P
F fribygg skrev:
Kan jag inte tänka mej. Dessutom är det ju modernt att ta hand om dagvattnet på egen fastighet.
Om man tar hand om dagvattnet på sin egen fastighet behöver väl kommunens VA göra så mycket med det?

Kommunen är nog nöjda om de inte behöver ta hand om dagvattnet allls och ändå kan få ta en avgift som är beroende av tomtens storlek.

P
B Byggastallochbo skrev:
Japp det gör kommunen. Allt dagvatten måste ledas till lämplig plats. Förr leddes det till RV men nu försöker man leda det till sjöar och vattendrag.
fribygg hävdar motsatsen.
Jag undrar vem som har rätt. Det kanske är olika i olika kommuner?

Jag undrar var du @Byggastallochbo befinner dig om kommunen lägger ner rör runt tomten?

Det normala borde ju numera vara lokalt omhändertagande av dagvattnet

P
F fribygg skrev:
Kommunen är nog nöjda om de inte behöver ta hand om dagvattnet allls och ändå kan få ta en avgift som är beroende av tomtens storlek.
Här ute i byn där jag bor har alla egen brunn och enskilt avlopp, så om kommunen tar en avgift som är proportionell mot tomternas storlek blir det nästan som maffiaverksamhet. Vad gäller omhändertagande av dagvatten ändras ju absolut ingenting av att byn ansluts till kommunal VA. Det har funnits bebyggelser här sen medeltiden (eller längre) men de flesta husen är byggda på 1980-talet. Några dagvattenproblem har vi aldrig haft.

Dagvattentaxa funkar på samma sätt för som avlopp och vatten, men många kommuner skiljer på avgift för gata respektive fastighet.

Dvs finns ett inrättat verksamhetsområde för dagvatten får man betala för den tjänsten när det gäller gatan, medan för fastighetsdelen tror jag det finns viss öppning att slippa om man tar hand om dagvattnet på egna fastigheten.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
P
Vi i den här byn tar hand om dagvatten geo matt låta det rinna ner i marken. Eftersom de flesta tomterna är ganska stora så rinner väldigt lite ut på vägarna (det finns bara två vägar i byn; inga gator).
Det är endast vid snösmältning som det brukar bli lite blött på vägarna, men inte värre än vid kraftigt regn.
Önska mig lycka till när jag ska förklara det för kommunen …

Claes Sörmland
G Genomklok skrev:
Dagvattentaxa funkar på samma sätt för som avlopp och vatten, men många kommuner skiljer på avgift för gata respektive fastighet.

Dvs finns ett inrättat verksamhetsområde för dagvatten får man betala för den tjänsten när det gäller gatan, medan för fastighetsdelen tror jag det finns viss öppning att slippa om man tar hand om dagvattnet på egna fastigheten.
Det normala idag är att kommunen inför Svenskt vatten normaltaxaförslag P120. Kommunen kan också ha beslutat om någon äldre version av taxan.

När man då inför verksamhetsområde för dagvatten gata (Dg) är syftet med detta verksamhetsområde att avvattna gator och andra allmänna platser. Den egna fastigheten behöver inte ha direkt nytta av denna avvattning. Man får betala i alla fall för att man ligger inom verksamhetsområdet. Det är så att säga en abstrakt och indirekt VA-tjänst för den enskilda fastigheten, att fastigheten betalar för de allmänna platsernas avvattning.

Sen har vi möjligheten att ta ut taxa för dagvatten fastighet (Df). Där finns två varianter som gör att man kan bli skyldig att betala taxan. I det vanligaste scenariot måste kommunen ha inrättat verksamhetsområdet dagvatten fastighet (Df) som omfattar ens fastighet och byggt ut de allmänna ledningarna för dagvattenavloppet till fastighetsgränsen och meddelat en förbindelsepunkt för fastigheten. När detta är gjort måste man betala för tjänsten vare sig man använder den eller inte.

Den andra varianten som gäller nyare bebyggelseområden eller i alla fall nyare kommunala dagvattenanläggningar (från 1 januari 2007) är att kommunen kan bygga ut dagvattenanläggningar för att hantera fastigheternas dagvatten som inte bygger på att leda dagvattnet i rör och kulvertar. T ex kanske man väljer att anlägga ett grönområde längs fastigheternas gräns och så får dagvattnet diffust ("icke ledningsbundet") rinna från dessa till ett uppsamlingsmagasin i grönområdet. Denna lösning är då också en kommunal dagvattenanläggning och om den har utförts av kommunen inom ett verksamhetsområde för dagvatten fastighet (Df) för det ändamålet och fastighetsägarna har meddelats om att den är utförd så inträder skyldighet att betala avgiften. Jag tror det här är rätt ovanligt i äldre områden men förekommer säkert i nyplanerade bebyggelseområden rätt ofta. dagvattendammar, magasin, infiltrationdiken och vad man nu kan hitta på som kommunal lösning för att hantera dagvattnet från fastigheterna som inte är en ledning.

P
Den här byn består av en bondgård, en kyrka och ett tiotal bostadshus. Alla tomterna är rätt stora. Bondgårdens "tomt" är rejält stor …
Förhoppningsvis blir det uppror här när vi blir tvångsanslutna till kommunalt V/A.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.