Erik_D skrev:
Vad hjälper det att hämta ahlsells prislista där står bara grundnettopriserna. Alltså dom du som slutkund betalar till rörisen, sen har rörisen skapliga rabbater på grundnettopriset som står i katalogen.

Det som är underligt är att folk gnäller mer på oss elektriker med våra priser än vad man gör på rörisarna. Rörisarna har mer avans per såld del än vad vi kommer i närheten av.
I detta fall efterfrågades just prislistan - då är det väl vettigt att svara på det. Knatte hade ju en uppfattning om rabattsatsen.

Dessutom tycker jag det mest är ni elisar som gnäller på att andra gnäller på er....... ;)

Jag tycker inte att det är speciellt konstigt att rörgrossisterna håller ett pris till privatpersoner och ett (eller egentligen flera olika nivåer) annat till rörfirmorna. Rörfirmorna är ju återförsäljare av rörmaterial. Givetvis skär rörisen emellan på de saker som han är återförsäljare till, precis som ICA gör med blodpuddingen och byggvaruhuset gör med Gullfibern. Det är klart att det går att hitta saker som påslaget är enormt på, men det tror jag att man kan hitta på Hemköp och Beijer också. Vissa delar har de å andra sidan förvånansvärt lite avans på.

Vad det gäller "hemliga" prislistor så tycker jag att de stora matvarukedjorna är ännu värre. De prislistorna har ingen sett. Självklart har större rörfirmor som köper in och säljer mycket material större rabatter. Det gäller i alla branscher.

Efter att sociala avgifter, skatter, kostnad för verktyg, utrustning osv är borträknat så är det inte så mycket slantar kvar till firman av den timkostnad som man betalar.

Står man för materialet själv och lyckas få en rörfirma att göra jobbet så gäller det att inget fattas eller är felbeställt. Då kan det visa sig att det blir dyrare än om rörisen hade fått beställa och sälja grejerna. Vill man köpa delar från Rinkaby så kan man ju koppla själv och spara ännu mer slantar. Då gör det inte så mycket om "rörisen" är sysslolös ett par dar. ;)

mattiaxen skrev:
jag har typ blivit sne på det där. Jag har en kompis som är röris och när jag skulle byta min golvärme phush så kollade jag givet med honnom och han sa att han har bra rabbater på dessa företag, så jag tänkte det blir ju kannon for jobbe ville han inte ha någe, han kan ju ändå passa på att ta ficka. Så kostnad med hans rabbat 5000 kr, ok tänkte jag och vi satte dit den. lite senare så kollade jag av en slump på acctankar och kom in på rinkabyrör och kunde inte låta bli att kolla, samma phus 3750 kr. gissa om man blev lurad av en kompis..

Men men jag får dse det som så att den blev ju inkopplad i priset..

Så kan det gå. Nu när jag skulle koppla in ny tank och dra om alla rör så bestälde jag alla delar och (min kompis) koppla in det.. ;)
Har exakt samma erfarenhet.
Skulle montera en blandare och dra lite nya rör i badrummet. En kompis som är rörmockare gjorde jobbet och skaffade prylarna och jag betalade glatt. Fick lite dåligt samvete när han inte vill ha något för jobbet utan bara för delarna.

Kollade sedan i Rinkaby katalogen.
Hade kunnat köpa alla prylarna inkl de verktyg (rörbockare och rörskärare mm) som behövdes, och ändå få en slant över...,

Mina senare försök att fixa rörmockandet själv har väl inte bara varit lyckat så, det finns trots allt en vits med att anlita yrkesfolk :D

Vissa saker i livet är DYRA och LÄRORIKA ;)

Ok!Fattar inte vilka dåliga rabatter era "kompisar "förhandlat fram.Visst Rinkaby rör har otroligt bra priser men dock inte lika bra som jag har på firman.Jag själv skulle alldrig ta ett jobb som kunden köpt matrial till.Och väldigt få andra rörisar.
1. ofta eller snarare alltid fattas det eller är fel prylar.
2. Priset blir inte mycket billigare.Och jag får inte en lika nöjd kund efter som jag måste hämta rätt prylar eller komma tillbaka senare.Då jag självklart vill ha betalt för tiden det tagit.Och priset blir självklart då inte det vi sagt från början.Jobbet blir onödigt långt för båda parter.
3.På bara timmar är det väldigt svårt att gå runt med bil,verktyg,FÖRSÄKRINGAR om det skulle hända något.Vilket det alltid gör ibland om man jobbar med det hela dagarna.

Spar pengar på göra det själva ni som kan.Resten bör ta in flera offerter och jämför vilken som är billigast.Då slipper man betala dessa som fläskar på priset på tok för mycket.Man lever mest av ringar på vattnet så min filosofi är ialla fall att båda ska vara nöjda med jobbet.

Ha det!

Tacka vet jag "vår" röris! Han beställer allt på Rinkabyrör med leverans direkt hem till mig. När jag fått prylarna ringer jag så kommer han och gör ett oerhört galant arbete för ett bra pris.  8)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.