2 629 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Kostnad grundplatta uterum/garage?
Hej!
Jag funderar på att bygga ett uterum men tänker att frågan lika väl kan besvaras av någon med erfarenheter från garagebygge.
Det gäller ett uterum och tanken är egentligen att isolera befintlig trall och bygga. Uterumstillverkaren rekommenderar dock starkt att gjuta platta och jag har därför gjort vissa efterforskningar. Prismässigt skiljer det enormt mellan olika riktlinjer på nätet.
Vi bor ganska centralt, marken är plan, betongbil kommer nog till 15-20 m från byggplatsen medan mindre maskiner kommer ända fram. Plattan skulle bli ca 17 m2 och ska i så fall isoleras med 20 cm cellplast. Befintlig trall står på en singelbädd, oklart för mig hur djupt man har grävt, så svårt att säga om man vågar anlägga en platta ovanpå eller om man behöver schakta och börja om från början.
Vad är ett rimligt pris för en helentreprenad? Har ni erfarenheter? Jag har inte fått någon skarp offert men indikationer på allt mellan 30 000 och 100 000 kr, varav det sistnämnda känns som väldigt mycket pengar för det man får.
Jag funderar på att bygga ett uterum men tänker att frågan lika väl kan besvaras av någon med erfarenheter från garagebygge.
Det gäller ett uterum och tanken är egentligen att isolera befintlig trall och bygga. Uterumstillverkaren rekommenderar dock starkt att gjuta platta och jag har därför gjort vissa efterforskningar. Prismässigt skiljer det enormt mellan olika riktlinjer på nätet.
Vi bor ganska centralt, marken är plan, betongbil kommer nog till 15-20 m från byggplatsen medan mindre maskiner kommer ända fram. Plattan skulle bli ca 17 m2 och ska i så fall isoleras med 20 cm cellplast. Befintlig trall står på en singelbädd, oklart för mig hur djupt man har grävt, så svårt att säga om man vågar anlägga en platta ovanpå eller om man behöver schakta och börja om från början.
Vad är ett rimligt pris för en helentreprenad? Har ni erfarenheter? Jag har inte fått någon skarp offert men indikationer på allt mellan 30 000 och 100 000 kr, varav det sistnämnda känns som väldigt mycket pengar för det man får.
30tkr låter alldeles för billigt. Men runt 50-75tkr låter vettigare utan att ha sett själva platsen.
Gör grunden själv och hyr en som gjuter kanske är ett alternativ, fast jag är ju inte helt objektiv i denna fråga
Gör grunden själv och hyr en som gjuter kanske är ett alternativ, fast jag är ju inte helt objektiv i denna fråga
Tack för svaret. Det är såklart ett alternativ. Mina byggkunskaper är begränsade men jag kan säkert köpa kantelement, cellplast och armering själv. Jag är mer tveksam till markarbetet. Att bygga ovanstående på befintlig singelbädd skulle jag nog klara men är rädd för att det skulle innebära för stora risker då jag inte riktigt vet vad som finns under. Men vilken del är det som generellt är dyrast: Utgrävning och underarbete, anskaffning av grundmaterial och motering av isolering/gjutform eller själva betongleveransen och gjutarbetet?N Markgrossen skrev:
Jag skulle uppskatta 30/30/30 men markarbeten kan går hur bra som helst men även springa i väg i timmar.
Ta en spade och gräv ett hål 80-100cm och se vad som finns under.
Du ska ju bara ha ett uterum som det inte är någon belastning alls att tala om.
Ta en spade och gräv ett hål 80-100cm och se vad som finns under.
Du ska ju bara ha ett uterum som det inte är någon belastning alls att tala om.
Gäller "bara" även om uterummet har ganska hög ambition med vinterträdgårdspartier och isolerat plåttak eller blir det en betydande belastning jämfört med ett sommaruterum?N Markgrossen skrev:
Nej, inte jämfört med ett hus 
Klicka här för att svara