PFO PFO skrev:
Intressant att det finns mer än bara sänkningen av driftkostnaden med BVP för att beräkna återbetalningen av investeringen då det enligt oberoende undersökning visar på ett höjt fastighetsvärde:
[länk]
Där ser man, intressant. Då blir investeringen värd för oss skulle jag tro.

Har nu löst sig med husleverantören dessutom, och totalpriset extra landar på ca 120tSEK, detta pga fler Watt på pumpen, samt ca 90tSEK för borrhål.

J jonathanfranzen skrev:
Där ser man, intressant. Då blir investeringen värd för oss skulle jag tro.

Har nu löst sig med husleverantören dessutom, och totalpriset extra landar på ca 120tSEK, detta pga fler Watt på pumpen, samt ca 90tSEK för borrhål.
Borde finnas lite att fila på kostnaden för borrning, i Sthlm kan jag rekommendera borrare.

PFO PFO skrev:
Intressant att det finns mer än bara sänkningen av driftkostnaden med BVP för att beräkna återbetalningen av investeringen då det enligt oberoende undersökning visar på ett höjt fastighetsvärde:
[länk]
Fint att se att värdeökningen är påtaglig!

Det framgick inte av artikeln vilken kontrollgrupp de körde med. Vore intressant att veta hur det står sig mot luft/vattenvärmepump också, eller om det är snarlikt.

Lite gammal data, men jag hittade https://www.byggahus.se/bloggar/inlagg/sa-varmer-vi-vara-hus-hela-sverige-vs-byggahusse-medlemmar

Lägger man ihop de system som kör med vattenburen värme för villor så visar det att en ganska bra bit över hälften har vattenburen värme installerad, om än i olika grad, och pannan/pumpen/värmekällan varierar.
Alltså går det nog att anta att det i mångt och mycket är i det sammanhanget som bergvärme ökar värdet, och att den klarar sig väldigt bra sett till värdeökning.

V Vector skrev:
Tittar just nu på en offert en kund vi har bestämt sig för. Nibe s1256 3-13kw med 190m borrhål.. 227000kr. Så din känns ju verkligen i överkant om det inte ingår något extra. För att vi ska komma upp i dom summorna som du har pratar vi nibe s 1256 4-18kw med ca 260m borrhål å kanske något element i pannrum
Vet inte riktigt vad som brukar ingå, men ungefär detta är det som gäller:
:
Priser före ROT:
Bergvärmepump 12 kW och varmvattenberedare: 215k inkl. dragning m.m.
Borrning 160m: 100k inkl. rör m.m.

Blir väl något dyrare i och med tjocka stenväggar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.