Bor i ett gammalt hus och pö om pö har vi gjort uppgraderingar.

Nu har jag funderat på vår el. Vi har tänkt att skaffa oss jordfelsbrytare så vi slipper att köpa en massa säkringar fram och tillbaka.

Vad kostar det på ett ungefär att installera en sådan?

Skulle nog passa på att byta ut hela centralen i sådant fall!? Att bara montera en JFB på hela huset skulle ju inte lösa problemet med att springa och köpa säkringar! :wow:

Jag satte in en ny Garo Central med Ny mätartavla för ett par veckor sedan, kostade enligt följande:

Central GARO NUP339 komplett - 2460:-
Mätartavla MT233-1 - 1393:-
Diverse Extra dvärgbrytare - 666:-
Installationskostnad inklusive material - 4821:- före ROT

Så totalt efter ROT landade allt på: 7242Sek inklusive allt material. Inkommande matning flyttades en hel och kortades av så Fortum fick kopplas in dessutom.
Central, dvärgbrytare och mätartavla beställdes från Elbutik.se

IMG_0512.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu skall det snyggas upp runt omkring! Eller snart iaf... Man ser tydligt hur stor plats den tidigare centralen upptog på väggen. Matningen kom in från vänster - Nu från höger.

Redigerat:
Ja det är ju det bästa, så tar man allt i ett nafs. Är sjukt trött på att köpa säkringar.
Men 7200:-, det känns av någon anledning rätt dyrt. eller så är jag väldigt naiv i mina beräkningar :rolleyes:
Sen kan det ju bli en annan slutnota beroende på vilka som gör det också, förstås. Upp till bevis!

richieroyale skrev:
Ja det är ju det bästa, så tar man allt i ett nafs. Är sjukt trött på att köpa säkringar.
Men 7200:-, det känns av någon anledning rätt dyrt. eller så är jag väldigt naiv i mina beräkningar :rolleyes:
Sen kan det ju bli en annan slutnota beroende på vilka som gör det också, förstås. Upp till bevis!
En elektriker kanske är billigare i Blekinge än här i Hufvudstaden! Sen drogs det en ny kabel matning till pannan, tror han var här i gott och väl 8 timmar. Fortum fick dessutom bryta i stolpen innan vi kunde slutföra hela bytet. Jag tycker att det var överkomligt - Vill nog inte veta vad elfirman skulle debiterat för allt material om jag inte köpt det själv.
Behöver du inte byta mätartavlan så blir det ju en slant billigare + att nätleverantören inte behöver komma ut och plombera.. så räknar man bort det hela så landar det nog på ca 5000-6000.

Det vet man aldrig!
Mätartavlan tror jag inte behöver bytas, den såg rätt så ny ut men man vet ju aldrig.
Ska ringa en firma nu och se vad de säger

Jag lät installera JFB innan huvudcentral i våran kåk (80-tals hus) och gav ca 3000 kr totalt efter ROT för några veckor sedan.

Material (köptes av elektrikern):
Lös central, Häger med 12 slottar.
2st Häger 4 poliga JFB, en för huset och en för elvärmen.
1st Häger 2 polig kombinerad JFB och 10A automatsäkring för kyl och frys.
Lite kablage.

Jobbet tog ca 1,5 timme totalt.

Snygg och smidig installation, så jag är mycket nöjd.

Risken finns, vid en JFB installation att det upptäcks en massa fel i utrustning i huset. Detta kan ta en del arbetstid för en elektriker att felsöka.
Sådant kan man inte se omfattningen av i förväg...:D

Vad är det för fel på dom bef säkringarna?

richieroyale skrev:
Att byta central löser inte problemet med säkringarna. Troligen har du problem någon annanstans i anläggningen om säkringarna går hela tiden.

• Gilla
Tobbe_3 och 2 till
  • Laddar…
Du kan räkna med att tillkommer en viss tid att felsöka i anläggningen efter jfb installationen. Det kan finnas olika fel i anläggningen som inte märks i dagsläget. Det kan vara mindre jordfel i t.ex. vv beredare eller spis, felaktigt sammankopplade nollor o skyddsledare i gruppledningar eller "fuljordningar". Det är fel som visar sig direkt när jfb är monterad.

Det går inte säkringar hela tiden, det är mest att jag vill ha det bytt utifall en säkring skulle gå så slipper jag byta. Men visst finns det säkert något som elektrikern kommer att klaga på med kopplingen i den nuvarande centralen men det får han ju gärna fixa. Det kommer jag ju tala om för honom/henne på plats

Redigerat:
Laga inte saker som är hela.... ;)

Enk Projektet skrev:
Laga inte saker som är hela.... ;)
Det är ju inte helt, vill ju få rätt på elen då jag tror den är felkopplad

richieroyale skrev:
Det är ju inte helt, vill ju få rätt på elen då jag tror den är felkopplad
Bättre isf att ta dit en elektriker som kompletterar den bef centralen med en JFB och samtidigt kollar över om det är några fel i anläggningen....att byta ut en fullt fungerande diazed central pga att man inte vill byta säkringar så ofta är minst sagt ett svag argument....i dom flesta fall behöver man aldrig byta en säkring.....
Sen kan man byta av andra anledningar...tex utseende/långtråkigt/om-till byggnad....

På vilket sätt är den felkopplad?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.