Fick en faktura VS montage 2,5 m kopparrör blev böjd och ansluten, verklig arbetstid 1,5 timma, fakturerades 3 timmar, samma el arbeten där man avklippte ett kabel för elektrikern visste inte vilken funktion den hade och om den var orsaken för problemet varför övrige el grejer inte funkade. Slutligen borrade han i en eldosa och då funkade allt igen.
Men för att klippa av en kabel och borra beräknades 2 timmar. kan jag bestridda detta?

S Skogsei skrev:
Fick en faktura VS montage 2,5 m kopparrör blev böjd och ansluten, verklig arbetstid 1,5 timma, fakturerades 3 timmar, samma el arbeten där man avklippte ett kabel för elektrikern visste inte vilken funktion den hade och om den var orsaken för problemet varför övrige el grejer inte funkade. Slutligen borrade han i en eldosa och då funkade allt igen.
Men för att klippa av en kabel och borra beräknades 2 timmar. kan jag bestridda detta?
Vet inte vad VS står för men tidsmässigt lägger de på restid samt framplockande av delar samt diverse annat. En fantasifull rörläggare och elektriker kan baka in hur många moment som helst. Städa bilen, till exempel. Slutligen rundas allt av till jämna timmar eller dagar.🤑

• Gilla
Lived och 1 till
  • Laddar…
S Skogsei skrev:
1.5 timme tid på plats. Avrundat uppåt till 2 timmar. Sen lite körtid och tid för packning av bilen osv.
Svårt att veta när du inte anger hur var firman är placerad. Men i mina ögon är det inte alls orimligt. Det är inte alltid tiden på plats som räknas.

• Gilla
Mikael Benserud och 1 till
  • Laddar…
Så på tre plus två timmars debitering fick du dina vvs- och elarbeten utförda till belåtenhet, men du vill nu hitta sätt att klaga på? Har jag förstått det rätt då?

Nej, du har inget att hämta med det. Småjobb tar oproportionerligt mycket tid. Att tro att tiden börjar exakt när verktygslådan öppnas och avslutas när den stängs är orealistiskt.

• Gilla
TSkoogh och 18 till
  • Laddar…
K kimpano skrev:
1.5 timme tid på plats. Avrundat uppåt till 2 timmar. Sen lite körtid och tid för packning av bilen osv.
Svårt att veta när du inte anger hur var firman är placerad. Men i mina ögon är det inte alls orimligt. Det är inte alltid tiden på plats som räknas.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så på tre plus två timmars debitering fick du dina vvs- och elarbeten utförda till belåtenhet, men du vill nu hitta sätt att klaga på? Har jag förstått det rätt då?

Nej, du har inget att hämta med det. Småjobb tar oproportionerligt mycket tid. Att tro att tiden börjar exakt när verktygslådan öppnas och avslutas när den stängs är orealistiskt.
Nej men jag tycker en Faktura ska motsvara det som blev utförd. Eftersom El-killen jämrade sig hela tiden att han inte vet hur han ska hitta felet och rörmokaren tillbringade god 45 min på stödjande rekomenderingar (under den tiden utförde rörmokaren inte heller sitt job) men betonade samtidigt att han ju ingen elektiker. El arb 2 timmar och vad blev gjord: Han avklipte en kabel och borrade ett hål i en El-dosa. Det var hela el killens insats under hans närvarå. De första 20 min tillbringade han i tvättstugan utan att ens ha kollad säkringar. Först när jag ställde frågan vad gör han egentligen hände lite. Det enda verktyg han använde var hans mätkabel. Så han hade inte stora väskor att ordna eller verktyg att släppa in i huset, inte heller material att montera.
Timkostnader är en dryg punkt men blir material saltad till det dubbla och mer blir det rätt surt.

• Haha
  • Gilla
Saaallss och 1 till
  • Laddar…
H
Att hitta ett elfel i ett hus som elektriker är inte lätt. Tyckte det var snabbt jobbat oavsett jag.

Ang vvs arbetet. Det tar tid att åka och hämta grejer på grossisten. Det är inte bara en kran det är lite kopplingar som ska köpas in också. Prova själv att åka till matvaruhandlaren inkl motsvarande längd på resan som vvs har och göra ett stödköp på 5-10 artiklar så ser du att en timme går fort när delar ska handlas in.

• Gilla
mrbackstrom
  • Laddar…
H H-Thomasson skrev:
Ang vvs arbetet. Det tar tid att åka och hämta grejer på grossisten. Det är inte bara en kran det är lite kopplingar som ska köpas in också. Prova själv att åka till matvaruhandlaren inkl motsvarande längd på resan som vvs har och göra ett stödköp på 5-10 artiklar så ser du att en timme går fort när delar ska handlas in.
Nja. Vanliga kopplingar skall finnas i bilen. Kranen däremot kan behövas hämta ut. Det är inte mycket till servicebil om den inte har ens det vanligaste.

Intet Intet skrev:
Nja. Vanliga kopplingar skall finnas i bilen. Kranen däremot kan behövas hämta ut. Det är inte mycket till servicebil om den inte har ens det vanligaste.
Men sen så kanske röris måste fara till grossist å komplettera dom kopplingar han tagit till detta jobb så det finns i bilen till nästa jobb då dom kanske behövs där..

• Älska
  • Gilla
Magnus.Geller och 1 till
  • Laddar…
S Skogsei skrev:
Det låter ju som det var en del mätning och felsökning också? Hur var det med restid för elektrikern?

Tycker att på det du beskriver i tråden så är det ingen orimlig faktura. Att du sedan kanske kunde hittat en duktig elektriker som klarar felsökningen på 5 minuter är en annan femma. Det är svårt för oss som läser att bedöma om felsökningen hos dig tog rimligt lång tid. Min observation av "normaldåliga" elektriker är att felsäkning inte är något de är bra på. De gör en mätning, drar fel slutsats, mäter därefter på fel del av anläggningen, hittar inget fel, river sig i huvudet, går tillbaka till den ursprungliga feltolkade mätningen, och efter ytterligare några felaktiga slutsatser hittar de till slut felet.

Redigerat:
V Vector skrev:
Men sen så kanske röris måste fara till grossist å komplettera dom kopplingar han tagit till detta jobb så det finns i bilen till nästa jobb då dom kanske behövs där..
Ja. Om han köper dom en och en.
Köps de däremot kartongvis uppstår kopplingsbrister endast undantagsvis.
Det är bland annat därför kunden även betalar för servicebilen.

• Gilla
TRJBerg och 5 till
  • Laddar…
Jag skulle säga att 2 tim är nästan minimum för att få ut en hantverkare på plats och utföra något hantverk oavsett yrkesgrupp. Så det är nog väldigt rimliga fakturor du fått.

• Gilla
islander och 8 till
  • Laddar…
Om han inte har tagit typ 1000 kr i utkörningsavgift, så är nog det nog inte orimligt.

• Gilla
Emanuel Björnler
  • Laddar…
Har de inte tagit betalt för restid separat så kommer den ju såklart bakas in och det här fallet så tycker inte jag det låter som orimliga påslag de gjort pga restid samt allmän avrundning.

Om du inte är nöjd med arbetet kontra pris så har du ju alternativet att framöver göra det själv alternativt anlita andra, men jag tror inte du ska lägga mer energi på dessa då det blir väldigt små pengar att tvista kring.

• Gilla
Meko7676 och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Ja. Om han köper dom en och en.
Köps de däremot kartongvis uppstår kopplingsbrister endast undantagsvis.
Det är bland annat därför kunden även betalar för servicebilen.
Har du jobbat som röris.... kartongvis! Kartonger av vatette 15x15, 15x12, 12x12 osv å desutom pressdelar av alla de dimensioner+ allt annat som vi ska ha me oss.. vi kör inte runt med hur stora bilar som helst

• Gilla
Sture Andersson1 och 5 till
  • Laddar…
V Vector skrev:
Har du jobbat som röris.... kartongvis! Kartonger av vatette 15x15, 15x12, 12x12 osv å desutom pressdelar av alla de dimensioner+ allt annat som vi ska ha me oss.. vi kör inte runt med hur stora bilar som helst
Men sluta.

OM man är erfaren hantverkare så vet man ungefär hur mycket av olika "standard komponenter" man behöver ha med sig för en dags arbete.

I min ungdom när jag gick på gymnasiet arbetade jag extra som TV reparatör, vi gjorde typiskt 5 - 10 kundbesök före lunch och lika många efter lunch. Vi hade med oss ca 5 000 komponenter i bilarna. Våra komponenter fick plats i samma väska som verktyg, mätinstrument, lödkolv osv. Men som sagt ALLT i en väska. Rörprylar är större, men ni har ju en hel bil.

Det mesta hade vi i ett enda exemplar med oss, men sådant som var lite vanligare hade man med sig typ 5 st. Och det allra vanligaste, som dessutom var lite skrymmande hade man i ett par lådor 50 pack. Som givetvis inte fick plats i väskan. Och allt fylldes på vid lunch och nästa morgon. Det hände överhuvudtaget aldrig att vi inte hade lämplig standardkomponent med till en kund. Givetvis fanns det mer exotiska komponenter som man av princip inte har med i en standarduppsättning, men ofta kunde man redan när kunden ringde in, gissa att det är bäst att ta med en "xx".

• Gilla
Mekplatsen och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.