61 080 läst ·
49 svar
61k läst
49 svar
Kostnad för dränering av källare
Någon som har nyare prisuppgifter för dränering? Efter rekordvintern är dräneringsgubbarna hett byte och vi har fått två anbud som låg långt över vår budget. Det ena låg på 3125/m ikl pordrän och moms. Det andra var på 156000 då ingår dränering ca 40m nytt avlopp och dagvatten mellan hus och gata (ca 9m) pordrän och moms.
Medlem
· Västra Götaland
· 217 inlägg
hm konstigt va alla e kunniga på gräva,ingen som tänker på att det krävs utbildning
renoverarn
renoverarn
Medlem
· Västra Götaland
· 217 inlägg
finns krav för båda,det enda du egentligen får göra med maskin utan förarbevis är att röja snö,sedan börjar försäkringsbolagen kräva utbildning för att dränera.finns många klåpare
renoverarn
renoverarn
Medlem
· Västra Götaland
· 217 inlägg
kolla med www.me.se samt försäkringsbolagen.du får gärna berätta hur du skulle gjöra om du skulle dränera.Detär rätt intresant att läsa här om hur folk o även endel entreprenörer utför sina arbeten .Det är väldigt många som fortfarande håller på med vallgravar typ macadam diken runt sina grunder ja det finns otroligt många klåpare på marknaden som lämnar tokiga råd
renoverarn
renoverarn
Själv gick jag efter Isolas anvisningar mest när jag dränerade, dvs platon, cellplast geotextil som börjar under dräneringsröret(som hade 8-16 makadam runtom sig) och fästes på cellplasten och sen fönsterblecksliknande historia uppe på cellplasten och återfyllde med befintliga massor.
Ungefär så.
Men att man skulle maskinförarbevis för minigrävare samt utbildning för att dränera låter som en skröna som entreprenörer hittat på för att skydda sitt jobb, ungefär som rörmokare som säger att man inte får installera VVS själv.
Ungefär så.
Men att man skulle maskinförarbevis för minigrävare samt utbildning för att dränera låter som en skröna som entreprenörer hittat på för att skydda sitt jobb, ungefär som rörmokare som säger att man inte får installera VVS själv.
Medlem
· Västra Götaland
· 217 inlägg
så fort skopvolymen på standardskopan överstiger 49 liter så ska man ha förarbevis
renoverarn
renoverarn
Medlem
· Västra Götaland
· 217 inlägg
gör som ni vill oftast är det ju inga problem förän det händer nåt
renoverarn
renoverarn
b8q sa "Med såna priser skulle jag hyra en minigrävare och dränera om själv..."
ska kanske tillägga at vi har en nyputsad fasad för nästan 300000. En kille hoppade av för hans vanlige grävar inte hade tid och han ville anlita någon han visste var väldigt duktig. Putsen börjar en metter upp. Hur svårt kan det vara? Ska vi anlita arkeologer istället kanske? :=)
ska kanske tillägga at vi har en nyputsad fasad för nästan 300000. En kille hoppade av för hans vanlige grävar inte hade tid och han ville anlita någon han visste var väldigt duktig. Putsen börjar en metter upp. Hur svårt kan det vara? Ska vi anlita arkeologer istället kanske? :=)
Eller kanske anlita handgrävare från någon öststat? 
Jo, då förstår jag om ni inte vill riskera att dunka skopan i den nya fina putsen - jag fick några svarta märken av hydraulslangarna på min träpanel - men ofta räcker det ju med att gräva några dm från grunden, det som är närmare rasar ner av sig själv eller efter en knuff med spaden.
Jo, då förstår jag om ni inte vill riskera att dunka skopan i den nya fina putsen - jag fick några svarta märken av hydraulslangarna på min träpanel - men ofta räcker det ju med att gräva några dm från grunden, det som är närmare rasar ner av sig själv eller efter en knuff med spaden.