E Ernfrid skrev:
Jag tänker köpa en luft vatten värmepump, en Mitsubishi Ecodan split.

El och vvs är förberett, men kylteknikern vill ha 10k för att installera pumpen.

Är 10k ett normalpris för en kyltekniker? Tyckte det kändes dyrt men det kanske är ett normalpris?
Hej Vill Du verkligen spara pengar så kan Du köpa en luft vatten värmepump med Mitsubishi komppressor som din men made in China på resten för halva priset.

Finns tex på Trädgårdsteknik eller nedanstående EU-leverantör
http://gondzik.de/product_info.php?products_id=1140

Köper Du den i monobloc utförande så kan en vanlig rörmokare sköta installationen då kylmediat cirkulerar slutet i enheten och anslutningen är enbart vattenburen. Borde bara ta en halv dag att installera.

Vår BKDX-60 fungerar bra.

• Älska
Mazdarune
  • Laddar…
Henrik Nordlander skrev:
Tycker du 10 tusen är dyrt så rekommenderar jag dig göra det själv.
Hur tänker du ?
Eftersom det går köldmedium mellan enheterna så "får" man inte göra det själv.
Så tänker TS, tror jag.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Henrik Nordlander skrev:
Hur tänker du ?
Löjlig kommentar. Han kanske inte får, han kanske inte kan..

• Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
B bertilsigurd1 skrev:
Hej Vill Du verkligen spara pengar så kan Du köpa en luft vatten värmepump med Mitsubishi komppressor som din men made in China på resten för halva priset.

[länk]

Köper Du den i monobloc utförande så kan en vanlig rörmokare sköta installationen då kylmediat cirkulerar slutet i enheten och anslutningen är enbart vattenburen. Borde bara ta en halv dag att installera.

Kinesmaskinen såg ut att kosta 50000:- eller lite mer och hur kan det vara halva priset ?
Ingick det tank till kinesen?
Vem står för garantijobben under den 5åriga garantin om den nu hade det?
Bara för att det sitter ett ”känt” märke på kompressor betyder inte det att det blir bra grejer, om du tex stoppar in en Porsche motor i ett hemmabygge blir det ingen Porsche för det om du förstår hur jag menar :)

• Gilla
guggen
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Kinesmaskinen såg ut att kosta 50000:- eller lite mer och hur kan det vara halva priset ?
Bara för att det sitter ett ”känt” märke på kompressor betyder inte det att det blir bra grejer, om du tex stoppar in en Porsche motor i ett hemmabygge blir det ingen Porsche för det om du förstår hur jag menar :)
B bertilsigurd1 skrev:

[länk]

Jag var tidigare i kontakt med fabriken Nulite som tillverkar BKDX-60. Problemet är att inga kyltekniker i Sverige arbetar med dessa och vi vet inte heller hur hållbarheten är.

De kinesiska pumpar har idag enbart fast kondensering och deras styrning till pumpen upplevs föråldrad.

De har ännu ingen direkt motsvarighet till Mitsubishi Ecodan eller Panasonic All in one, där allt ingår i inne delen. Med kines pumparna så tillkommer mycket extra.

Kineserna håller på att utveckla en motsvarighet till Ecodan och Panasonic All in one, men det är ett år bort.

Oavsett så är de helt enkelt för otestade i Sverige, vi har ingen aning hur kvalitet är.

En del av merkostnaden på en erkänd pump tänker jag att man slipper strul och kyltekniker kan dessa utan och innan.

• Gilla
Wadadli och 2 till
  • Laddar…
Min far har tagit in offerter på att få luft/vattenpump monterad
Alltså både köpa och med monteringen

Från början var det väldigt känsligt för offertgivarna att specificera vad man betalade för
Det stod bara Märke, Modell och med montering, och ett pris
Han ville ha specificerat
Och det hamnar på ca 30.000kr bara för montering !!
1 man monterar på ca 2,5 dag
Hutlöst

• Gilla
Stingray468 och 1 till
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Maskinen går att få via fler kanaler och du kan nog ha den i Sverige för dryga 30k även med mellanhänder. Självklart innebär ett mer okänt märke mer risker men på etablerade produktområden som värmepumpar har Kina en ansenlig marknadsandel trots dessa osäkerheter. Garanti är ju aldrig pengar på banken såvida du inte är kusin med återförsäljaren. Kinesen skeppar bara delar sedan får du fixa resten.

Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Eftersom det går köldmedium mellan enheterna så "får" man inte göra det själv.
Så tänker TS, tror jag.
Monobloc modellen är en enhet, inget köldmedia mellan några ute- och inne enheter. Rörmokaren rör aldrig kylkretsen.

TS ska ha en split-modell.

Henrik Nordlander skrev:
Hur tänker du ?
Jag har inget att jämföra med. Det var därför jag skrev inlägget, om jag redan hade en bra bild på prisläget så hade jag inte skrivit inlägget. Ungefär så tänker jag.

• Gilla
mrKornelius och 3 till
  • Laddar…
P Patrik Lidstedt skrev:
Det låter dyrt om det enda hen behöver göra är inkoppling av gasrör, isolering och vacumpumpning.

Tog drygt 1.5 timme för motsvarande jobb när jag kopplade in min Nibe split. Så det blev 700kr x 2h.

Men som sagt så var då allt på plats, EL och VS inkopplat och jag stod för driftsättning.
Det som ingår är bära in pumpen och montera den inkl kylrör osv, sedan håltagning i betongvägg och driftsätta den.

Dvs allt förutom el och vvs.

B bertilsigurd1 skrev:
Monobloc modellen är en enhet, inget köldmedia mellan några ute- och inne enheter. Rörmokaren rör aldrig kylkretsen.
Nu var det ju inte monoblock som TS ville ha, som jag förstått det, eller hur?

• Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
Precis helt rätt, jag vill ha en split med kylmedium mellan innedel och utedelen.

Är det inklusive inbärning och håltagning så är det ett ok pris. Som sagt var brukar man behöva vara två man för att bära in elpannan.

• Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
Man köper ju vanligtvis en uppvärmningsfunktion och där lösningen med en eller två enheter kommer i andra hand. Båda modellerna har ju en styrenhet som du kan sätta inomhus.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.