Hej,
Vi fick i okt 2021 en prisuppgift på nybyggnation av villa. Tänkt att ligga till grund för kontrakt med budgettak på +10%. Då var vi överens med byggentreprenören om detta. Sedan började denne släpa trots påstötningar. Inget kontrakt skrivet ännu. Tyvärr utbudet av alternativa byggentreprenörer begränsat. Nu kommer denne tillbaka med en ny kalkyl som ökat med 22,8%. "Priserna har ju gått upp så mycket den senaste tiden". Dessutom vill han inte skriva på kontrakt med något budgetpris, utan vill arbeta mot löpande räkning. "Priserna verkar ju fortsätta gå upp".

1. Vet någon vad man kan räkna med för kostnadsutveckling på byggmaterial för småhus sedan okt 2021?
2. Finns någon relevant prisutvecklingsprognos/-bedömning för det kommande året?
3. Är det ens tillåtet att ha kontrakt med helt löpande räkning?

Menar du okt 2020?

Nedan från K-Rauta.

Vi vill med denna information göra dig som kund till oss uppmärksammad på vad som händer på träbaserat byggmaterial just nu och framöver. Coronapandemin har som ni vet medfört att många satsar tid och pengar på att renovera/bygga till/bygga om sina bostäder och det gäller inte bara i Sverige utan det är samma situation på många andra ställen i världen. Detta har medfört en kraftig brist på träbaserade byggvaror och som en följd även skenande priser som började märkas redan i slutet på 2020.
Virke
Sågverken har inte hunnit med att bygga upp sina lager i vinter som de brukar göra utan allt försvinner från lagret så fort det är producerat. Det beror även på att många stora svenska sågverk flyttar volymer till exportmarknader där de får ut betydligt högre priser än på den svenska marknaden trots genomförda prishöjningar. Priserna på virke har ju gått upp med ca 15-20% vid årsskiftet och våra leverantörer aviserar ytterligare kraftiga prishöjningar i vår samt att tillgången på specifika längder kan bli problematiskt framöver.

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Hur var ni överens, hur fick ni prisuppgiften?

Ja, det är tillåtet med löpande räkning. Det är mer vanligt än man kan tro.

Självklart kan man beställa på löpande räkning, tanken är att det blir billigare än offert (som ju är en försäkring att kostnaden inte blir högre än beräknat)
Men som privatperson att beställa ett hus på löpande känns lite farligt, man är i underläge kunskapsmässigt.
Men man kan ju köra vissa moment löpande för att se om det fungerar? timmar på plats och öppen redovisning av fakturor, men det bör ju finnas andra som kan ta över om man inte vill fortsätta med samma

K
Jag hade löpande räkning med elektrikern.. det blev dyrt. Så en välutformad offert är inte fel.

Har inte så stor koll på prisutvecklingen på byggmaterial de senaste åren, men medan vi byggde 2014-2017 kändes det som att priserna skenade. Jag köpte mina första OSB-skivor för 70 kr/st och gav 125 för de sista. Likadant med reglar 45x45 kostade 4,80 när vi började och ligger väl idag på runt 10 kr...

tveksamt tveksamt skrev:
Menar du okt 2020?
Förlåt, naturligtvis okt 2020!

Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:

Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:

Prisuppgiften fick vi i form av kalkyl skickat till oss. Helt transparent med detaljer som vi kunde bearbeta.

Ja det låter ju som ett diskussionsunderlag snarare än ett anbud.

Som RoBo skriver här ovan så har priserna på virke stigit med corona och jag har inte sett någon prognos på prisutvecklingen framöver.

Det låter inte som att han försöker lura dig i alla fall.

Både när vi totalrenoverade vårt hus och byggde till så fick vi ta det mesta på löpande räkning. De duktiga hantverkarna som vi ville ha vägrade fast pris. Man får komma överens om hur de ska tidrapportera och övervaka jobbet noga så att det känns bra. Våra snickare fakturerade per vecka.

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Jag hade löpande räkning med elektrikern.. det blev dyrt. Så en välutformad offert är inte fel.

Har inte så stor koll på prisutvecklingen på byggmaterial de senaste åren, men medan vi byggde 2014-2017 kändes det som att priserna skenade. Jag köpte mina första OSB-skivor för 70 kr/st och gav 125 för de sista. Likadant med reglar 45x45 kostade 4,80 när vi började och ligger väl idag på runt 10 kr...
Nu ligger 45x45 på 20kr/m

K
ByggPajken ByggPajken skrev:
Nu ligger 45x45 på 20kr/m
My oh my, glespanel för 18 kr/m! Rätt skönt att man är relativt färdig med det mesta av byggandet. Ska sätta upp en skiljevägg i garaget och konstaterar att priserna för k-Plywood bara dubblats från 189 till 349.. Tur man inte tänkt sätta OSB

• Gilla
ByggPajken
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.