4 303 läst ·
31 svar
4k läst
31 svar
Kostnad för spetsel
Det hörs när VP är i drift , så inget tvivel var det kommer i från
Stomljud är lågfrekvent , ett ljud som finns men hörs inte i luften , det fortplantar sig i byggnadsdelarna som ett brum eller surr
och kan vara svåra att lokalisera , du får försöka hitta orsaken , kan även vara cirkulationpumparna som ger det
Blir till att krypa ner och lyssna på dom med
Stomljud är lågfrekvent , ett ljud som finns men hörs inte i luften , det fortplantar sig i byggnadsdelarna som ett brum eller surr
och kan vara svåra att lokalisera , du får försöka hitta orsaken , kan även vara cirkulationpumparna som ger det
Blir till att krypa ner och lyssna på dom med
Det där skulle kunna ge stomljud, vårt expansionskärl hänger i gummibussning fäst i taket.
Men som tidigare noterats kan lågfrekventa stomljud ge ljud långt från där det alstras.
Men prova med att lossa väggfästet lite så att kärlet bara vilar lite på skruvarna. Ljudet kan försvinna, men du kan även få fram vibrationsljud vid infästningen som styrker att det är här problemet finns.
Men som tidigare noterats kan lågfrekventa stomljud ge ljud långt från där det alstras.
Men prova med att lossa väggfästet lite så att kärlet bara vilar lite på skruvarna. Ljudet kan försvinna, men du kan även få fram vibrationsljud vid infästningen som styrker att det är här problemet finns.
Cirkulationspumparna brukar ju vara exeptionellt tysta på dom där, tycker kopressorn är det som brummar mest. Det kan inte vara genom tassarna ner i golvet som ljudet fortplantar sig?R rävlyan skrev:Det hörs när VP är i drift , så inget tvivel var det kommer i från
Stomljud är lågfrekvent , ett ljud som finns men hörs inte i luften , det fortplantar sig i byggnadsdelarna som ett brum eller surr
och kan vara svåra att lokalisera , du får försöka hitta orsaken , kan även vara cirkulationpumparna som ger det
Blir till att krypa ner och lyssna på dom med
Nu har jag lagt under ett gummi under de främre fötterna. Det blir knöligare i bakkant men ska försöka där också. Har även justerat i våg. Märkte att det blev lite mindre dovt ljud när jag tryckte övre vänster hörn inåt väggen så jag skruvade upp lite där. Ingen skillnad på kärlet men det borde kanske vara flexslang?F fsn skrev:
Har roat mig med att mäta ljudnivån med en enkel app på mobilen. Mätningen gjordes i sovrummet ovanför grovköket. Skillnaden mellan pumpens gång och stopp är ca 12 dB. Störande för mig även om appen säger ”Quiet street”
Jag föredrar ”Quiet whisper”.
Jag föredrar ”Quiet whisper”.
Värmepump under sovrum kan vara lite knepigt, lite ljud alstras alltid.
Även vi har värmepumpen rakt under sovrummet men i källare och isolerat bjälklag.
Pumpen kan höras mycket svag vid uppstart efter stopp men försvinner när den kommit upp i varv.
Har huset isolering i bjälklaget för ett tomt bjälklag kan bidra?
Har du lossat expansionskärlet för att se om det påverkar?
Även vi har värmepumpen rakt under sovrummet men i källare och isolerat bjälklag.
Pumpen kan höras mycket svag vid uppstart efter stopp men försvinner när den kommit upp i varv.
Har huset isolering i bjälklaget för ett tomt bjälklag kan bidra?
Har du lossat expansionskärlet för att se om det påverkar?
Allmänt i bjälklag finns bara en 90-skiva. Golvspån och takskivor i enkelt lager. I grovköket tog jag ner taket och knökade i isolering så gott det gick. Skruvade ett lager gips och tillbaks med gamla innertaket. Det blev bättre (som det är idag vill säja).
Kärlet är lossat och testat men ger inget ljud ifrån sig. Nej, det är kompressorn helt klart och jag ska testa lite andra saker: bygga in med bilmattor? på vägg o golv, kanske ta ner taket igen och bygga efter ett tips i en annan tråd och göra nytt innertak som inte är fäst i bjälklag. Efter det måste jag nog gå ner varje natt för att kolla om den verkligen är igång
Kärlet är lossat och testat men ger inget ljud ifrån sig. Nej, det är kompressorn helt klart och jag ska testa lite andra saker: bygga in med bilmattor? på vägg o golv, kanske ta ner taket igen och bygga efter ett tips i en annan tråd och göra nytt innertak som inte är fäst i bjälklag. Efter det måste jag nog gå ner varje natt för att kolla om den verkligen är igång
Jag har inte kollat dem. Verkar iofs lite bökigt men kanske värt att be någon titta på det. Men som sagt, killen som monterade lv-pump reagerade inte på ljudnivån utan tyckte det var normalt.


