Hej,
vi har fått vårt badrum renoverat, vilket har varit en väldigt omständlig och utdragen process.
Jag har tidigare frågat om råd här, se till exempel
https://www.byggahus.se/forum/badrum/256719-infor-slutbetalning-av-badrum-gnalla-pa-detaljer.html .
När badrummet var klart så fanns det en del kosmetiska missar, enligt mig. Dessutom så hade de inte monterat golvbrunnarna rätt: vi har träbjälklag och då ska man ha en monteringsplatta som monteras i kottlingar och bjälklaget. De hade fäst brunnen i golvplatta istället. Enligt GVK så var detta inte godkänt och det var tvunget att åtgärdas. Nu ska äntligen firman komma och fixa det (badrummet skulle från början varit klart i februari...).
Firman tänker knacka upp golvet 50 * 50 cm runt golvbrunnarna (2 stycken) och försöka kottla och sätta monteringsplatta, och sedan skarva tätskiktet (CC Höganäs FB 4 Tätduk).
Vad tror ni, kommer detta fungera?
GVK säger att det är okej.
vi har fått vårt badrum renoverat, vilket har varit en väldigt omständlig och utdragen process.
Jag har tidigare frågat om råd här, se till exempel
https://www.byggahus.se/forum/badrum/256719-infor-slutbetalning-av-badrum-gnalla-pa-detaljer.html .
När badrummet var klart så fanns det en del kosmetiska missar, enligt mig. Dessutom så hade de inte monterat golvbrunnarna rätt: vi har träbjälklag och då ska man ha en monteringsplatta som monteras i kottlingar och bjälklaget. De hade fäst brunnen i golvplatta istället. Enligt GVK så var detta inte godkänt och det var tvunget att åtgärdas. Nu ska äntligen firman komma och fixa det (badrummet skulle från början varit klart i februari...).
Firman tänker knacka upp golvet 50 * 50 cm runt golvbrunnarna (2 stycken) och försöka kottla och sätta monteringsplatta, och sedan skarva tätskiktet (CC Höganäs FB 4 Tätduk).
Vad tror ni, kommer detta fungera?
GVK säger att det är okej.
Nej, det går inte enkelt att komma åt underifrån.
Tack! Tyckte det såg konstigt ut. Inget ord jag använder till vardags, så jag har inget upparbetat språköga för det!
Å andra sidan verkar jag inte vara ensam om att skriva "kottla" ser jag efter en snabb googling.
Det kanske går att komma åt underifrån. Då får man väl bryta upp taket i rummen under? Det kommer bli ett stort jobb att återställa tänker jag. Det är tre rum som påverkas, varav ett har spännpapp, så då måste allt tas bort och så. Det är helt nymålat och nytapetserat i ett av rummen. Jag är inte så jättesugen på att låta firman göra det. De har ju målat ganska slarvigt i badrummet redan, se tråden jag länkade till, så jag är inte jättepigg på att de ska bryta upp nedervåningens tak.
Det var efter att jag skickat några bilder på bygget till en besiktningsman som han upptäckte att golvbrunnen inte var korrekt monterad. Jag frågade inte efter det ursprungligen, jag var mer oroad över att avloppsrören inte såg ut att vara klamrade mer än på mitten.
Efter prat med GVK så sades det att firman var tvungna att åtgärda den felaktiga monteringen av golvbrunnarna (firman säger att de alltid monterar som de gjort hos mig, dvs felaktigt..). Som jag förstod det då skulle de vara tvungna att riva och göra om från början. Nu säger de som sagt att de ska försöka öppna upp lokalt, 50*50 cm, och försöka kortla i efterhand. Jag ringde GVK och frågade om det var okej, deras länsbesiktningsman sa att eftersom det är foliebaserat tätskikt så går det att skarva. Det är ju skönt för oss att inte behöva gå igenom en stor rivning, samtidigt känner jag mig orolig att det inte kommer göras rätt, att det inte kommer gå att skarva rätt, att det kommer synas var jobbet gjort om osv.
Det var efter att jag skickat några bilder på bygget till en besiktningsman som han upptäckte att golvbrunnen inte var korrekt monterad. Jag frågade inte efter det ursprungligen, jag var mer oroad över att avloppsrören inte såg ut att vara klamrade mer än på mitten.
Efter prat med GVK så sades det att firman var tvungna att åtgärda den felaktiga monteringen av golvbrunnarna (firman säger att de alltid monterar som de gjort hos mig, dvs felaktigt..). Som jag förstod det då skulle de vara tvungna att riva och göra om från början. Nu säger de som sagt att de ska försöka öppna upp lokalt, 50*50 cm, och försöka kortla i efterhand. Jag ringde GVK och frågade om det var okej, deras länsbesiktningsman sa att eftersom det är foliebaserat tätskikt så går det att skarva. Det är ju skönt för oss att inte behöva gå igenom en stor rivning, samtidigt känner jag mig orolig att det inte kommer göras rätt, att det inte kommer gå att skarva rätt, att det kommer synas var jobbet gjort om osv.
Precis, du öppnar upp taket i rummet under för att komma åt bjälklaget ovanför. Varför du skulle behöva öppna upp i 3 rum förstår jag inte?Joellernej skrev:Det kanske går att komma åt underifrån. Då får man väl bryta upp taket i rummen under? Det kommer bli ett stort jobb att återställa tänker jag. Det är tre rum som påverkas, varav ett har spännpapp, så då måste allt tas bort och så. Det är helt nymålat och nytapetserat i ett av rummen. Jag är inte så jättesugen på att låta firman göra det. De har ju målat ganska slarvigt i badrummet redan, se tråden jag länkade till, så jag är inte jättepigg på att de ska bryta upp nedervåningens tak.
Självklart räcker det ju att öppna 50*50 cm underifrån om det nu skulle gå att åtgärda ovanifrån med samma öppning. Golvbrunnen lär ju knappast ligga mitt i en vägg där 3 rum möts för isåfall har ju bjälklaget redan superbra stöd från väggen.
Borde räcka med att såga upp ett lagom stort fyrkantigt hål och sen sätta tillbaka det med en tunn list över sågspåret. Då får du ju dessutom en möjlighet att inspektera golvbrunnen underifrån i framtiden genom att skruva ner takluckan.