19 951 läst ·
92 svar
20k läst
92 svar
Kostnad måla villa en strykning falu rödfärg
Ja det är Stockholm och det kostar om man hoppar på ocker-offerter som förekommer.wildeside skrev:
Och igen ge F i egna tolkningar så är du FB snäll.
I vilket in lägg har jag skrivit
”men nu är det så att du bor i Stockholm och det kostar”
Däremot så skrev jag att jag inte tyckte att offerten va rimlig
"Skulle inte påstå att dom är rimliga, men nu är det så att du bor i Stockholm och det kostar.
När vi gör jobb och blir erbjudna jobb i Stockholm så är betalningen avsevärt högre en här hemma."
OCH
"Det där behöver du inte förklara för mej.
Dom som skickar en offert som är 50-100% dyrare ringer till oss som bor utanför storstan och erbjuder jobbet för 25-50% mer en vi kan fakturera på hemma plan."
Om du inte viste så är alla hantverkare dyrare i Stockholm och andra storstäder.
Så ja tjopp tjopp ut o måla nu istället för att sitta på forumet o gnäll eller betala vad det kostar, jag har diskuterat färdigt i den här tråden.
Jag brukar istället säga att " så här mycket pengar har jag och jag behöver få det här fixat. Ställer ni upp?". Med den metoden har jag lyckats med något få Stockholmare lyckats med. Jag får det fixat tom till ett betydligt lägre pris alt behöver inte betala alls. Min make säger förvånat varje gång att jag är nog den bästa förhandlaren. Och han är själv hantverkare men vill absolut inte förhandla med andra hantverkare då han, enligt egen utsago, aldrig skulle våga göra det då han är typen som inte gillar att förhandla utan tar första bästa . Är själv alltid trevlig och servar hantverkare med frukost, kaffe, thé, vatten eller läsk, fm fika , lunch och em fika. Vid avslutat arbete blir det champagne och umgänge. Så länge man är mänsklig mot den som utför arbetet så är de mer än mänskliga tillbaka och jag har knutit åtskilliga kontakter på detta sätt. Så om din fru är en skicklig förhandlare så be henne göra samma sak och se vart ni landar 😉Clarken37 skrev:
Bytte all panel på mitt hus under somrarna 22 och 23. Målningen för totalt ca 100kvm med grundning samt slutstrykning, ställningsbyggande och flytt av densamma runt huset tog 5 dagar. Jag körde pensel för snyggare resultat.
En grov pensel samt en liten fin för trånga utrymmen, 30L färg samt ställningshyra gick på 4700kr. skulle aldrig betala ens 80tkr för att få ny färg på huset. Har inte tid att betala någon annan sådana summor, för tid är vad det handlar om, blir många timmar på jobbet för att med nettopengar pröjsa sådana summor.
För egen del innebar det 5 dagar på semestern och 3,64 dagar på jobbet för att täcka kostnaden, att betala någon 105tkr skulle innebära all lön netto i 81 dagar. nästan 10ggr så mycket tid.
En grov pensel samt en liten fin för trånga utrymmen, 30L färg samt ställningshyra gick på 4700kr. skulle aldrig betala ens 80tkr för att få ny färg på huset. Har inte tid att betala någon annan sådana summor, för tid är vad det handlar om, blir många timmar på jobbet för att med nettopengar pröjsa sådana summor.
För egen del innebar det 5 dagar på semestern och 3,64 dagar på jobbet för att täcka kostnaden, att betala någon 105tkr skulle innebära all lön netto i 81 dagar. nästan 10ggr så mycket tid.
Jo men det bygger ju på att du har tur med vädret också.M mattias1343 skrev:Bytte all panel på mitt hus under somrarna 22 och 23. Målningen för totalt ca 100kvm med grundning samt slutstrykning, ställningsbyggande och flytt av densamma runt huset tog 5 dagar. Jag körde pensel för snyggare resultat.
Men som du säger, det är jävligt mkt pengar. En del av mig offrar gärna en vecka av semestern och tar familjen till Seychellerna i vinter
Det låter dock som att det gick väldigt fort för dig.M mattias1343 skrev:Bytte all panel på mitt hus under somrarna 22 och 23. Målningen för totalt ca 100kvm med grundning samt slutstrykning, ställningsbyggande och flytt av densamma runt huset tog 5 dagar. Jag körde pensel för snyggare resultat.
Jag har också 100kvm fasad. 3 av 4 sidor behöver ingen ställning.
Ändå får jag estimat på mellan 150-200 arbetstimmar i alla offerter. Låter ju helt sjukt om du gör det på 5 dagar. Även om du kör 12 timmar per dag så är du knappt på 1/3 av tiden de estimerar.
Här estimerar de 82 arbetstimmar för 150 kvm fasad;
https://www.hantverkarpriser.se/sida/prisgue-infor-din-malning
När jag skickade denna länk och frågade målaren som offererade nästan 200 timmar fick jag svaret att ”de förstår ju ingenting om hur målning fungerar”
Redigerat av moderator:
Fast i ärlighetens namn behöver ju firman i sin arbetstid ha med annat än bara själva målningen. T.ex arbetstid för inköp av material. Även arbetstid för resor till och från huset, då de oftast inte har sin firma i just huset som ska målas.Clarken37 skrev:Det låter dock som att det gick väldigt fort för dig.
Jag har också 100kvm fasad. 3 av 4 sidor behöver ingen ställning.
Ändå får jag estimat på mellan 150-200 arbetstimmar i alla offerter. Låter ju helt sjukt om du gör det på 5 dagar. Även om du kör 12 timmar per dag så är du knappt på 1/3 av tiden de estimerar.
Här estimerar de 82 arbetstimmar för 150 kvm fasad;
[länk]
När jag skickade denna länk och frågade målaren som offererade nästan 200 timmar fick jag svaret att ”de förstår ju ingenting om hur målning fungerar”
inköp av material kan max ta några få timmar. Firman i fråga ligger 10 min från mitt hus med bil.S slugger75 skrev:
Du tänker alltså att på 60-70 timmars arbete på plats så behövs ytterligare 130 timmar för att köpa material och köra bil någon kilometer per dag?
De ska alltså fakturera runt 60-70k innan rot enbart för att köra till mitt hus i ett par dagar?
Sen ytterligare 50-60k för EN vända till bygghandlarna som ligger 10 min bort?
Det går väl en o annan timme när man ska räkna ut offerter, göra bokföring, sköta kund kontakter och framför allt går det åt mycket tid till att argumentera med potentiella framtida kunder låter det som.
Lite fler kostnader verktyg, bilar, datorer, telefoner och kontor m.m. kostar nån krona med.
Finns många fler poster men dom orkar jag inte fundera ut och rabbla upp.
Lite fler kostnader verktyg, bilar, datorer, telefoner och kontor m.m. kostar nån krona med.
Konstigt att vissa verkar kunna fakturera 60k för ett jobb medan andra ”måste” fakturera 120k för samma jobb.wildeside skrev:
Det går väl en o annan timme när man ska räkna ut offerter, göra bokföring, sköta kund kontakter och framför allt går det åt mycket tid till att argumentera med potentiella framtida kunder låter det som.