26 323 läst ·
148 svar
26k läst
148 svar
Kostnad för ledningsrätt?
Hej! TS säger att det inte går? Kanske är det så men om de kostar dig 69:- eller 1000:- att prova varför inte göra det? Jag har en förstärkare riktad mot närmsta mast, som plus+plus. Jobbar du så att du alltid behöver stark mottagning? Du kan ju handla all utrustning på öppet köp och återlämna om det inte skulle fungera.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 915 inlägg
En överklagan av avgiften som avslogs men siffrorna ger en fingervisning om vad Skanova tror och tycker att ledningsrätt öven en fastighet normalt ska kosta.
https://lagen.nu/dom/mod/2020:23
Här klagade Skanova på att ledningsrätt kostade 24,25 timmar plus grundkostnad. Om jag räknar rätt kostade det 43575 kr och Skanova ville betala noll eller 11825 kr.
Fallet var komplicerat eftersom lantmäteriet haft fel i sina kartor och Skanova tyckte lantmäteriet rättat detta på Skanovas räkning.
Det som förefaller dra iväg kostnaderna är arkivforskning när vilka som är ägare till all mark längs en föreslagen ledning ska utredas.
Delar av släkten fick en överraskning för ett antal år sedan då ett över halvsekelgammalt oskiftat dödsbo dök upp och alla nuvarande (eller dåvarande) delägare skulle godkänna en ledning.
https://lagen.nu/dom/mod/2020:23
Här klagade Skanova på att ledningsrätt kostade 24,25 timmar plus grundkostnad. Om jag räknar rätt kostade det 43575 kr och Skanova ville betala noll eller 11825 kr.
Fallet var komplicerat eftersom lantmäteriet haft fel i sina kartor och Skanova tyckte lantmäteriet rättat detta på Skanovas räkning.
Det som förefaller dra iväg kostnaderna är arkivforskning när vilka som är ägare till all mark längs en föreslagen ledning ska utredas.
Delar av släkten fick en överraskning för ett antal år sedan då ett över halvsekelgammalt oskiftat dödsbo dök upp och alla nuvarande (eller dåvarande) delägare skulle godkänna en ledning.
Tack för så många svar. Jag ska försöka besvara de frågor som uppstått.
I dagsläget har vi två mobila bredband (Tre och Telenor) och även om det är obegränsad mängd data så är hastigheten alldeles för dålig ( 2-5mbit på kvällen). Som jag har förstått så skulle inte en riktantenn öka hastigheten då det är som mest belastning (och alltså då det skulle behövas)?
I avtalet som skrevs med fiberbolaget så står det att jag som fastighetsägare ska se till att avtal med markägare finns så där finns nog inget att hämta.
Telefonin är klippt sedan tidigare och det är Vattenfall som har elnätet så det är inte samma bolag som drar fiber tyvärr. Elkabeln är nedgrävd och det finns inga stolpar att hänga något i. Tyvärr vet jag inte om några grannar som har fiber, det finns bara två hus i vår direkta närhet och det är dels tanten och dels en äldre man som inte har internet.
I dagsläget har vi två mobila bredband (Tre och Telenor) och även om det är obegränsad mängd data så är hastigheten alldeles för dålig ( 2-5mbit på kvällen). Som jag har förstått så skulle inte en riktantenn öka hastigheten då det är som mest belastning (och alltså då det skulle behövas)?
I avtalet som skrevs med fiberbolaget så står det att jag som fastighetsägare ska se till att avtal med markägare finns så där finns nog inget att hämta.
Telefonin är klippt sedan tidigare och det är Vattenfall som har elnätet så det är inte samma bolag som drar fiber tyvärr. Elkabeln är nedgrävd och det finns inga stolpar att hänga något i. Tyvärr vet jag inte om några grannar som har fiber, det finns bara två hus i vår direkta närhet och det är dels tanten och dels en äldre man som inte har internet.
Tack för informationen. Det är ju i alla fall ett riktmärke och då vet jag eventuellt vad det handlar om. I det här fallet är det ju endast två fastigheter inblandade, dvs. min och min grannes så förhoppningsvis är det inte alltför avancerat. Dessutom är det ju i mina ögon en relativt kort sträcka det handlar om (ca 180 meter).redarn skrev:
En överklagan av avgiften som avslogs men siffrorna ger en fingervisning om vad Skanova tror och tycker att ledningsrätt öven en fastighet normalt ska kosta.
[länk]
Sträckan i sig är förvisso en indikation på att det inte nödvändigtvis behöver vara så omfattande utredningsarbete, men du kan aldrig vara helt säker. Jag skulle därför säga att du bör räkna på en högre kostnad, så att det inte blir en chock om ni har otur med förrättningen. Priserna hos Lantmäteriet har också ökat sedan det rättsfall som du fick hänvisat till dig togs upp. Hur ska man säga, förbered er på en dyr förrättning och bli positivt överraskade om det blir billigare istället för att bli chockade om det går loss på mer än ni hoppats på.M Maledictus skrev:Tack för informationen. Det är ju i alla fall ett riktmärke och då vet jag eventuellt vad det handlar om. I det här fallet är det ju endast två fastigheter inblandade, dvs. min och min grannes så förhoppningsvis är det inte alltför avancerat. Dessutom är det ju i mina ögon en relativt kort sträcka det handlar om (ca 180 meter).
Ja du har nog antagligen rätt. Jag får fundera ett tag till. Man kan ju tycka att Lantmäteriet åtminstone kunde ha någon form av uppskattning.F Falckman skrev:Sträckan i sig är förvisso en indikation på att det inte nödvändigtvis behöver vara så omfattande utredningsarbete, men du kan aldrig vara helt säker. Jag skulle därför säga att du bör räkna på en högre kostnad, så att det inte blir en chock om ni har otur med förrättningen. Priserna hos Lantmäteriet har också ökat sedan det rättsfall som du fick hänvisat till dig togs upp. Hur ska man säga, förbered er på en dyr förrättning och bli positivt överraskade om det blir billigare istället för att bli chockade om det går loss på mer än ni hoppats på.
De kan inte uppskatta något innan de tittat på saken och de kommer inte titta på saken innan du binder dig att betala för undersökningen.M Maledictus skrev:
Du kan möjligtvis få sätta en maxgräns så du kan avbryta arbetet om det blir för dyrt. Du får förvisso betala vad det kostat utan att få något, men det kan inte bli obegränsat dyrt.
En uppskattning bör du kunna få, dock måste du först lämna in en ansökan (eller ja i ditt fall måste ledningshavaren i vart fall biträda ansökan också)... Sen kommer du kontinuerligt kunna föra en dialog med myndigheten om kostnaden. Men på grund utav en förrättnings osäkra natur kan de så att säga dyka upp olika hinder längst med förrättningens gång som kan fördyra det hela avsevärt. Det är inte alltid möjligt för lantmäteriet att veta vad som kan fördyra en förrättning förens problemet dyker upp.M Maledictus skrev:
Den omständighet som redarn beskrev i inlägg #35 är ett bra exempel på en så att säga oförutsedd komplicerande faktor som kan driva upp kostnaderna en del, tyvärr. Andra exempel är outredda samfälligheter, oinskrivna servitut eller nyttjanderätter, lokala mark- eller planbestämmelser, etc. För att inte tala om obstruerande sakägare som ringer och "diskuterar" med förrättningslantmätaren om allt mellan himmel och jord, som överklagar och hittar små formfel, krångel med att delge och kalla folk till sammanträden etc.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi grävde ner vår ledning i vägen. Eftersom vägen var byggd på en gammal stenmur blev det lite sten att ta hand om efteråt men har men en bonde i närheten brukar det gå att lösa. Vi grävde i vägen för att EON tyckte det var enklare (De visste inte om stenmuren).
/Anders
fortfarande nån som äger väggen så tillstånd behövsama3282 skrev: