20 519 läst ·
46 svar
21k läst
46 svar
Kostnad kyltekniker installera luft/vatten-värmepump
E Ernfrid skrev:
E Ernfrid skrev:20k bara för kyltekniker?[/QUOT
Hej
Jag köpte en luftvärmepump och då ingick montering, det var en kampanj. Det kostade totalt. 12.000, 7000 plus 5000 för monteringen, det var nedsatt 3000kr och så var det för 3 år sedan. Vi fick även 5 års garanti på maskinen. Ja det måste vara en med licens/utbildning på kylnedlet då det är mycket giftigt som gör installation. Vår kille hade en utgången licens visade det sig när jag ringde och kollade honom. det betyder att inga garantier gäller och ”icke behörig” gör installationen...så kolla licensen och lycka till
Obs! Vår maskin är till ett enklare fritidshus i lappland och ska fungera till -30
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 55 inlägg
Kör en Mitsubishi ecodan split hade turen att svärfar e kyltekniker så va gratis för min del, va de vanligtvis kostar vet ja inte, men ska hem till svärfar ida så kan fråga. Men va en del å lödda om man har massa böjar sen ska de konas å de ska bli tätt sen ska de vacumsugas å provtryckas å vacumsugas igen (om minnet inte sviker) innan man släpper på köldmedium. Sen isolering. Så inget man snor ihop på en timme.
7 år gammal. Kompressorn la av. Garantin gällde inte. Mitsubishi var snälla och gav mig kraftigt rabatterat pris som goodwill men kostnaden för kyltekniker fick jag stå för. Man tycker att en anläggning för 80000 skall hålla bättre. Speciellt med när Zibron i garaget som ännu snurrar på trots snart tio år på nacken. En fördel är att utedelen som jag har nu är bättre än den förra angående verkningsgrad. Det har hänt en del på de sju åren.E Ernfrid skrev:
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
7 år är trist men hade du inte någon hem/villa försäkring som du kunde utnyttja ?
Riktigt tråkigt, jag har en 10-15 år gammal Mitsubishi luft/luft som fortfarande kämpar på. Jag hoppas den nya kompressorn håller längre.Silver78 skrev:
7 år gammal. Kompressorn la av. Garantin gällde inte. Mitsubishi var snälla och gav mig kraftigt rabatterat pris som goodwill men kostnaden för kyltekniker fick jag stå för. Man tycker att en anläggning för 80000 skall hålla bättre. Speciellt med när Zibron i garaget som ännu snurrar på trots snart tio år på nacken. En fördel är att utedelen som jag har nu är bättre än den förra angående verkningsgrad. Det har hänt en del på de sju åren.
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Ingen som vet exakt hur länge saker håller dessvärre !!
Ska man gå efter vad saker kostar i inköp så borde bilens garantier vara bra mycket bättre
Luft/vatten, luft/luft eller bergvärme har man åtmindstånde lite ”återbäring” på jämfört med bilen som är ett slukhål i värdeminskning, service/reparationer , drivmedel, försäkring och skatter.
Ska man gå efter vad saker kostar i inköp så borde bilens garantier vara bra mycket bättre
Luft/vatten, luft/luft eller bergvärme har man åtmindstånde lite ”återbäring” på jämfört med bilen som är ett slukhål i värdeminskning, service/reparationer , drivmedel, försäkring och skatter.
Är det inte så folk räknar på elbilen - Att de sparar pengar jämfört mot bensinen? Värme däremot är verkligen nödvändigt ont. Att få ned sina omkostnader på ca 9500 per år är inte fy skam.C Comfort Thomas skrev:Ingen som vet exakt hur länge saker håller dessvärre !!