Vi håller på att se på ett hus från 40-talet på ca 130 kvm som skulle behöva renoveras och funderar på kostnaderna. Har naturligtvis läst artiklar och trådar här på byggahus men det är ju alltid bra att få svar till just "mitt" objekt.

Det som behöver göras är följande:
Nytt tak: 200 000?
Tilläggsisolera hela huset och ny fasad: 200 000?
Nya rördragningar, värmesystem och uppvärmning: 300 000?
Nya fönster: 200 000?
Nytt badrum: 150 000 (ett badrum)?
Nytt kök: 100 000 (Ikea och monterar själva)
Ny inredning tvättstuga: 20 000?
Nya eldragningar: 100 000?
Dränering: 100 000?
Hur är det med ventilation till ett gammalt hus? Det är ju självdrag, men vad händer med tilläggsisolering och nya fönster? Det blir ju helt nya förutsättningar.

Insidan av huset är fint så det är alla “stora saker som inte syns“ som behöver göras.

Och hur är det med reavinstskatte. Om vi säljer vårt hus för 6 miljoner, köper det här för 5 och renoverar för 1,5 innan det är infyttningsbart. Missar vi då möjligheten att skjuta uppreavinstskattten för att huset vi köper är billigare? Eller räknar man det nya husets kostnad på kalkylen för renoveringarna?

Att skjuta upp reavinstskattten i dagens läge är inte att rekommendera då man förlorar på det.

Skulle nog säga att om du räknar med rotavdrag så ligger du bra till med dina priser. Något post aningen högt med det är bättre att räkna för högt.

• Gilla
byggankan
  • Laddar…
Ny ventilation kanske kan få plats in posten uppvärmning mm för 300. Läs på om FTX-system så får ni det bästa och sparar lite energi samtidigt. Bra budget annars, som sagt lite i överkant :)

• Gilla
byggankan
  • Laddar…
Vi fick räkna in renoveringskostnad på nya huset när vi deklarerade vår försäljning.

Skönt att höra.

Tanken är att bygga ut ett vardagsrum och badrum vid senare tillfälle. Totalbudgeten skulle ligga på 2,5-3 miljoner beroende på vad vi får för vårt hus.

Genom att ta utbyggnaden ett år senare så kan man ju dels nyttja rot för det och dels anpassa den efter hur mycket pengar som finns kvar efter renoveringen.

Sedan så kanske vi inte får huset alls. Hoppas att övriga intressenter ser det som ett rivningsobjekt och en väldigt dyr tomt, men jag gillar ju verkligen själva grunden i huset som det är idag. Fast det blir ju inte direkt billigare att totalrenovera och bygga ut heller. Men man får ju fördelen att man kan ta det i etapper och anpassa det sista arbetet till kostnaden för det första och därigenom öka möjligheten att hålla totalbudgeten. Plus att det känns tråkigt att riva ett hus man egentligen gillar.

Jag hade nog försökt ordna badrummet först, innan inflytt om möjligt. Tolkar det som att ni endast har ett bad/toa. Alternativt åka på semester under de c.a. 4 veckor en badrums renovering tar. Men samtidigt skulle jag vilja ha möjlighet att övervaka badrummsrenoveringen löpande. Det låter trist att vara hemma utan toa/dusch.

Sen är frågan vad ni menar med nya eldragningar. Om det även skall kompletteras med ytterligare uttag eller infällning av kabel vore det skönt om det också är gjort innan inflytt. Det blir dammigt och väggarna kan se ut som en Scweizerost när elektrikern är klar. Helt enkelt prioritera det som kräver hantverkare inne i huset, få så mycket gjort som möjligt innan inflytt.

Ovan givet att inget av momenten är akuta, tänker främst på tak och dränering.

Lycka till med budgivningen!

Har nog tänkt att göra nästan allting innan vi flyttar in (om vi nu får huset). Vi har ok från banken med dubbla boenden under byggtiden.

byggankan skrev:
Har nog tänkt att göra nästan allting innan vi flyttar in (om vi nu får huset). Vi har ok från banken med dubbla boenden under byggtiden.
Skönt, själv flyttade jag in i Schweizerosten. Det läskiga är att vi börjar vänja oss. Så det vill till att fälla ner pannbenet. Annars står väll Arga snickaren här och gapar om två år 😳

varmkorv skrev:
Skönt, själv flyttade jag in i Schweizerosten. Det läskiga är att vi börjar vänja oss. Så det vill till att fälla ner pannbenet. Annars står väll Arga snickaren här och gapar om två år 😳
Vet hur det är. Vårt nuvarande hus är ett nybygge där vi gjort mycket själva. Nästan klara nu 5 år efter inflytt... Är också därför vi inte kan flytta för snabbt för vi måste ju fixa de sista sakerna vi vant oss vid för att kunna sälja.

• Gilla
varmkorv
  • Laddar…
Min erfarenhet av renoveringar är att det tar mycket längre tid än vad man tror och då menar jag mycket . Och det gör ju också att butgeten brukar spricka väldigt fort

En fråga är om du tänkt leja bort allt jobb eller renovera sj?
Låter iofs som att du tänkt leja bort allt så försök hitta hantverkare med bra rykte och rekommendationer från folk du känner.
Kan säga att jag har bytt tak (dessutom bytt till limträbalkar för att ha öppet i nock på en äldre tillbyggnad) och tilläggsisolerat/ ny panel samt nya fönster (inte helt klart än) på mitt hus från 1911(ca100kvm)för under 200 tusen men då har jag gjort allt jobb sj med hjälp från vänner o familj samt inte gjort mycket annat på fritiden sen maj.

Hej,
Jag kan inte yttra mig om kalkylen men tänkte på en grej. Det kan vara fördelaktigt att låta mäklaren/säljaren förstå att ni har planer för det befintliga huset, att ni talar om att ni uppskattar det.
När min syster köpte ett gammalt hus i Eskilstuna var det på det viset. Några ville bara åt tomten.
Säljaren hade lagt mycket omsorg och kraft i huset och gillade att huset skulle sparas.
Lycka till!

Ja vi har tänkt på det också. Hoppas att säljaren har ett affektionsvärde och att övriga spekulanter ser det som ett rivningsobjekt. Så vi tänkte vara tydliga med att vi viol behålla huset och också erbjuda säljaren att komma på besök när allt är klar. Var förbi tomten idag och då var det en äldre man som stod och krattade och jag kan tänka mig att de haft huset länge och har känslor för det. Kanske skulle sagt hej, men jag var rädd att tränga mig på.

Bor bara 500 meter bort, så jag har bra koll på huset och tomten även fast det enda jag sett från insidan är fotona.

Nu är.budgivningen avslutad och vi fick inte huset. Trodde att vi skulle ha en hyfsad chans då.vi var beredda att ge ca 1 miljon mer än utgångspris. Men det blev en helt sjuk budgivning där det budades upp med 2,5 miljoner (över 60%). Som boende i området så tycker jag mig ha ganska bra koll på priserna här och tycker inte att det låg ute till lockpris heller.

Men tack för alla kommentarer, det har hjälpt oss i att sätta vårt maxpris för budgivningen och inte dras med i vansinnigheterna.

Har undrat hur det gick för er. Men vad sanslöst med budgivningen! Jag hoppas ni hittar något ännu bättre i framtiden. Om man skall hitta ngt positivt så är det att ni slipper flytt, renovering. Det finns en vinst i att tvingas tänka efter och mejsla ut vad man har råd med, vad man egentligen vill, man har gjort ett stort förarbete om det blir aktuellt med nytt hus senare. Som du säger, dras med i vansinnigheterna, bra att ni inte gjorde det!
Visst har man hjälp av forumet, jag har haft det många ggr.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.