4 987 läst ·
9 svar
5k läst
9 svar
Kostnad för kabel till byggström
Jag håller på att bygga ett hus och snickarfirman har nu utan att fråga innan skickat en faktura på 4000 kronor för förlängningsladd 100 m som behövs för att komma åt byggströmmen. Aggregatet sitter på andra sidan vägen från mitt hus ca 20 meter från min tomtgräns, sen är det 40 meter till huset från vägen. Det känns inte rätt att betala detta, eftersom jag inte trodde att förlängningskabel låg på mig att bekosta. Alla andra entreprenörer som grundläggare etc har haft med egen kabel utan att tjafsa. Har byggaren rätt till att debitera detta?
Kolla med närmaste maskinuthyrare vad det kostar att hyra en likadan kabel under lika lång tid. Jämför och ta diskussionen med byggaren. Finns en del som har en viss förmåga att ta extra betalt för det mesta om det inte står att det ingår... 
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Kabeln blir naturligtvis din, men å andra sidan vad ska du med den sedan. Det där är ett jädra sätt, skickar de en faktura på en såg nästa gång?
Protte
Protte
Allvetare
· Östergötland
· 4 326 inlägg
Känns lustigt. Vad kommer härnäst? Skall du betala för tex. snickarens borrmaskiner också?
Vad för utrustning kan man förvänta sig en bygg entreprenör skall ha? En rejäl bit skarvkabel borde ju rimligtvis finnas inom företaget. Det kan ju inte vara första gången de skall ha byggström.
Vad för utrustning kan man förvänta sig en bygg entreprenör skall ha? En rejäl bit skarvkabel borde ju rimligtvis finnas inom företaget. Det kan ju inte vara första gången de skall ha byggström.
OT:Styrman_jansson skrev:
Finns faktiskt byggfirmor som tar betalt (hyra) för verktygen också. Inte snickarens egna privata men kapsågar, borrmaskiner och sånt. Lätta att missa att många bäckar små blir en helsikes massa pengar till slut.
Allvetare
· Östergötland
· 4 326 inlägg
Jo jag har råkat på sådana. Personligen anser jag att om en byggare tar ett jobb så skall han ha de resurser som krävs för att göra det jobbet.pefo skrev:
Byggherren ansvarar väl alltid för att det finns byggström på arbetsplatsen.(Mätarskåp, kabel in till huset och en "väska" inne i huset) Så till vida du inte handlat upp detta med nån entreprenör.
Sen är det ju fel av byggfirman att fakturera dig för en skarvkabel utan att kolla med dig först.
Sen är det ju fel av byggfirman att fakturera dig för en skarvkabel utan att kolla med dig först.
Styrman_jansson skrev:
Det där hade ju blivit väldigt omständigt. Då skulle Snickarfirman efter dagens slut rullat ihop sin kabel och tagit med sig den, sen kommer elektrikern med sin, därefter rörmokaren osv.
Sen antar jag att byggherren är intresserad att det blir uttorkat i huset, alltså skall där finnas fläkt och kanske en avfuktare. Förväntas det att byggentreprenören skall stå för detta också??
Vidare är det ju så att en skarvkabel som ligger ute under en hel byggprocess får en hel del stryk. Kläms i dörrar, fönster, ligger i sprängsten som körs över osv. För att inte tala om att den är stöld begärlig.
Nä nä klart det är byggherrens ansvar att se till att det finns ström på bygget. Alltså inne i huset. (Detta kan ju givetvis upphandlats av nån entreprenör)
Lika självklart ska det va att byggherren ser till att det finns toalett på byggplatsen!
Vet inte hur många (nästan alla jag vart på) villabyggnationer som inte har haft toalett tillgängligt för hantverkarna! Och nej det duger inte att åka 2 mil till närmsta shellmack! Hur många andra yrkesgrupper hade accepterat detta??
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
det är ju lite upp till dej åxå att fixa byggströmmen inne i huset, du kanske inte skulle bli så glad om dom handsågar allt och har dubbelt så många snickare som behövs eftersom hälften måste lysa åt den andra hälften med ficklampa 
varför har du inte låtit elektrikern sätta upp fasadmätarskåpet provisoriskt på/bredvid huset med ett 16A uttag kombinerat 1 och 3-fas? det blir billigar än att hyra byggelskåp av elverket eller en uthyrningsfirma....
jag brukar som service till mina kunder låna ut byggcentraler, byggfläktar,bygglampor, 1 och 3 fas skarvsladdar, samtidigt slipper jag frysa och slipper åxå släpa med mej sladdarna varje dag. visst går det sönder någon grej då och då...
och hur många kunder hade accepterat en specificerad kostnad för: 1 stycke skitning a' 500:- + resa 200:-
å som tips: bjud på kaffe å kakor någon gång eller kanske pizza när dom jobbar sent, det kan vara väl investerade kronor
varför har du inte låtit elektrikern sätta upp fasadmätarskåpet provisoriskt på/bredvid huset med ett 16A uttag kombinerat 1 och 3-fas? det blir billigar än att hyra byggelskåp av elverket eller en uthyrningsfirma....
jag brukar som service till mina kunder låna ut byggcentraler, byggfläktar,bygglampor, 1 och 3 fas skarvsladdar, samtidigt slipper jag frysa och slipper åxå släpa med mej sladdarna varje dag. visst går det sönder någon grej då och då...
och hur många kunder hade accepterat en specificerad kostnad för: 1 stycke skitning a' 500:- + resa 200:-
å som tips: bjud på kaffe å kakor någon gång eller kanske pizza när dom jobbar sent, det kan vara väl investerade kronor
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden