P
A alpsut skrev:
Förre året målade jag en stuga med ca. 40 m2 inom 12 timmar med faluröd. För 115 tk kan du anlitar en målare en hel månad.
Ja de uppskattar nästan en månads jobb för att måla huset också.

Slamfärg behöver ingen tvätt innan, endast borstning. Jag är högst osäker, men är inte Falu rödfärg en slamfärg?

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Ja de uppskattar nästan en månads jobb för att måla huset också.
Gör det själv, och för den gaveln där du behöver komma upp så hyr du en skylift för ung 1.500:-/ dygn.
Klart på en vecka utan extrema dagar.
Målade om mitt 2 våningshus på drygt 1 vecka förra året, inkl 2dar med skylift.

• Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
P
tensiden tensiden skrev:
Är det verkligen att rekommendera? Ärlig fråga, för jag vet inte. Men om jag ser på våra ekonomibyggnader och jämför dom som sprutmålats med dom som penslats så är det en märkbar skillnad i vilka som tappat färg och inte. Sen är det inte riktigt ekonomi i att pensla stora ladugårdar, så där köper jag att sprutmålning är "bättre", men låter bli det själv på de mindre uthusen.
Helt rätt nästan alla rekommendationer är att färgen ska jobbas in i fasaden i tunna lager så pensel är det bästa…

Vispen74 Vispen74 skrev:
Slamfärg behöver ingen tvätt innan, endast borstning. Jag är högst osäker, men är inte Falu rödfärg en slamfärg?
Borste om det inte är mögel eller alger på fasaden, då behöver det tvättas.

Rejäl skrev:
Helt rätt nästan alla rekommendationer är att färgen ska jobbas in i fasaden i tunna lager så pensel är det bästa…
Från vilka kommer den rekommendationen? Jag vet också att påståendet florerar. Söker man däremot en källa till påståendet slutar det alltid hos en person som "minsan målade om sitt hus en gång", eller någon annan typ av hempulare. Jag har visserligen hört det sägas av en nyutbildad målare, som inte haft minsta erfarenhet eller kunskap av sprutmålning.
Sprutmålning är inte vad de flesta tror att det är, att man liksom bara kastar på färg på väggen. Att det på så vis bara skulle lägga sig ett lager färg på ytan.
I själva verket används olika tekniker för få färgen att "explodera" och närapå förångas till en färgdimma. På så vis kommer färgen penetrera minsta hålighet betydligt bättre än vad som är möjligt för vanlig färg med sin ganska tjocka konsistens, med en pensel. Alla som sprutmålar lämnar samma, om inte längre garanti, än de som penselmålar.
Du har säkert provat att måla med en sprayfärg någon gång. Principen är precis densamma. Som du vet behöver man aldrig efterstryka det med en pensel.

Vispen74 Vispen74 skrev:
Helt riktigt, Falu Rödfärg är en slamfärg. Men behöver, på sin höjd, borsta det. Man ska köpa sig en större stålborste, i storlek med en skurborste. Om det dammar när man drar lätt med borsten, så bör man borsta bort det värsta. Om man däremot måste anstränga sig för att få det att damma, så är det bara till att måla. Man får kolla på ett antal olika ställen, då olika väderstreck påverkat olika, samt att oerfarna målare inte alltid strukit ut färgen lika mycket överallt.
Är det svartprickigt eller angripet på annat sätt, så ska det däremot ofta tvättas. Men man ska först spruta på lite mögeldödande medel. Ibland ska det det tvättas ibland inte, beroende på fabrikat.

P
A AG A skrev:
Helt riktigt, Falu Rödfärg är en slamfärg. Men behöver, på sin höjd, borsta det. Man ska köpa sig en större stålborste, i storlek med en skurborste. Om det dammar när man drar lätt med borsten, så bör man borsta bort det värsta. Om man däremot måste anstränga sig för att få det att damma, så är det bara till att måla. Man får kolla på ett antal olika ställen, då olika väderstreck påverkat olika, samt att oerfarna målare inte alltid strukit ut färgen lika mycket överallt.
Är det svartprickigt eller angripet på annat sätt, så ska det däremot ofta tvättas. Men man ska först spruta på lite mögeldödande medel. Ibland ska det det tvättas ibland inte, beroende på fabrikat.
jag upplever att fasaden i vårt fall är i bra skick men finns svarta prickar på vissa partier så tvätt lär behövas.

Fick 2 nya offerter precis runt 100k.

Är verkligen detta rimligt? Tänkte mig runt 70-80k som högst.

Jag har själv borstat och målat mindre hus med falu rödfärg och inte fan tog det runt 100 timmar..

Clarken37 skrev:
jag upplever att fasaden i vårt fall är i bra skick men finns svarta prickar på vissa partier så tvätt lär behövas.

Fick 2 nya offerter precis runt 100k.

Är verkligen detta rimligt? Tänkte mig runt 70-80k som högst.

Jag har själv borstat och målat mindre hus med falu rödfärg och inte fan tog det runt 100 timmar..
Nej, det låter absolut inte rimligt. Sen att det talas om en strykning höjer alla varningsflaggor. En seriös målare arbetar inte pä så vis. Man målar tills det blir bra. Det krävs alltid minst två strykningar med Falu Rödfärg. Om man inte väljer att bättra på ungefär vart 5:e år förstås.
Ingick knutar, foder och vindskivor i offerten?
Törs du lägga ut ett par bilder på ditt hus, så kan jag tala om mer exakt, vad som är rimligt.

• Gilla
Anonymiserad 537906
  • Laddar…
P
A AG A skrev:
Nej, det låter absolut inte rimligt. Sen att det talas om en strykning höjer alla varningsflaggor. En seriös målare arbetar inte pä så vis. Man målar tills det blir bra. Det krävs alltid minst två strykningar med Falu Rödfärg. Om man inte väljer att bättra på ungefär vart 5:e år förstås.
Ingick knutar, foder och vindskivor i offerten?
Törs du lägga ut ett par bilder på ditt hus, så kan jag tala om mer exakt, vad som är rimligt.
Allt ingick. Knutar foder och vindskivor i vitt. Vi har även ett garage om 30 kvm.

Lägger inte in mitt hus men en nästan exakt kopia på hustyp nedan. Dock är vårt som sagt i Falu rödfärg.

Finns som sagt lite svarta prickar på fasaden på en kortsida och en långsida som behöver tvättas.

https://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-finnstaberg-upplands-bro-kommun-gokartsvagen-8-20500318

Clarken37 skrev:
Allt ingick. Knutar foder och vindskivor i vitt. Vi har även ett garage om 30 kvm.

Lägger inte in mitt hus men en nästan exakt kopia på hustyp nedan. Dock är vårt som sagt i Falu rödfärg.

Finns som sagt lite svarta prickar på fasaden på en kortsida och en långsida som behöver tvättas.

[länk]
Med tanke på hustyp, där inte är lätt att komma åt överallt, samt att det troligtvis krävs ganska mycket skydd för stänk. Samt att det även ingår ett garage, så måste jag tyvärr säga att det inte är så orimligt. Särskilt då de antagligen tänkt penselmåla. Priset hade normalt sett varit ungefär vad man får räkna med, om det inte varit något tjafs om en strykning.
Men frågan är iochförsig om priset var före eller efter ROT? Är det 100kkr efter ROT så är det för mycket.

Clarken37 skrev:

[länk]
Ser ju ut att vara väldigt lätt att måla.

• Gilla
Anonymiserad 537906
  • Laddar…
P
A AG A skrev:
Med tanke på hustyp, där inte är lätt att komma åt överallt, samt att det troligtvis krävs ganska mycket skydd för stänk. Samt att det även ingår ett garage, så måste jag tyvärr säga att det inte är så orimligt. Särskilt då de antagligen tänkt penselmåla. Priset hade normalt sett varit ungefär vad man får räkna med, om det inte varit något tjafs om en strykning.
Men frågan är iochförsig om priset var före eller efter ROT? Är det 100kkr efter ROT så är det för mycket.
Det är efter rot. 115k och 105k är offerterna jag har fått efter rot. Båda estimerar runt 150 arbetstimmar ser jag nu när jag dubbelkollar. Så runt 140-150k innan rot.

Jag har budgeterat max 80k vilket skulle vara drygt 100k innan rot.

Sen tycker jag 700 kr per timme är bra dyrt för målare måste jag säga

Redigerat av moderator:
P
L lat skrev:
Ser ju ut att vara väldigt lätt att måla.
Precis. Långsidorna är inte många kvm och man behöver inte ens en stege.

Jag målade om min fars hus för en massa år sen och där var alla fasader drygt 4-5 meter och uppåt. Var betydligt jobbigare

Clarken37 skrev:
Det är efter rot. 115k och 105k är offerterna jag har fått efter rot. Båda estimerar runt 150 arbetstimmar ser jag nu när jag dubbelkollar. Så runt 140-150k innan rot.

Jag har budgeterat max 80k vilket skulle vara drygt 100k innan rot.

Sen tycker jag 700 kr per timme är bra dyrt för målare måste jag säga
Din egen budgeterade kostnad är ganska precis vad en seriös målarfirma, inlusive färg, ställningar och två strykningar (eller så många som krävs). Detta är efter ROT.
Några 700kr/h är ju bara larvigt.
Om du inte hittar någon seriös målarfirma som gör det för normalpris. Så är mitt tips att du väntar till sommaren. Sen samlar du ihop några ungdomar som vill ha sommarjobb. Hyr en ställning, och sen får du kanske agera lite arbetsledare. På så vis får du det gjort för halva priset, samtidigt som ungdomarna troligen blir nöjda.

• Gilla
Anonymiserad 537906
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.