Hur mycket är rimligt att betala för grävmaskin med förare?

Vi ska anlägga nytt avlopp, ca 75 meter långt att gräva. Lägga ner slamavskiljare och bygga markbädd.

Jag undrar pris exklusive material då detta redan finns (frånsett grus)

• Gilla
Manfreds
  • Laddar…
Tidigare i sommar betalade jag knappt 1000 kr/timme (plus moms) för en 30-tonnare med förare. Föraren var dessutom grymt duktig, både på att köra maskinen och på att skapa en bra tomt. Han fakturerade bara 32 timmar för att täcka av och grovplanera en 2000 m2 tomt ink dikning och anläggande av infart.

När det sen kom till anläggning av 40m markisolerad VA-grav så gick det lika mycket tid till. Dels var det fler personer inblandade i detta moment, dels var det extremt stenigt i marken (även lite berg som fick sprängas) och dels användes två grävmaskiner. Två hela flak med rörgravsgrus gick det dessutom åt.

Hur stor maskin kan du få in på tomten? Jag skulle säga att i ditt fall är en 30-tonnare en rätt stor maskin.
Var bor du? Men beroende på storlek och var i landet du är så skulle jag säga 600-1500kr/h

Ja....det låter ju rimligt med ca 1000 kr/ h

Någon som har en uppfattning hur lång tid det kan ta att gräva 75 m, lägga ner rör och slamavskiljare samt anlägga 16 kvm markbädd? Öppen terräng och inga stora hinder

Jag gissar grovt på 40-80 timmar.
Det är ju inte bara att gräva och kasta ner rören. Dels ska det vara rätt lutning på hela sträckan, inte för lite (måste vara självfall) och inte för mycket (man vill hålla ledningarna så långt ner som möjligt) och dels ska det helst återfyllas med rörgravsgrus vilket tar en del extra tid.

Bronken
Det kan ju bara bli gissningar då man sällan har koll på hur det ser ut under ytan.
Avlopps-exempel (bytt till kommunalt):
- Jag hade inga kända hinder (25m grävning). Offert 3 dagars arbete.
- Grannen hade inga kända hinder (90m grävning). Offert 3 dagars arbete.

Min grävning tog två veckor inklusive en massa sprängning (= hundra tusen dyrare) - det låg visst "lite berg" någon meter ner.
Grannens var klart på en dag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.