Vi måste åtgärda vårt avlopp. Det finns en fungerande trekammarbrunn, men ingenting därefter, så vi måste anlägga någon sorts infiltration/markbädd/liknande.
Vilka belopp kan det röra sig om 10-50-100 000 kr?
Och i runda slängar vad kan det gå på om även trekammarbrunnen behöver göras om?
Ge mig ett litet hum om vilka pengar det handlar om, bara mellan tummen och pekfingret.
Vilka belopp kan det röra sig om 10-50-100 000 kr?
Och i runda slängar vad kan det gå på om även trekammarbrunnen behöver göras om?
Ge mig ett litet hum om vilka pengar det handlar om, bara mellan tummen och pekfingret.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
35.000 inklusive trekammarbrunn, fördelningsbrunn, rör och allt grus och annat material.
År 2009.
År 2009.
Vi betalade ca 80.000 år 2010. Då ingick följande:
- trekammarbrunn
-pump
-infiltration
-entreprenören bilade upp 5 meter i källaren och la nya avloppsrör.
Brunnen ligger ca 50 meter från huset, infiltrationen ytterligare 25 m bort, så det var ganska mycket grävande. Dessutom har vi lerig mark, så vi fick anlägga en extra stor infiltration.
- trekammarbrunn
-pump
-infiltration
-entreprenören bilade upp 5 meter i källaren och la nya avloppsrör.
Brunnen ligger ca 50 meter från huset, infiltrationen ytterligare 25 m bort, så det var ganska mycket grävande. Dessutom har vi lerig mark, så vi fick anlägga en extra stor infiltration.
De skriver att man får längre tömningsintervaller på slamavskiljare (trekamarbrunn) Jag kan inte ser hur det skulle funka. Man producerar lika mycket slam oavsett vilken infiltationslösning man har, så det låter som rena försäljningsnacket. Och då litar jag inte heller på resten de skriver.
Om ni har goda förutsättningar för en infiltrationsbädd, blir det inte så dyr.
Om ni har goda förutsättningar för en infiltrationsbädd, blir det inte så dyr.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Instämmer. Jag fick en offert på ca 60.000 för Biorock, och då tillkommer ju grävning och annat arbete.huggan skrev:
Finns nog inget som prismässigt slår en enkel infiltration med trekammarbrunn.
Bortsett från att bara släppa ut det i sjön vill säga.
Hej!
Vi anlade ny infiltration för ett år sen ungefär. Då ingick att lägga nya rör ut från hus, ny slamavskiljare, ny fördelningsbrunn och så klart en helt ny infiltration. Med andra ord en helt ny avloppsanläggning från huset och ut. För detta betalade vi inkl. allt mtrl 33000kr, då ingick även lite andra småarbeten som han gjorde med lilla grävmaskinen när han ändå var här (3-4h).
Så det är inte särskilt dyrt.
mvh
Zaphod
Vi anlade ny infiltration för ett år sen ungefär. Då ingick att lägga nya rör ut från hus, ny slamavskiljare, ny fördelningsbrunn och så klart en helt ny infiltration. Med andra ord en helt ny avloppsanläggning från huset och ut. För detta betalade vi inkl. allt mtrl 33000kr, då ingick även lite andra småarbeten som han gjorde med lilla grävmaskinen när han ändå var här (3-4h).
mvh
Zaphod
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Zaphod,Zaphod skrev:Hej!
mvh
Zaphod
det låter som ett pris i samma härad som jag fick betala för två år sedan.
Alltså borde det inte behöva kosta mer.
Litet tips:
Det finns ingen anledning att lägga infiltrationen långt från huset om terrängen är ok.
Finns det bara fungerande avloppsventilation upp över hustaket
känner man inga "dofter" nere på marken runt huset.
Länge sen detta inlägg men har fråga om hur en fungerande avloppsventilation kommer över hustaket, krävs det en långt rör som går 2-3 meter upp?KnockOnWood skrev:
Zaphod,
det låter som ett pris i samma härad som jag fick betala för två år sedan.
Alltså borde det inte behöva kosta mer.
Litet tips:
Det finns ingen anledning att lägga infiltrationen långt från huset om terrängen är ok.
Finns det bara fungerande avloppsventilation upp över hustaket
känner man inga "dofter" nere på marken runt huset.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Uppskattning av kostnad för markarbete.
Grund & Markarbeten -
Kostnad för att dra kabel i nedgrävt rör?
El -
Vad är arbetskostnad för att lägga golvspånskiva på en yta 20 kvm?
Hustillverkare -
Kostnad för att installera solceller, batteribank och elbilsladdare?
El -
Elitfönster - kostnad idag för att byta 2 fönster?
Fönster & Dörrar