23 318 läst ·
62 svar
23k läst
62 svar
Kostnad för att byta ut ojordade uttag till jordade
Sida 1 av 5
Hej,
Vi hade nyligen en totalrenovering av vår bostadsrätt från 60-talet utförd av en byggfirma. I samband med detta byttes alla uttag ut också, och firman förklarade det som att "alla utom ett numera var jordat". Härom veckan kom sen en representant för bostadsrättsföreningen och gjorde en inspektion, och konstatera att totalt 5 uttag var, trots att det satt en jordad kontakt, inte faktiskt jordade. Detta i sig utgör en otillåten installation, men även det faktum att det numera fanns ojordat och jordat blandat i samma rum, vilket inte heller är tillåtet.
Nu till min fråga - är det rimligt att höra av sig till byggfirman och kräva att de fixar detta snarast, och att vi enbart betalar materialkostnader? Jag undrar dessutom vad detta kan tänkas kosta i arbetsinsats; jag förstår inte riktigt vad det innebär att jorda uttag. Måste man inte dra en ny kabel? Hur gör man detta när elcentalen sitter i hallen och en av uttagen i ett sovrum på andra våningen? Kommer man behöva bryta upp väggar eller liknande? Det låter väldigt besvärligt. Tacksam för svar.
Vi hade nyligen en totalrenovering av vår bostadsrätt från 60-talet utförd av en byggfirma. I samband med detta byttes alla uttag ut också, och firman förklarade det som att "alla utom ett numera var jordat". Härom veckan kom sen en representant för bostadsrättsföreningen och gjorde en inspektion, och konstatera att totalt 5 uttag var, trots att det satt en jordad kontakt, inte faktiskt jordade. Detta i sig utgör en otillåten installation, men även det faktum att det numera fanns ojordat och jordat blandat i samma rum, vilket inte heller är tillåtet.
Nu till min fråga - är det rimligt att höra av sig till byggfirman och kräva att de fixar detta snarast, och att vi enbart betalar materialkostnader? Jag undrar dessutom vad detta kan tänkas kosta i arbetsinsats; jag förstår inte riktigt vad det innebär att jorda uttag. Måste man inte dra en ny kabel? Hur gör man detta när elcentalen sitter i hallen och en av uttagen i ett sovrum på andra våningen? Kommer man behöva bryta upp väggar eller liknande? Det låter väldigt besvärligt. Tacksam för svar.
Ja, det är rimligt att du hör av dig. Nej, du skall inte behöva betala något för det (det har du väl redan gjort iom att företaget säger sig utfört jobbet?)
Det tar någonstans mellan en kvart och fjorton dagar, det går inte att säga. Man drar i nya trådar i befintliga rör från elcentralen, oftast med hjälp av en gammal tråd. Har man tur finns det redan jord någonstans på vägen, då behöver man inte gå längre än så.
Varför struntade firman i ett uttag? Satt det illa till eller var det för trångt i rören?
Det tar någonstans mellan en kvart och fjorton dagar, det går inte att säga. Man drar i nya trådar i befintliga rör från elcentralen, oftast med hjälp av en gammal tråd. Har man tur finns det redan jord någonstans på vägen, då behöver man inte gå längre än så.
Varför struntade firman i ett uttag? Satt det illa till eller var det för trångt i rören?
Att jorda uttagen innebär att dra en separat jordkabel från centralen till varje uttag. Uttagen byts mot sådana som har jordbleck. Kabeln ansluts i respektive ände i uttag och central. Om huset är från 60 talet går elledningarna i rör och det går att dra jordledningen efteråt i dessa rör utan åverkan på väggarna.
Det låter som att de endast har bytt uttagen till jordade utan att ansluta till jord, vilket är fel. Att blanda jordat och ojordat i samma rum är också fel.
Vilken överenskommelse du ska göra med firman vet jag inte, men de borde åtgärda det snarast utan merkostnad tycker jag.
Det låter som att de endast har bytt uttagen till jordade utan att ansluta till jord, vilket är fel. Att blanda jordat och ojordat i samma rum är också fel.
Vilken överenskommelse du ska göra med firman vet jag inte, men de borde åtgärda det snarast utan merkostnad tycker jag.
Firman bytte alla uttagen. Vi hade bett att få dem bytta, men en diskussion kring jordat/ojordat kom aldrig upp. Från vår sida berodde det på enbart på brist på kunskap inom området.B Brinken90 skrev:
EDIT: för att förtydliga - vi ville ha dem utbyttta för att de var gamla och hade gulnat, inte på grund av att de var ojordade.
Det finns som sagt jord i alla uttag utom fem. Jag vet inte varför just dessa saknar jord. Kanske hade alla uttag utom just dessa 5 jord redan innan renoveringen.zarkov skrev:
Ja, det är rimligt att du hör av dig. Nej, du skall inte behöva betala något för det (det har du väl redan gjort iom att företaget säger sig utfört jobbet?)
Jag skulle granska allt elarbete som firman gjort hos er. Dom verkar inte ha kunskap.J Jonas-tk skrev:Hej,
Tack för svaret Pin!P Pin skrev:Att jorda uttagen innebär att dra en separat jordkabel från centralen till varje uttag. Uttagen byts mot sådana som har jordbleck. Kabeln ansluts i respektive ände i uttag och central. Om huset är från 60 talet går elledningarna i rör och det går att dra jordledningen efteråt i dessa rör utan åverkan på väggarna.
Vid avslutat renovering förklarade de för oss att 1 uttag inte var jordat. Vi inspektionen av ett av bostadsrättsföreningen anlitat bolag så konstaterades det att det totalt var 5 uttag som var ojordade.Stefan N skrev:
Är firman registrerad hos Elsäkerhetsverket?J Jonas-tk skrev:Firman bytte alla uttagen. Vi hade bett att få dem bytta, men en diskussion kring jordat/ojordat kom aldrig upp. Från vår sida berodde det på enbart på brist på kunskap inom området.
EDIT: för att förtydliga - vi ville ha dem utbyttta för att de var gamla och hade gulnat, inte på grund av att de var ojordade.
Om inte så har de gjort otillåtet elarbete.
Att byta från ojordade uttag till jordade uttag är elarbete även om det finns jord framdraget.
https://www.elsakerhetsverket.se/kollaelforetaget/privatperson
https://www.elsakerhetsverket.se/pr...el/byta-vagguttag/byta-ett-ojordat-vagguttag/
Skulle nog råda den byggfirman att ta in nån som gör alla arbetsmoment som har med el att göra då dom uppenbarligen inte har nån aning om vad dom sysslar med.
Antingen får dom ta in nån som fixar det åt dom (skulle inte lite på att dom gör det på rätt sätt själva)
Eller så får du ta in nån själv och antingen försöka få byggfirman att betala det (lär inte bli lätt) eller iallafall få tillbaka det du har betalat för deras elarbeten
Antingen får dom ta in nån som fixar det åt dom (skulle inte lite på att dom gör det på rätt sätt själva)
Eller så får du ta in nån själv och antingen försöka få byggfirman att betala det (lär inte bli lätt) eller iallafall få tillbaka det du har betalat för deras elarbeten
Fast det får du väl inte alls göra själv? Byta ojordat mot ojordat och jordat mot jordat men i det här fallet är det ojordat till jordat uttag utan anslutning till jord. Det får ju varken elektriker eller nån annan göra. Eller?optimizer skrev: