Jag har en större ekonomibyggnad där taket börjat svikta.

Behöver ett RIKTIGT kraftfullt och stabilt verktyg för att lyfta upp delar av taket medan jag förstärker och höjer bärande delar av stommen därunder, tänkte bl.a. sätta in några fler lodräta träpelare typ 6x6 tum.

https://www.ikh.se/sv/hydraulisk-do...MIhMffh4O0iQMVT1KRBR1lXSfuEAQYBCABEgLdnvD_BwE

Se länken: Är det nåt sånt här som gäller eller finns det bättre verktyg för detta ändamål? Den behöver helst klara 50+ ton och jag vill inte ha någon smal/instabil domkraft som lätt ramlar omkull när det blir tungt.

Biltemas 10 tonnare kostar bara 400kr, köp ett par tre stycken

• Gilla
Peter #11
  • Laddar…
Det låter orimligt att man behöver 50 tons lyftkraft för att lyfta delar av ett tak? Är det en bombsäker betongbunker?

Jag lyfte min kyrka med biltemas 10-tonare när jag gjorde om grunden.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Största problemet är väl höjden mellan upplag och tak annars funkar det med skruvstämp

• Gilla
Robert_G och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Biltemas 10 tonnare kostar bara 400kr, köp ett par tre stycken
Den är alldeles för smal, både i bottenplattan och toppen.

Jag kommer ju behöva ha en pinne mellan domkraften och taket jag ska lyfta.

Känns som denna domkraft då kommer ramla omkull vid minsta snedbelastning (vilket händer lätt då jag har gamla byggnader med vridna/skeva stommar).

• Blå flaskdomkraft med gul varningsetikett, 10 ton kapacitet, med smal bas och handtag för manuell lyftning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R Robert_G skrev:
Den är alldeles för smal, både i bottenplattan och toppen.

Jag kommer ju behöva ha en pinne mellan domkraften och taket jag ska lyfta.

Känns som denna domkraft då kommer ramla omkull vid minsta snedbelastning (vilket händer lätt då jag har gamla byggnader med vridna/skeva stommar).
Har använt liknande modeller till att lyfta i diverse gamla byggnader har alltid fungerat bra. Dock haft stolp/bjälke under domkraft hellre än över

• Gilla
Robert_G och 1 till
  • Laddar…
Oavsett val av domkraft måste du ställa den rakt på stadigt underlag, Genom tiderna har många har lyft ladugårdar med gamla Nike skruvdomkrafter och i bland med så kallade SJ domkrafter, nu mera är det lätt och billigt att skaffa några hydrauliska 10 tons domkrafter

Då jag varit med och lyft ladugård för att byta ruttna stolpar funkade Biltemas 10 tons utmärkt, det går ju att lägga en bit körplåt eller nått annat stadigt på marken om det är mjukt.

Redigerat:
  • Gilla
Robert_G
  • Laddar…
G
Nu vet jag inte exakt vad du vill göra, men går det inte göra nån typ av av-växling för att få extra kraft och stadga?
Diagram av en konstruktion med en central stolpe och staglinor som illustrerar avväxling för ökad kraft och stadga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Robert_G och 1 till
  • Laddar…
Sen är det oftast bättre med flera små domkrafter än en stor.

• Gilla
Robert_G och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det låter orimligt att man behöver 50 tons lyftkraft för att lyfta delar av ett tak? Är det en bombsäker betongbunker?

Jag lyfte min kyrka med biltemas 10-tonare när jag gjorde om grunden.
Haha, nej främst gamla lador. Detta tak är nog inget problem men tänker på framtiden när jag t.ex. behöver byta bärande pelare på bottenvåningen av stora ladugårdar. Jag kör hellre overkill än står där och chansar när det väl gäller.

• Gilla
Gooli
  • Laddar…
G
Där håller jag med. Overkill är underskattat.

R Robert_G skrev:
Haha, nej främst gamla lador. Detta tak är nog inget problem men tänker på framtiden när jag t.ex. behöver byta bärande pelare på bottenvåningen av stora ladugårdar. Jag kör hellre overkill än står där och chansar när det väl gäller.
Kan du lägga in några foton på hur det ser i dag. Om något har dragit snett(vridigt sig, så kan det vara vanskligt att lyfta något så stort, lätt att något kalvr åt ena eller andra hållet. kanske det måste strävas upp i sidled, så allt går rakt upp. Inte det lättaste med ett sådant jobb om inte erfarenhet finns.
Vill inte skriva gubben på väggen, men bara säga vad jag vet om lyft.

Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Största problemet är väl höjden mellan upplag och tak annars funkar det med skruvstämp
Stämp ser ju smidiga ut då de går från golv till tak och inte viker sig (som en snedbelastad domkraft). Dock verkar de mer vara till för att hålla saker på plats än för att höja/lyfta tunga vikter. Orkar man med handkraft höja ett tak som väger flera ton genom att skruva upp stämpet?

https://stallningsprodukter.se/stamp-tillbehor/stamp-monteringsstod/stamp-forstarkt-d25-1-5-2-5-m/

Nej. Skruvstämp har ingen lyftkraft värd namnet. Däremot fungerar de väldigt bra som säkring när man lyfter med en litet halvvinglig domkraft och en rund trästolpe ur skogen. Då man har kommit till önskad höjd spänner man skruvstöttorna. De sjunker inte så som hudrauldomkrafter ofta gör. Sedan kan man ta sin domkraft och gå vidare till nästa lyftpunkt.

20 tons domkrafter brukar vara lämplig storlek tycker jag. Undvik de billigaste som har för liten bottenplatta och dessutom har urholkningar i undersidan av bottenplattan så hela domkraften står på några smala ryggar som givetvis trycks djupt in i träet under. Få träbyggnader tål större punktlaster än 20 ton. Räcker inte det måste man likväl ha fler domkrafter för att lyfta jämt och sprida lasterna.
Chicago Pneumatic och Nike är de bästa märkena men de är dyra.

Dessutom har jag ett par Svero vevdomkrafter för lättare lyft. Jag tror de är 5 ton styck men jag minns inte nuhttps://www.korjaamotyokalut.fi/tuote/kynsitunkki-5-tonnia/?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIl_6r68a0iQMVIheiAx31mCWDEAQYCSABEgJMkfD_BwE

När jag pressar in nya stockar på plats i timmerväggar är en gammal liten 1,5 tons skruvdomkraft ovärderlig. Den kom med som tillbehör när en gubbe i byn köpte en ny Zetor 25 någon gång på 50-talet.

Elementstöd, det vill säga skruvbara snedsträvor är också praktiska att ha när jag riktar stommar.

Sedan skall det ju vara en del plåtbitar av 16 eller 20 mm plåt i olika storlekar att lägga ovanpå och under domkrafterna så de inte trycks ner i jorden eller trucks in i träet.

Jag har också en del stadiga krokar av den sorten som kablarna hänger på i telefonstolpar. De har M24 gänga och passar perfekt att fästa taljor och kättingar och spännremmar i när man håller riktning på en stomme och måste borra in en fästpunkt.

• Gilla
Norrtull och 4 till
  • Laddar…
Ett stämptorn att lyfta ifrån kan ju vara ett alternativ för att minimera vinglet med långt till luftpunkten. Stämptorn

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.