G
E Ernfrid skrev:
Jag tänker köpa en luft vatten värmepump, en Mitsubishi Ecodan split.

El och vvs är förberett, men kylteknikern vill ha 10k för att installera pumpen.

Är 10k ett normalpris för en kyltekniker? Tyckte det kändes dyrt men det kanske är ett normalpris?
E Ernfrid skrev:
20k bara för kyltekniker?[/QUOT

Hej
Jag köpte en luftvärmepump och då ingick montering, det var en kampanj. Det kostade totalt. 12.000, 7000 plus 5000 för monteringen, det var nedsatt 3000kr och så var det för 3 år sedan. Vi fick även 5 års garanti på maskinen. Ja det måste vara en med licens/utbildning på kylnedlet då det är mycket giftigt som gör installation. Vår kille hade en utgången licens visade det sig när jag ringde och kollade honom. det betyder att inga garantier gäller och ”icke behörig” gör installationen...så kolla licensen och lycka till
Obs! Vår maskin är till ett enklare fritidshus i lappland och ska fungera till -30

B bertilsigurd1 skrev:
Man köper ju vanligtvis en uppvärmningsfunktion och där lösningen med en eller två enheter kommer i andra hand. Båda modellerna har ju en styrenhet som du kan sätta inomhus.
Absolut inte. I alla fall jag köper en lösning med en produkt som jag vill ha. Inte endast en lösning.

F Fransroland skrev:
Jag har precis fått offert på värmepump, 1st element, och installation som kommer gå på 98500:- just den värmepumpen kan jag köpa själv för 74000:- och ett element kanske kostar 4000:-.

Så han vill nog ha runt 20000:- för installationen.
Nästan exakt samma här! ;)

F Fransroland skrev:
Jag har precis fått offert på värmepump, 1st element, och installation som kommer gå på 98500:- just den värmepumpen kan jag köpa själv för 74000:- och ett element kanske kostar 4000:-.

Så han vill nog ha runt 20000:- för installationen.
Men då ingår väl vvs och el i dessa 20k?

E Ernfrid skrev:
Men då ingår väl vvs och el i dessa 20k?
Elen är färdigdragen men resten ingår. Värmekulverten och kollektorslangen kommer in på andra sidan rummet så lite rördragning blir det, plus elementet då.

Kör en Mitsubishi ecodan split hade turen att svärfar e kyltekniker så va gratis för min del, va de vanligtvis kostar vet ja inte, men ska hem till svärfar ida så kan fråga. Men va en del å lödda om man har massa böjar sen ska de konas å de ska bli tätt sen ska de vacumsugas å provtryckas å vacumsugas igen (om minnet inte sviker) innan man släpper på köldmedium. Sen isolering. Så inget man snor ihop på en timme.

• Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
Jag fick betala 14000 för byte av utedel. Mitsubishi Ecodon. Så ja - de vet hur man gör för att ta betalt.

Silver78 Silver78 skrev:
Jag fick betala 14000 för byte av utedel. Mitsubishi Ecodon. Så ja - de vet hur man gör för att ta betalt.
Trist, jag installerade nyligen en ecodan.

Vad hade hänt? Hur gammal var maskinen? Gick det på garanti?

E Ernfrid skrev:
Trist, jag installerade nyligen en ecodan.

Vad hade hänt? Hur gammal var maskinen? Gick det på garanti?
7 år gammal. Kompressorn la av. Garantin gällde inte. Mitsubishi var snälla och gav mig kraftigt rabatterat pris som goodwill men kostnaden för kyltekniker fick jag stå för. Man tycker att en anläggning för 80000 skall hålla bättre. Speciellt med när Zibron i garaget som ännu snurrar på trots snart tio år på nacken. En fördel är att utedelen som jag har nu är bättre än den förra angående verkningsgrad. Det har hänt en del på de sju åren.

• Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
7 år är trist men hade du inte någon hem/villa försäkring som du kunde utnyttja ?

Silver78 Silver78 skrev:
7 år gammal. Kompressorn la av. Garantin gällde inte. Mitsubishi var snälla och gav mig kraftigt rabatterat pris som goodwill men kostnaden för kyltekniker fick jag stå för. Man tycker att en anläggning för 80000 skall hålla bättre. Speciellt med när Zibron i garaget som ännu snurrar på trots snart tio år på nacken. En fördel är att utedelen som jag har nu är bättre än den förra angående verkningsgrad. Det har hänt en del på de sju åren.
Riktigt tråkigt, jag har en 10-15 år gammal Mitsubishi luft/luft som fortfarande kämpar på. Jag hoppas den nya kompressorn håller längre.

Åldersavdraget blev 70%. Så av 37000 kr fick jag 9600 kr när självrisken var dragen.

E Ernfrid skrev:
Riktigt tråkigt, jag har en 10-15 år gammal Mitsubishi luft/luft som fortfarande kämpar på. Jag hoppas den nya kompressorn håller längre.
Gör jag med.

Ingen som vet exakt hur länge saker håller dessvärre !!
Ska man gå efter vad saker kostar i inköp så borde bilens garantier vara bra mycket bättre :)
Luft/vatten, luft/luft eller bergvärme har man åtmindstånde lite ”återbäring” på jämfört med bilen som är ett slukhål i värdeminskning, service/reparationer , drivmedel, försäkring och skatter.

C Comfort Thomas skrev:
Ingen som vet exakt hur länge saker håller dessvärre !!
Ska man gå efter vad saker kostar i inköp så borde bilens garantier vara bra mycket bättre :)
Luft/vatten, luft/luft eller bergvärme har man åtmindstånde lite ”återbäring” på jämfört med bilen som är ett slukhål i värdeminskning, service/reparationer , drivmedel, försäkring och skatter.
Är det inte så folk räknar på elbilen - Att de sparar pengar jämfört mot bensinen? Värme däremot är verkligen nödvändigt ont. Att få ned sina omkostnader på ca 9500 per år är inte fy skam.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.