Vad ska en kubikmeter björkved egentligen kosta? Med och utan moms.

Någon sam har kontakter i Göteborgstrakten? Hämtpris?

Hugger du själv är det gratis :)

Jag köpte 5 kubik av en här på Åland. Han tog 50 euro kubiken för björk och 40 för blandad lövträdsved.

Jag fick litet rabatt för att jag tog ett fullt lass så jag betalade 160 euro för 5 kubik. Klabbad, torr blandad lövträdsved.

Hej

Vad är en kubikmeter, egentligen? ??? När man pratar om hugget ved, finns det två olika begrepp:
Travat kubikmeter, som är vad det låter
Stjälpt kubikmeter, som är också vad det låter. Om jag förstått det rätt så motsvarar travat kubikmeter ca 1.5 ggr stjälpt. Man måste mao alltid ställa frågan vad då för sorts kubikmeter som avses.

Gå på www.blocket.se och leta efter annonser med ordet "ved" i, där du bor. Priserna varierar över landet, likaså om det är torrt ved eller nyhugget. Nyhúgget borde bli billigt nu till våren även i södra Sverige.

Hej!

Kapad +kluven björk 250-300kr/m3 stjälpt mått
allt över det är överpris , hoppas ingen köper
av dessa ockrare som begär uppåt 500kr/m3

sae

Det är ju en marknad som allt annat...
Men jag håller med, snittpris ca 250.-/meter, stjälpt, kanske uppemot 300.-/m om det är ren björk-lev.
Sedan kan ju faktiskt leveranskostnader dra iväg, då beror det ju på vart man bor.

Jag gav 240 kr/kubiken hem körd.
Det var bland ved.

Men i år så har jag beställt stock. 160 kr / kubik blandat löv trä.
Kapat kluvet blir det ca 55 kubik då blev mitt pris bättre ..

Har köpt stock på bil -04, då kostade det 180 kr/m3 för björk, fullt lass ca 25 m3, 150 kr/m3 för blandat löv och barr. Bägge inkl transport iofs inte många mil. Krononbergs län.

Var det då torr ved?

Någon som känner till leverantör av ved i Göteborg/Lerum/Alingsås?

Stock är att föredra...

Jag köper kapad & kluven blandved som är torkad i 2 år av min farsa för 250 :- /m3 stjälpt mått. Då kör han hem den och i bästa fall häver han in den i pannrummet oxå... Fast in i pannan måste jag ju plocka den själv hehe... Synd bara att man inte har en riktig vedpanna att elda den i... Det ska ersättas med pellets istället...

Det verkar som om det är ungefär vad de flesta får betala för sin ved. Möjligtvis kan ju transporterna kosta lite extra...

AndersG skrev:
Var det då torr ved?
3 m stock på bil, nyhugget.

OK. Man måste väl acceptera att torkad ved i klabbar blir litet dyrare än färsk ved. För framtida bruk kommer vi nog att hugga själv. Vi hjälper grannen röja på sitt lanställe och delar vedskörden ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.