Vi har en WITT häll som efter några dagar började ge elektronikfel. Servicepartnern var här som var här konstaterade att det var ett garantifel. Beställningen skulle göras dagen innan. Detta var 26e september.

I väntan på att vi ska få kontakt av servicepartnern som dom lovade ledsnade vi igår då vi börjar få panik då vi har 30 personer från vår släkt som kommer från Finland och Vietnam för att fira vår sons ettårsdag kommande helg.

Servicepartnern hade inte fått någon konfirmation om reservdelarna, och dom försökte kolla upp med importören som inte kunde ge svar. Jag valde då att kontakta WITT i Danmark direkt, som undersökte saken direkt. Det framkom att servicepartnern hade gjort ordern, men att importören missat ordern och inte skickade den vidare till WITT i danmark.

Garantiförfarandet har då försenats med 28 dagar där vi varje dag ätit ute ett mål mat för att få ordentlig kost till familjen. Kostnaden har varit mellan 200-250 kronor per dag. Jag vill nu pga deras misstag kräva ersättning på 6300 kronor (snitt 225 per dag).

Jag tänkte först försöka ta detta med servicepartner/importör för att inte försvåra detta. Men om dom säger nej, hur ser detta ut om jag tar detta vidare med konsumentombudsman och eventuellt till domstol?

Tråkigt case. Jag skulle iaf tycka det vore jäkligt skönt att slippa laga maten till 30 pers även om spisen skulle funka. Då kör jag catering istället.

Tror inte att de ersätter dig för maten, blir förmodligen i bästa fall nåt presentkort som plåster. Kolla vad som står i det finstilta i garantivillkoren. En snabb fråga till konsumentvägledare kan vara på sin plats då det kan röra sig om oskäligt lång reparationstid. Firman kanske är med i nån branschorganisation med strikta regler som kanske kan hjälpa er.

Kolla med hemförsäkringen? Allrisk kanske kan täcka ?

Konsumentombudsma nnen kan inte hjälpa dig att få några pengar, ev kan han ha åsikt om vad du skall göra.

När det gäller fall under ett pisbasbelopp (42000kr) så blir det ett sk småmål. Då får du stå för egna advokatkostnader och dessa kommer troligtvis överstga 6000kr. I sverige får man dessutom sällan ersättning för sveda o värk kostnader. Ni hade kunnat köpa ett campingkök och äta billigare. Jag tror sannorlikheten att få den typ av ersättning du skriver är mycket svår.

Det brukar finnas en generell uppfattning om att saker skall omhändertas inom skälig tid. Ofta 3 mån. Om du har anmält, de har konstaterat garantifel o jobbar på saken kommer inte en månads försening göra att de per automatik betalar din mat.

Men vad står det i garantin de ger?

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
C
Förstår jag dig rätt om det är fyra (fem) parter inblandade här? Köparen (du själv), Säljaren, Servicepartnern, Importören och (Tillverkaren)?
Kolla garantivillkoren - de ger dig förmodligen ingen rätt till sådan ersättning. I så fall kan man se det som en reklamation enligt konsumenttjänstlagen, men det är då normalt endast säljaren som har några direkta skyldigheter gentemot dig. Vad har du haft för kommunikation med säljaren i ärendet? Har säljaren varit medveten om att du haft problem med servicepartnern?

Glömde att nämna det, men du skrev ju att det började strula redan efter några dagar.

Om du råkar ut för nåt liknande igen, dvs att felet uppstår inom en vecka så har man laglig rätt till antingen helt ny vara, eller så häver man helt enkelt köpet eftersom produkten anses ha haft ett ursprungligt fel.

Du hade helt enkelt kunnat häva detta köp eller krävt en ny produkt, men nu är det tyvärr för sent.

Här är förresten mailet jag fick från WITT:

Hej Peter,

Desværre kan vi konstatere at ordren ikke er blevet sendt fra Garant Gruppen til os. Årsagen er at der har været længerevarende sygdom hos dem, og som følge deraf er der ansat nyt personale i Garant´s supportafdeling. Hvilket desværre har medført nogle beklagelige fejl hos dem. Det skal dog siges at værkstedet har sendt ordren rettidigt til Garant.

Jeg har aftalt med Dick´s Hvidevareservice at de kontakter dig straks delene ankommer til deres adresse. Hvilket meget gerne skulle ske torsdag i denne uge. Og dermed skulle problemet blive løst til weekenden.

Vi beklager endnu engang dette meget uheldige forløb.

Med venlig hilsen / Best regards

Poul Erik Nielsen
Technical Manager MDA / SDA

[bild]

Man kan som konsument få ersättning för sina extrakostnader vid en reklamation. Dock är man också skylldig som konsument att hålla nere denna kostnad. Att köpa en billig och tillfällig kokplatta så man kan laga mat hemma är lite mer skäligt än äta ute varje dag.

• Gilla
Marcus_L och 1 till
  • Laddar…
LäsLus skrev:
Man kan som konsument få ersättning för sina extrakostnader vid en reklamation. Dock är man också skylldig som konsument att hålla nere denna kostnad. Att köpa en billig och tillfällig kokplatta så man kan laga mat hemma är lite mer skäligt än äta ute varje dag.
Självklart är man skyldig att hålla nere på denna kostnad, men man ska väl inte behöva ändra sina matvanor för det. Vi har för det mesta ätit på lunchställe som har husmanskost, men även pizza och skit. Då kanske jag kan stämma dom för försämrat näringsintag :)

Respekterar din åsikt och utan att veta exakt hur dina matvanor ser ut så ser jag ändå inte varför ni behöver ändra dessa om det är husmanskost ni vill äta. Sedan om man skall nämna näringsintag så är svensk husmanskot inte heller det nyttigaste alternativet ur detta hänseende.

Jag tror också att du kan få problem med skäligheten i dina utgifter.

Tro det eller ej, dom har gått med på ersättningen men vill göra avdrag för kostnaden om vi lagat maten själva, vilket är rimligt.

O
Seriöst! Det är inte illa!

Grattis! Hoppas bara de hinner fixa felet till barnets 1års dag.

Bra kundvård m.a.o. Skoj att se att det finns sådana företag.

Grattis!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.