103 624 läst ·
462 svar
104k läst
462 svar
Kostnad för att ställa bil på grannens mark
Japp.globaljuggler skrev:
Nej var då?globaljuggler skrev:
Följande står: "Detta brev hade helt fallit i glömska".
Brevet således.
Och när man skriver så här:
” Fr o m 2024-01-01 kommer avgiften för att nyttja parkering för ett stycken fordon på mark tillhörig fastigheten xxxxxxxxx att vara 1500 kr/år. Avgiften ska betalas i förskott om p-platsen vill användas. Om platsen används utan att avgiften betalats, kommer användaren att faktureras 1500 kr vilket avser avgiften för det år när p-platsen använts.”
Då är det rimligt att den som får utskicket tänker: "Vad lustigt, någon i området tänker bygga en parkering på sin tomt. Undras vem som ska använda den". Och så åker utskicket i runda arkivet.
Hade nu grannen i alla fall satt upp en p-skylt där systerdottern ställt sig så hade hon nog förstått vad som gällde.
Hela problemet bottnar i urkass kommunikation från grannens sida.
Systerdottern verkar uppenbarligen villig att låta blir att parkera där. Grannen bara inte klarar av att berätta för henne att nya regler gäller.
Redigerat:
Jag förstår inte vart du vill komma men så länge man använder sig av ordens vanliga innebörd har TS skrivit att släktingen har tagit del av brevet men det har fallit i glömska, dvs. hon glömde bort brevets innehåll. Alltså har hon läst det.D daVinci skrev:
Det är absolut inte rimligt att resonera så.D daVinci skrev:
Systerdottern saknar normal kognitiv förmåga om hon inbillade sig att det var som du framför.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Det står klart och tydligt i TS inlägg, först brevet ett halvår före det började gälla, som TS släkting glömde bort, när sen TS släkting började att använda grannen mark efter 1/1 så fick de fakturan vilket grannen också har skrivit i brevet de fick ett halvår tidigare, dvs om TS släkting forsätter att parkera på grannens tomt så skickar grannen en faktura.D daVinci skrev:
Grannen har aldrig godkänt mitt parkerande, jag har inte ens frågat om det är ok men inbillar mig ändå att bara för att någon annan (tidigare ägare) fått parkera där så blir det automagiskt någon allmän regel att också jag får det?D daVinci skrev:
Jag får nu ett brev i brevlådan från min granne angående den pågående parkeringen av min bil på dennes mark där det står att jag inte får parkera där utan monetär kompensation.
Man är dum i huvet om man inte fattar att det gäller mig och mitt olovliga parkerande.
OK, det inlägget var rätt balanserat och jag håller med om 90%, så jag valde att inte hålla på och peta mer, då min åsikt torde vara känd vid detta laget.globaljuggler skrev:
Men då du verkar vilja få veta så kan jag väl påpeka att jag inte tror att du bör vara så säker på att detta skulle anses vara en konkludent handlande. Men i allt annat i inlägget ifråga tror jag att jag håller med dig.
Min poäng är att de objektiva rekvisiten är uppfyllda för att det ska anses som ett konkludent handlande. Men de subjektiva, dvs. insåg släktingen att hennes parkering var att betrakta som ett accept av avtalet, kan diskuteras.Mikael_L skrev:
Jag är alltså inte alls säker på att den rättsliga bedömningen i slutändan kommer att ge någon part rätt, i det fall det blir juridiskt prövat.
Och detta (som även fanns i det där andra inlägget) tycker jag faktiskt är det bästa.globaljuggler skrev:
Ty i sådana här trådar tenderar vi till att bara bryta och bända på orden i lagarna och annan juridisk text.
Men verkligheten, eldprovet, det sker i domstolen, och blir inte alltid som man tycker orden lyder i t.ex. en lagtext.
Om grannen ska kunna ta ut avgift måste han ansöka om byggnadslov?? Tror jag? Det behövs i Tierp i alla fall. Så kolla detta om det är byggnadslov så anmäl detta till kommunen att grannen tar betalt för uppställning/ P-plats…K Kasthall skrev:Jag har en fråga för min unga systerdotters räkning. Hon bor sedan några år tillbaka bor i ett litet hus i utkanten av ett mindre samhälle i Värmland. Hon brukar då och då ställa sin bil på andra sidan gatan där grannens markerade tomtgräns inte går ända ut till gatan. Detta sker mest när hon har besök som kommer med bil, då det inte finns möjlighet att ställa två bilar på hennes tomt. ”Markplätten” där hon ställer bilen består av en blandning av grus, sten, jord o gräs och sköts inte. Förre ägaren brukade också då och då parkera där och det var han som tipsade henne om möjligheten.
Saken är den att alla fastighetsgränser går ut till gatan, men grannens tomtmarkering, som är en låg gärdsgårdsliknande stenmur, går en bit in från gatan. Därav uppkomsten av den markplätt som systerdottern använt som uppställning för sin bil och där grannen själv ofta har ett bilsläp uppställt.
I somras fick hon så ett brev från grannen som skrev
” Fr o m 2024-01-01 kommer avgiften för att nyttja parkering för ett stycken fordon på mark tillhörig fastigheten xxxxxxxxx att vara 1500 kr/år. Avgiften ska betalas i förskott om p-platsen vill användas. Om platsen används utan att avgiften betalats, kommer användaren att faktureras 1500 kr vilket avser avgiften för det år när p-platsen använts.”
Detta brev hade helt fallit i glömska tills hon igår fick en faktura på 1500 kr avseende ”Nyttjande av p-plats för år 2024”. Hon har vid fyra tillfällen, nyår och trettonhelg, haft sin bil stående på markplätten men kommer inte att ställa den där framöver utan ska försöka ordna en bilplats till på sin tomt.
Hon har naturligtvis sig själv att skylla att hon försatt sig i denna situation. Men om vi bortser från ”får skylla sig själv”, bara att ta skeden i vacker hand, som man bäddar får man ligga etc” undrar jag om någon av er kloka kan bedöma om hon har en rimlig möjlighet att slippa betala 1500 kr eller kanske bara betala en del av beloppet.
Hon kommer givetvis att prata med grannen men vill gärnat veta vilket läge hon befinner sig i om grannen säger promt nej till ett mindre belopp. Jag vet inte om det har någon relevans i det hela, men grannens fastighet är på 3600 m2 och markens taxeringsvärde är 78.000 kr.
För tydlighetens skull lägger jag med en skiss sm visar hur det ser ut där hon bor.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Det är inget parkeringsplats! Det är TS släkting som parkerar sin bil olovandes på grannes tomt.Bussmotor skrev: