddar…
Finns det golvbrunn i rummet? Sitter vattenlåset i ordentligt? Är det vatten i vattenlåset?

EDIT : Så elektrikerna städar inte upp FK-avklippen där hemma heller ? :crysmile:

• Gilla
ullberg
  • Laddar…
Har någon PVC-plast eller liknande brunnit i huset?

• Gilla
ullberg
  • Laddar…
  • Gilla
ullberg
  • Laddar…
ullberg
Tack för svar, ska kolla om det finns golvbrunn, gissar att det finns, och vid något tillfälle kan den ju torkat ut men när jag var där var det ingen otrevlig lukt, vare sig svavelväte eller annan - och som @Johan Gunverth skriver kan väl det i så fall förklara de svarta rören, knappast "förkromningen" antar jag, eller?

ingen brand så länge dessa kopparrör suttit där (inte alls så vitt jag vet). En långsökt tanke är ju att elskåpet tidigare suttit i en anläggning där det brunnit (tror inte det, ser inte ut så och jag känner ingen doft - men det är ju trots allt begagnat) - kan brunnen PVC orsaka skadorna och hur länge "sitter det i" i så fall?

/U

I det länkade inlägget hade personen fått silvriga kopparrör i en brunn efter att ha bytt ut brunnslocket mot ett i tryckt virke. Det tillssammans med potentialproblem i anläggningen skulle teoretiskt kunna binda något luftburet till kopparn på galvanisk väg. Förklarar dock inte den lösa FKn och fasbryggan.

ullberg ullberg skrev:
.... kan brunnen PVC orsaka skadorna och hur länge "sitter det i" i så fall?
Brunnen PVC ger saltsyraånga. Men det är ju inte aktuellt här.

Jag har samma problem men mina är kolsvarta med flagor på vissa ställen. Har försökt hitta orsaken.. men det är inte lätt.
Rören var fina när vi flyttade in för 10 år sedan. Gissar att rören var dragna i mitten på 80-talet.
Det som har ändrats är:
Från början hade vi hårt vatten med mycket kalk-utfällningar i vattenkokare m.m. Kommunen gjorde en större ombyggnad (2014) av vattenverket och levererar nu mjukt vatten.
Ca 2015-2016 så börjar mina kopparrör i källaren och speciellt på inkommande bli mörka.
2017 installerade jag ett minireningsverk.
2017-nu - rören är kolsvarta och drar man handen över dem så.. ja man blir svart.
Kan nämna att jag hade VVS-firma hemma den 16 nov (2018) för byte av VVB, vissa koppardelar som de då monterade har redan börjat mörkna och speciellt de på kalla sidan. Passade då på att fråga dem om mina rör men de hade ingen aning... :)
Allt pekar på att det har att göra med att vi har fått mjukt vatten men få inte ihop det.... måste vare en kombination med någonting annat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.