Jag skulle vilja veta vad ni tycker är ett rimligt pris för ca 18m staket med stolpar som ser ut ungefär som i bilden.

Jag har fått en offert av en hantverkare på ca 30000:-. Är det rimligt?

• Trästaket med vertikala plankor och stolpar, omgiven av gräs och asfaltväg. En transportbil syns i bakgrunden.
Hej

Om 30.000, är det med eller utan rot/rut avdrag för resten, är rimligt beror på.
Är det 18 meter plan mark eller är det kuperat?
Består marken av sandjord eller urberg.
Ska det vara tryckimpregnerad trall eller Bhutansk ek?

En snabb sökning gav att staket byggt av hantverkare kan kosta 1000-2500 kronor per löpmeter. Så den offert du har fått verkar rimligt prissatt utan att veta mer om förutsättningarna.

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Hej

Om 30.000, är det med eller utan rot/rut avdrag för resten, är rimligt beror på.
Är det 18 meter plan mark eller är det kuperat?
Består marken av sandjord eller urberg.
Ska det vara tryckimpregnerad trall eller Bhutansk ek?

En snabb sökning gav att staket byggt av hantverkare kan kosta 1000-2500 kronor per löpmeter. Så den offert du har fått verkar rimligt prissatt utan att veta mer om förutsättningarna.
Jag har använt allt rot redan så det är utan rot. Och det är 18m plan mark med sandjord. Staketet är liknande det på bilden och är färdigbyggt och kommer i sektioner på 2m.

Enligt offerten så är kostnaden för staketet 5000:-. Resten är jobb

Düsseldorff
B burton666 skrev:
Jag har använt allt rot redan så det är utan rot. Och det är 18m plan mark med sandjord. Staketet är liknande det på bilden och är färdigbyggt och kommer i sektioner på 2m.

Enligt offerten så är kostnaden för staketet 5000:-. Resten är jobb
Han ska alltså inte ens bygga staketet? Låter fullständigt orimligt.

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
RoTe
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Han ska alltså inte ens bygga staketet? Låter fullständigt orimligt.
Instämmer, montera lite staket kan väl vem som helst göra. Kanske få tag på nån ungdom som vill ha bensinpengar?

• Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
25.000 borde motsvara 30-40 timmars arbetstid.
Om det grävs med spade för att få hål till plintar som gjuts på plats så kan det mycket väl ta upp mot 1 vecka att få upp staketet .

Jag skulle montera det själv och ha 25.000 kvar till något trevligare. Men saknas tiden eller intresset att göra det och hantverkaren ifråga har ett bra rykte så kanske det är värt att betala.
Risken med att anlita någon billig är att staketet monteras undermåligt och börjar luta om något år.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.