Hej!
Vi har en eldstad i vardagsrummet. Har inte använt den då det känns som att det kommer ryka ut i rummet, med tanke på vinterns sannolikt jättehöga elpriser (Skåne) funderar vi på att sätta in kassett för att kunna använda den.
Kan man räkna hem den kostnaden ekonomiskt tror ni eller är det mest för mysfaktor?
Kan någon ge en uppskattning om vad en sådan kassett kommer kosta? Kan man installera själv eller ska sotare göra det?
Jag vet att sotare först ska besiktiga och man ska anmäla till kommunen, men vore först bra med en prisuppfattning.
Mått på utsidan är 54x49. Insidan 13 cm bredare.
Vi har en eldstad i vardagsrummet. Har inte använt den då det känns som att det kommer ryka ut i rummet, med tanke på vinterns sannolikt jättehöga elpriser (Skåne) funderar vi på att sätta in kassett för att kunna använda den.
Kan man räkna hem den kostnaden ekonomiskt tror ni eller är det mest för mysfaktor?
Kan någon ge en uppskattning om vad en sådan kassett kommer kosta? Kan man installera själv eller ska sotare göra det?
Jag vet att sotare först ska besiktiga och man ska anmäla till kommunen, men vore först bra med en prisuppfattning.
Mått på utsidan är 54x49. Insidan 13 cm bredare.
Jag gissar på i runda slängar 30 000 för allt klart (bygganmälan, sotare före och efter, kassett, installation). Men finns ju prylar dom kostar betydligt mer också.
Ska ni tjäna på det beror det ju på vad ni betalar för veden kontra elen. Köper ni ved på Statoil eller har ni egen skog. Sedan kanske inte kassetten kan värma hela huset lika jämnt som de radiatorer ni redan har (i varje rum?). Det är ju även meckigare att hålla brasan brinnande 24/7 mot att bara låta termostaterna sköta det jobbet. Men mysigt är det, och bra vid strömavbrott, och kanske vid extrema pristoppar om ni har rörligt abonnemang.
Ska ni tjäna på det beror det ju på vad ni betalar för veden kontra elen. Köper ni ved på Statoil eller har ni egen skog. Sedan kanske inte kassetten kan värma hela huset lika jämnt som de radiatorer ni redan har (i varje rum?). Det är ju även meckigare att hålla brasan brinnande 24/7 mot att bara låta termostaterna sköta det jobbet. Men mysigt är det, och bra vid strömavbrott, och kanske vid extrema pristoppar om ni har rörligt abonnemang.
Har ni någon tilluft kopplad direkt till eldstaden? Svårt att se på bilden.
Har ni det inte så tar brasan tilluften från den varma inneluften och ny kall luft kommer in via tilluftsventilerna i ytterväggarna/fönstren.
Dvs inte så effektivt.
Har ni det inte så tar brasan tilluften från den varma inneluften och ny kall luft kommer in via tilluftsventilerna i ytterväggarna/fönstren.
Dvs inte så effektivt.
Delvis, men inte så mycket och när ts eldat några brasor kommer även eldstaden att avge värme efteråt.john68 skrev:
Har två Keddy insatser i våra hus och det fungerar tillräckligt bra.
Man ska ta upp håll i teglet ovanför insatsen så luften kan cirkulera.
Tack så mycket för era svar och input!
Vi har inte skog eller liknande för egen ved. Men om det blivit av hade jag tänkt försökt hitta en markägare att köpa direkt av. Jag fick en chock när jag såg vad butikerna sålde ved för förra vintern :/ Sannolikt borde man i så fall ha bunkrat upp i våras - de priserna lär bara stiga mer ju närmare vintern vi kommer.
Så här ser hela biten ut. Ser man ifall vi har tilluft eller inte, eller hur vet man det?
Vi har inte skog eller liknande för egen ved. Men om det blivit av hade jag tänkt försökt hitta en markägare att köpa direkt av. Jag fick en chock när jag såg vad butikerna sålde ved för förra vintern :/ Sannolikt borde man i så fall ha bunkrat upp i våras - de priserna lär bara stiga mer ju närmare vintern vi kommer.
Så här ser hela biten ut. Ser man ifall vi har tilluft eller inte, eller hur vet man det?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som sagt tidigare; det behöver inte spela så stor roll om förbränningen tar tilluften från rummet. Då är primärluften förvärmd när den når eldstaden, vilket blir bara en fördel jämfört med att tillföra kall uteluft.A AndersS skrev:
En svårighet kan vara att få bra drag i början när man tänder upp utan tilluftkanal.
Som sagt. Ju kallare det är utomhus desto mindre effektiv blir insatsen. Finns ingen speciell tilluftskanal som kopplats direkt till insatsens förbränningsluftsintag så tas den kalla tilluften direkt utifrån genom fönster- och dörrspringor och andra ventilationskanaler. Att den sedan förvärms av befintligt värmesystem innan den går till insatsen gör ju inte värmeekonomin bättre.
Sot, aska, smutsiga möbler och inte minst cancerframkallande benspyrener i inneluften gör att jag undviker min insats.
När det gäller asbestisiolering kring några värmerör blir många oroliga fastän inga hälsorisker finnes. Med braskaminer är det tvärtom. Trots påvisbara farliga nivåer av cancerframkallane ämnen i inneluften så ska folk ha kaminer inne i bostadsrummen. Obegripligt.
Sot, aska, smutsiga möbler och inte minst cancerframkallande benspyrener i inneluften gör att jag undviker min insats.
När det gäller asbestisiolering kring några värmerör blir många oroliga fastän inga hälsorisker finnes. Med braskaminer är det tvärtom. Trots påvisbara farliga nivåer av cancerframkallane ämnen i inneluften så ska folk ha kaminer inne i bostadsrummen. Obegripligt.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Varifrån tilluften tas påverkar nog bara marginellt. Om det sänker verkningsgraden från 80 till 70procent så lägger du in ett extra ved, inte svårare än så.
I ditt fall blir det nog billigast att försöka hitta några luckor som passar istället för en kassett. Måtten på kammaren verkar ganska små. Tror inte du hittar någon färdig kasset som passar utan måste beställa med specialmått.
I ditt fall blir det nog billigast att försöka hitta några luckor som passar istället för en kassett. Måtten på kammaren verkar ganska små. Tror inte du hittar någon färdig kasset som passar utan måste beställa med specialmått.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Det där beror nog mest på vem som eldar, det är knappast farligt om allt åker ut genom skorstenen. Många klarar inte av att elda utan att få in en massa rök.G Granström2 skrev:
Får man "sot, aska och smutsiga möbler..." så har man en felaktig kassett och ska inte elda i den. Förutsätter att man gjort den kontrollen och inte använder en kamin/insats som läcker in rökgaser i bostaden.
Med en rätt installerad kamin/insats finns inte de problemen
Med en rätt installerad kamin/insats finns inte de problemen