F
useless useless skrev:
Kia har väl 7 års nybilsgaranti?
Ja men inte vagnskada vilket var trådens fråga.

Ska nämnas att Kias egna kostade 4500kr för samma.

Detta är första gången jag tog annat än trafikförsäkring då priset var såpass lågt.

Redigerat:
A
Skrämselpropaganda om man inte bor i sthlm eller annan storstad eller slummen.

tesla m3 2020 SR 995 kr månaden i hel och 2000-2500 mil om året.

Id3 ca 390 kr med samma premisser.

Alltså helförsäkring inkl MER på LF.

Att byta ägare är enkelt. Då blir det att försäkringen avslutas och den tid som är kvar återbetalas. Men glöm inte att försäkra den med början av ägarbytesdatum. annars kommer en faktura från trafikförsäkringsföreningen på ca 200 kr dygnet. med blixtens fart. Det är lag på trafikförsäkring. Numera så har försäkringbolag nästlat in sig med bilmärkena, så vid köp kommer det alltid upp om att vi har en bra försäkring med XXX försäkringsbolag. Vår Hyundai var det med Folksam som det skulle tecknas med, men var dyrare än annat. Så vi avstod, försäljaren försökte ändå övertala oss. Säkert det finns en viss provision som inverkar.

Som nämnts viktigt att kolla med flera bolag. Kan dessutom variera väldigt mycket mellan bolagen fram och tillbaka beroende på vad som skall försäkras. Mao en sak kan vara billigt hos ett bolag, men svindyrt på en annan produkt.
Vi har en Elmoped NIU 2020 När jag köpte den så var IF i säklass billigast med ca 4000:-. Vilket vi tecknade. Vissa bolag ville ha över 12000:- Då talar vi om en moped för 30K där en 50 åring står som ägare.

Köpte nyligen en äldre VW EOS Cab, och hamnde först på IF igen, De kunde då ge lite samlingsarbatt mm och fick en helförsäkring på 4600:- vilket jag tyckte var ok. Hade precis tecknat trafik ihop med LF vid köpet. Men blev uppringd av IF då de sett att jag kollat försäkringspriser online. De upplyste glatt IF att jag hade ångerperiod på det köpet.
Nöjd som jag var så började dom fråga om dom fick offerera hemförsäkring. Varför inte, så vi gick igenom allt, och jag fick ett förslag på 1800:- månad, dvs 21600:- som hon frågade om jag var nöjd med:) Informerade att vi hade en försäkring via vår förmedlare på firman på 4800:-/år. Den valde vi efter att de konkurerat med LF på ca 6000:-. Så där tackade jag för mig, och informerade att det nog var det i särklass dyraste förslag jag någonsin sett.

Efter det tänkte jag att jag kanske skulle kolla upp bilen på det bolaget vi har till huset. Fick offert tillbaka på 3421:-. Så ringde nöjt upp IF igen och bad om att få använda ångerperioden där också. Samma bolag kunde dock inte erbjuda mopeden under 9K. Taggad som jag var så gjorde jag en ny koll, och fick den på ICA för 3159, ca 1000:- billigare än IF som skall förnyas om 1,5 månad:)

Så min lärdom är att aldrig anta att man lyckats hitta ett billigt bolag och sen stanna där. Det tar en timme om året att skanna igenom dom vikigaste försäkringarna. Samlingsrabatter i all ära, men pris på sisat raden är ju det enda som styr. Man måste ju hålla lite koll på innehåll också. pris är viktigt, men det gäller att väga in vad de skyddar för, självrisker etc.

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Om fordonet ställs av innan ägarbytet så behövs ingen ny försäkring tecknas för perioden innan fordonet byter ägare igen.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S
J jonaserik skrev:
Att byta ägare är enkelt. Då blir det att försäkringen avslutas och den tid som är kvar återbetalas. Men glöm inte att försäkra den med början av ägarbytesdatum. annars kommer en faktura från trafikförsäkringsföreningen på ca 200 kr dygnet. med blixtens fart. Det är lag på trafikförsäkring. Numera så har försäkringbolag nästlat in sig med bilmärkena, så vid köp kommer det alltid upp om att vi har en bra försäkring med XXX försäkringsbolag. Vår Hyundai var det med Folksam som det skulle tecknas med, men var dyrare än annat. Så vi avstod, försäljaren försökte ändå övertala oss. Säkert det finns en viss provision som inverkar.
Jag fick 6 månader med Folksam för 1050kr när jag köpte min Hyundai. Det var billigt. Efter sex månader bytte jag till LF eftersom det blev billigare.

Fairlane
V växelventil skrev:
Kanske ska tala med en till på trygghansa och höra varför förfallodagen är 2025 när jag ska betala 2024.
Det är inte så konstigt. Om bilen första gången försäkras 1 juni så blir det huvudförfallodagen, år efter år, om det inte bryts av att bilen ställs av, eller byter ägare. Sen kan du ju välja om du vill betala varje månad, varje halvår eller en gång om året. Betalar du varje halvår så kommer en räkning lagom till första december.

Sen kan man komma ur det med ägarbyte eller avställning.

Min elbil skulle kosta 5200:- om året i helförsäkring hos länsförsäkringar om jag ägde den privat ( förmånsbil). Det var första bolaget jag kollade så går säkert att hitta billigare.

Kollade även en KIA e-Niro och det blev 6300:-.

Så så länge man inte tar så effektstinna bilar verkar det vara ungefär samma priser som ICE-bilar.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det är inte så konstigt. Om bilen första gången försäkras 1 juni så blir det huvudförfallodagen, år efter år, om det inte bryts av att bilen ställs av, eller byter ägare. Sen kan du ju välja om du vill betala varje månad, varje halvår eller en gång om året. Betalar du varje halvår så kommer en räkning lagom till första december.

Sen kan man komma ur det med ägarbyte eller avställning.
Ja det är nog så men trodde när man ändrade från helår till halvår så ändrades förfallodagen till halårsperiod. Dålig koll helt enkelt som måste bättra sig framöver. 🙄

ullet
Kollade en del priser i somras på elbilar som var ca 4 år gamla.

Tesla model 3 skulle gå på ca 10k per år
E-Niro kring 5-6000 per år
Slutade med att jag köpte en E-Golf som kostar strax över 4000 kr per år

Alla priser gäller helförsäkring + Mer hos LF med 1500 mil per år.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nej, men det borde ändå påverka försäkringspremien jämfört med en bil helt utan garantier?
Borde? Varför? Gäller ju bara skador du åsamkar själv.

Fairlane
Micleg Micleg skrev:
Borde? Varför? Gäller ju bara skador du åsamkar själv.
Jag tror inte det var det som avsågs. Efter 3 år har man inte längre vagnskadegaranti, men man har ju fortfarande garantier vilket innebär att försäkringsbolaget inte behöver täcka exempelvis skador på batteri/motor/växellåda etc. Det borde ge en lägre premie än efter 7 år.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Vi har en Elmoped NIU 2020 När jag köpte den så var IF i säklass billigast med ca 4000:-. Vilket vi tecknade. Vissa bolag ville ha över 12000:- Då talar vi om en moped för 30K där en 50 åring står som ägare.
Även 4000 är väl svindyrt för att försäkra en moped med nypris 30k. Betala över en åttondel av nypriset i försäkring kan knappast vara en bra affär. Hade det varit en bil i 500k klassen motsvarar det en försäkringskostnad på +60k.

Vissa mopeder kräver väl trafikförsäkring, men den borde ju vara billigare än trafikförsäkring för bil.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Betalar nu ca 4000kr/ halvåret för en Mustang Mach E AWD long range 351 hk när vagnskadegarantin upphörde efter 3 år (årsmodell 21). Innan låg försäkringen på ca 2500kr/halvåret. Rimlig ökning ändå kan jag tycka. Har Ford märkesförsäkring via IF.

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
Får hålla liv i min gamla Ford Focus combi från 2011, betalar 220 kr månaden för helförsäkring.
Inga lån och sköter servicen själv om de inte blir någon för omfattande variant.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.