23 983 läst ·
35 svar
24k läst
35 svar
Kostnad för eldragning
Vår hustillverkare ska ha 1200 kr/spot, så 1000 kr är rimligt. Tänk på att i de pengarna ingår del i transformator, säkring i elcentral, vp-rör, strömbrytare, dosor m.m. Sen tar det ju en stund att installera.
Hur är det sen med drifkostnaden av spottarna?
Hur är det sen med drifkostnaden av spottarna?
Jag betalade 10.000:- för inkoppling av all el i nytt kök samt utbyte av två gruppcentraler i porslin m/ä till nya med jordfelsbrytare. I priset ingick svart arbetskostnad och vit materiel, utom gruppcentralerna som jag skaffade själv. Killen var duktig, själva jobbet är jag helt nöjd med. Det är prisbilden på materielsidan som bekymrar mig.
Det är ju så med det här med hus att man skaffar sig någon dyrköpt erfarenhet efter det man behövde den själv, och sedan får man ju aldrig någon nytta av den igen. Tur att detta forum finns, alltså. Det jag lärde mig med elkillen (OBS med, inte från) är att elgrossisterna har en bruttoprislista som är helt sanslös hög, men inga firmor betalar någonsin de här priserna. Om man så bara registrerar en liten deltidsfirma i grossisternas kundregister får man på studs kanske 40-50% rabattsats, och då kan man ju undra varför bruttoprislistan listar dessa svinpriser från början. När jag bråkade med elektrikern skickade han över StorEls bruttoprislista, insisterandes på att "detta var de priser han betalade". Yeah right. Där kan man t.ex se att EKK5G1.5 kostar dubbelt så mycket som det gör i den annars dyra lilla elbutiken i köpcentret, och tre gånger så mycket som hos Clas O eller något annat vettigt ställe. Jag misstänker att bruttoprislistan är till för att hjälpa hantverkare att skörta oss husägare. Själv hade jag sparat 20-30% på totalkostnaden på att själv tillhandahålla materielen, detta även om jag hade köpt den över disk i någon butik. Hade jag varit ännu girigare och mutat grannen byggmästaren med en god single malt för att han skulle åka med mig till StorEl eller ElektroSkandia och visa sitt kundkort vid min kontantbetalning, då hade det sett ännu bättre ut.
Kära forum-kollegor, jag är medveten om att många här är hantverkare och några av er kanske vill försvara det rådande systemet. Jag har inga invändningar mot att duktigt folk skall ha bra betalt, tvärt om. Men det är fel är att betalningen inte sitter på rätt post i fakturan. Jag betalar redan timpeng för tiden det tar för elektrikern att göra inköpsvändan, att priserna sedan saltas till en nivå som ligger skyhögt över sedvanliga konsumentpriser, det systemet har inte vuxit fram för att belöna, utan för att luras. Och på sikt kommer det att medföra mer martintimellande, även på sådant där vi glada amatörer egentligen borde hålla fingrarna borta.
Till sist ett exempel från en annan bransch: VVS, där till och med konsumentpriserna tycks ligga på bruttoprislistenivå. Jag blev erbjuden en T-koppling 28/15/28 hos den stora VVS-butiken för 310 pix. Tackade nu nej och bad grannen byggarn köpa en nästa gång han hade ärende hos grossisten. Jag fick vänta en vecka men betalade då 85 spänn inklusive moms. Det förefaller som om det enda rätta för oss huspulare är att registrera en egen firma för bygget. Det borde löna sig.
Det är ju så med det här med hus att man skaffar sig någon dyrköpt erfarenhet efter det man behövde den själv, och sedan får man ju aldrig någon nytta av den igen. Tur att detta forum finns, alltså. Det jag lärde mig med elkillen (OBS med, inte från) är att elgrossisterna har en bruttoprislista som är helt sanslös hög, men inga firmor betalar någonsin de här priserna. Om man så bara registrerar en liten deltidsfirma i grossisternas kundregister får man på studs kanske 40-50% rabattsats, och då kan man ju undra varför bruttoprislistan listar dessa svinpriser från början. När jag bråkade med elektrikern skickade han över StorEls bruttoprislista, insisterandes på att "detta var de priser han betalade". Yeah right. Där kan man t.ex se att EKK5G1.5 kostar dubbelt så mycket som det gör i den annars dyra lilla elbutiken i köpcentret, och tre gånger så mycket som hos Clas O eller något annat vettigt ställe. Jag misstänker att bruttoprislistan är till för att hjälpa hantverkare att skörta oss husägare. Själv hade jag sparat 20-30% på totalkostnaden på att själv tillhandahålla materielen, detta även om jag hade köpt den över disk i någon butik. Hade jag varit ännu girigare och mutat grannen byggmästaren med en god single malt för att han skulle åka med mig till StorEl eller ElektroSkandia och visa sitt kundkort vid min kontantbetalning, då hade det sett ännu bättre ut.
Kära forum-kollegor, jag är medveten om att många här är hantverkare och några av er kanske vill försvara det rådande systemet. Jag har inga invändningar mot att duktigt folk skall ha bra betalt, tvärt om. Men det är fel är att betalningen inte sitter på rätt post i fakturan. Jag betalar redan timpeng för tiden det tar för elektrikern att göra inköpsvändan, att priserna sedan saltas till en nivå som ligger skyhögt över sedvanliga konsumentpriser, det systemet har inte vuxit fram för att belöna, utan för att luras. Och på sikt kommer det att medföra mer martintimellande, även på sådant där vi glada amatörer egentligen borde hålla fingrarna borta.
Till sist ett exempel från en annan bransch: VVS, där till och med konsumentpriserna tycks ligga på bruttoprislistenivå. Jag blev erbjuden en T-koppling 28/15/28 hos den stora VVS-butiken för 310 pix. Tackade nu nej och bad grannen byggarn köpa en nästa gång han hade ärende hos grossisten. Jag fick vänta en vecka men betalade då 85 spänn inklusive moms. Det förefaller som om det enda rätta för oss huspulare är att registrera en egen firma för bygget. Det borde löna sig.
Nja i mitt fall så har jag betalt för VP-rör, strömbrytare (IHC), central, dimmermoduler etc. Det ända som dom har tagit betalt för är själva spotlightmodulen (59:- på elbutik.se) och även monteringen.Rypos skrev:
JanW: Detta är ett jätteproblem enligt mig oxå. Enligt min mening ska timpriset upp och materialpåslagen hållas på en rimlig nivå typ 5-10%
Systemet fungerade så länge inga kunder visste vad grejerna kostade men nu med clas i sjön o biltema m.m så kommer det inte fungera.
Systemet fungerade så länge inga kunder visste vad grejerna kostade men nu med clas i sjön o biltema m.m så kommer det inte fungera.
Den elektriker vi anlitat för renovering mm. anser vi vara mycket duktig och noggrann. Allting blir supersnyggt, dessutom har han haft lösningar och förslag på alla våra problem. Min man har borrat och grävt (utomhus), jag har köpt in utomhusarmaturer (med arkitektrabatter), elektrikern köpt in resten och specat allt på fakturan, allt material till priser 20-40% under bygghandeln.
Pris per timme har dock varit 320:- + moms, och jag tror att han tagit några timmar mer på sig än vad andra kanske gjort. MEN, det har vi gärna betalt, för alla kablar är fastklamrade helt lodrät (eller vågrätt) med exakt avstånd från varandra, och det viktigaste av allt - vi känner att det han gör är helt korrekt och säkert och garanterat inget fusk. Det är till en sådan person som man utan vidare lämnar nyckeln till huset och vet att huset är i goda händer. Så önskar jag att alla hantverkare var!
Och naturligtvis hoppas vi att vi kan anlita honom för hela el, tele- och datadragningen i vårt nya hus!
Pris per timme har dock varit 320:- + moms, och jag tror att han tagit några timmar mer på sig än vad andra kanske gjort. MEN, det har vi gärna betalt, för alla kablar är fastklamrade helt lodrät (eller vågrätt) med exakt avstånd från varandra, och det viktigaste av allt - vi känner att det han gör är helt korrekt och säkert och garanterat inget fusk. Det är till en sådan person som man utan vidare lämnar nyckeln till huset och vet att huset är i goda händer. Så önskar jag att alla hantverkare var!
Jag tar mig friheten att tjuvlåna denna tråd för att komma med en fråga.
Finns det ngn som har räknat på om det blir en stor prisskilnad mellan dolt och synlig eldragning? Kan tänka mig att materialpriset skiljer sig lite.
Finns det ngn som har räknat på om det blir en stor prisskilnad mellan dolt och synlig eldragning? Kan tänka mig att materialpriset skiljer sig lite.
JanW skrev:Jag betalade 10.000:- för inkoppling av all el i nytt kök samt utbyte av två gruppcentraler i porslin m/ä till nya med jordfelsbrytare. I priset ingick svart arbetskostnad och vit materiel, utom gruppcentralerna som jag skaffade själv. Killen var duktig, själva jobbet är jag helt nöjd med. Det är prisbilden på materielsidan som bekymrar mig.
Mycket intressant läsning. Vi skall förstås bygga hus framöver och då kommer detta att vara till stor hjälp. Vi har en liten firma som vi kan nyttja till att få "bättre" (läs: rätt) pris. Uppskattar denna info.
TUSEN TACK!
Jag vill påvisa en del i denna text och man kan ej och har aldrig kunnat jämföra äppel o bananer !JanW skrev:Jag betalade 10.000:- för inkoppling av all el i nytt kök samt utbyte av två gruppcentraler i porslin m/ä till nya med jordfelsbrytare. I priset ingick svart arbetskostnad och vit materiel, utom gruppcentralerna som jag skaffade själv. Killen var duktig, själva jobbet är jag helt nöjd med. Det är prisbilden på materielsidan som bekymrar mig.
Handlar själv genom en grossist och får firmans rabatt + lite till ibland, men ändå kan jag gå in på harlad nyborg och köpa ej samma och knappt likvärdig apparat mycket billigare !
okej
Mjaee, det är väl egentligen det som inte "står i denna text", nämligen att det är frågan om samma fabrikat, som du påpekar. Så då lägger jag väl till det. Jämförelsen av EKK5G1.5 skedde inte bara mot likvärdig produkt, utan mot identiskt fabrikat. Den lilla dyra butiken som jag refererar till hade faktiskt samma grossist (StorEl) som leverantör. Clas Ohlson kunde inte tala om vilken kabelleverantör de använde, och när jag kollade i butiken så kunde jag inte öppna Clas Ohlsons omplastade förpackningar för att kolla märkningen på själva kabeln.fooney skrev:
Jag hoppas att du tydligt ser poängen i min post: att grossistens bruttoprislista dubblade överdiskpriset i lilla lampbutiken i köpcentret för identisk produkt. För säkerhets skull kollade jag mot två andra småbutiker också, och av de tre valde jag ut den dyraste för att jämföra.
Men det är en sak som jag funderat över, och som jag inte gav något utrymme i förra posten. En artikel avvek tydligt från det mönster av uppskörtning som jag beskrivit; elektrikerns favorituttag (ELJO dubbelt jordat infällt) kostade inom 10% lika mycket på bruttoprislistan hos StorEl, i lilla butiken och hos Clas Ohlson. Hur kan det komma sig, hur kan det komma sig, hmmmm....? Kan månde detta vara ett exempel på att marknadskrafterna fungerar? Är det så att även ekonomiskt sinnade, husägande ensamma mammor då och då köper ett uttag som hon byter ut för egen hand och då skulle upptäcka en 100%:ig prisfördubbling när hon senare tittar på materielposterna på en anlitad elektrikers faktura? Är det någon som känner någon säljchef på en elgrossist som kan luska ut en förklaring? Inquiring mind wants to know...
Kul med nöjda kunderHemmakatten skrev:Den elektriker vi anlitat för renovering mm. anser vi vara mycket duktig och noggrann. Allting blir supersnyggt, dessutom har han haft lösningar och förslag på alla våra problem. Min man har borrat och grävt (utomhus), jag har köpt in utomhusarmaturer (med arkitektrabatter), elektrikern köpt in resten och specat allt på fakturan, allt material till priser 20-40% under bygghandeln.
Pris per timme har dock varit 320:- + moms, och jag tror att han tagit några timmar mer på sig än vad andra kanske gjort. MEN, det har vi gärna betalt, för alla kablar är fastklamrade helt lodrät (eller vågrätt) med exakt avstånd från varandra, och det viktigaste av allt - vi känner att det han gör är helt korrekt och säkert och garanterat inget fusk. Det är till en sådan person som man utan vidare lämnar nyckeln till huset och vet att huset är i goda händer. Så önskar jag att alla hantverkare var!Och naturligtvis hoppas vi att vi kan anlita honom för hela el, tele- och datadragningen i vårt nya hus!
Vi är många som sköter oss och bara vill ert bästa.
Tyvärr så strular vissa saker som vi inte rår för därför kan vissa saker som ser så lätt ut ta längre tid. Tyvärr.
Härligt att höra att det finns trevliga kunder som värdesätter kvalite. Dvs en snygg installation utan fusk.
De kunderna är man rädd om och skäms nästan om ett jobbet tar för lång tid.
Vi är inga robotar som står på löpande band utan det mesta får vi lösa på plats.
Ett trevligt bemötande kan göra underverk.
Nu har han installerat färdigt och det debiterades 140 timmar a 250:- + moms för arbetet = 43,750:-Jesca_j skrev:
Materialet kostade 80,000:- + moms = 100,000:-
Totalt alltså 143,750:- eller 575:- per kvadrat inkl moms.
(ingen dragning gjordes i uterum och garaget är 55kvm inte 60kvm).
EDIT: Materialet debiterades enligt grossistens kundprislista, exempelvis FK1,5 kostar 5,25:- metern + moms och det gick 3100meter av det.....man skulle ha fått köpa ut materialet själv.... :'(
Nu har han installerat färdigt och det debiterades 140 timmar a 250:- + moms för arbetet = 43,750:-Jesca_j skrev:
EDIT: Materialet debiterades enligt grossistens kundprislista, exempelvis FK1,5 kostar 5,25:- metern + moms och det gick 3100meter av det.....man skulle ha fått köpa ut materialet själv.... :'([/quote]
Var det samme elektriker som påstod att han drog all el på en arbetsvecka som nu debiterade 140 timmar? Fick du det nedskrivet?
Dyra ELFA tar 0,96 kr för samma kabel. Så där tjänade elektrikern 13.000 kr.
Jag skulle nog pratat med en advokat om inte detta kan räknas som oskäligt.
Nu har han installerat färdigt och det debiterades 140 timmar a 250:- + moms för arbetet = 43,750:-Betong skrev:[quote author=Jesca_j link=1106603201/0#26 date=1131779680][quote author=Jesca_j link=1106603201/0#7 date=1106760572]Vår elektriker påstår att han drar all el i vårat 280kvm nybygge på en arbetsvecka.
(Boyta 195kvm, garage 60kvm, uterum 22kvm)
Jag skulle nog tro att materialet kostar mer än arbetskostnaden.
EDIT: Materialet debiterades enligt grossistens kundprislista, exempelvis FK1,5 kostar 5,25:- metern + moms och det gick 3100meter av det.....man skulle ha fått köpa ut materialet själv.... :'([/quote]
Var det samme elektriker som påstod att han drog all el på en arbetsvecka som nu debiterade 140 timmar? Fick du det nedskrivet?
Jag skulle nog pratat med en advokat om inte detta kan räknas som oskäligt.[/quote]
Oskäligt och oskäligt......om jag jämför med vad andra här på forumet fått betala så verkar det inte vara i överkant.....och i offerten så hade han skrivit materialkostnad enligt prislista och det har han debiterat.....timpriset var också inskrivet i offerten men antalet timmar var vad han trodde, baserat på tidigare installationer, inget han lovade.
Nu har han installerat färdigt och det debiterades 140 timmar a 250:- + moms för arbetet = 43,750:-Jesca_j skrev:[quote author=Betong link=1106603201/0#27 date=1131792675][quote author=Jesca_j link=1106603201/0#26 date=1131779680][quote author=Jesca_j link=1106603201/0#7 date=1106760572]Vår elektriker påstår att han drar all el i vårat 280kvm nybygge på en arbetsvecka.
(Boyta 195kvm, garage 60kvm, uterum 22kvm)
Jag skulle nog tro att materialet kostar mer än arbetskostnaden.
Jag skulle nog pratat med en advokat om inte detta kan räknas som oskäligt.[/quote]
Oskäligt och oskäligt......om jag jämför med vad andra här på forumet fått betala så verkar det inte vara i överkant.....och i offerten så hade han skrivit materialkostnad enligt prislista och det har han debiterat.....timpriset var också inskrivet i offerten men antalet timmar var vad han trodde, baserat på tidigare installationer, inget han lovade.
[/quote]
Nu ska ni inte agera försvarsadvokat åt er elektriker.
Prislistan är ju fejkad och endast till för att visa upp för kunder som ifrågasätter priset. Som kund förväntar man ju sig att "prislistan" ska ligga i linje med marknaden. Om elektrikern sedan debiterar tid för materialbeställning eller/och en viss procent på priserna är ju helt ok. Men inte tusan är det skäligt att priset på en sån dussinvara som FK1,5 är multiplicerat med en faktor 5.
Att andra fått betala lika mycket är säkert sant men det gör det inte mindre oskäligt för det. Det är ju meningslöst att ta in offerter om elektrikern, när det är dags att betala, trollar fram en prislista som saknar verklighetsförankring och som kan täcka upp vilken lågt given offert som helst. Dessutom snedvrider det konkurrensen på marknaden då elektriker inte väljer att handla av företaget med de bästa priserna utan hos det företaget med den mest fejkade prislistan.
Det skulle vara intressant att få höra hur denna bransch motiverar sina prislistor i en domstol.