Krilleman
V Vector skrev:
Men sen så kanske röris måste fara till grossist å komplettera dom kopplingar han tagit till detta jobb så det finns i bilen till nästa jobb då dom kanske behövs där..
Precis så gjorde jag när jag körde service.
Bilen rullade alltid ut till kund välfylld till bredden.

Men många glömmer ju att det kostar att fylla på X antal kopplingar varje gång.

Bilen ska ju vara välfylld till varje kund, för att det ska vara rättvist i slutändan...

Många glömmer det. (Eller "väljer" att glömma det).
 
  • Gilla
JockeÅgren och 3 till
  • Laddar…
Krilleman
Intet Intet skrev:
Ja. Om han köper dom en och en.
Köps de däremot kartongvis uppstår kopplingsbrister endast undantagsvis.
Det är bland annat därför kunden även betalar för servicebilen.
Kartongvis?

Hur stor bil ska man ha ut till kund?
Lastbil med släp?

För det finns många varianter av kopplingar.
Sen inte att för glömma dimensionerna 11, 13, 16, 19, 20,5, 21 osv...
Bara "kartongerna" för dessa udda mått blir ju massor...
 
  • Gilla
H-Thomasson och 2 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Hur stor bil ska man ha ut till kund? Lastbil med släp?
Har sett exempel på fakturor här på forumet som tyder på något liknande. 😉😂
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Alfredo Alfredo skrev:
Har sett exempel på fakturor här på forumet som tyder på något liknande. 😉😂
Hur menar du då?
Jag har bara sett exempel på forumet med extremt saltade påslag.

Ytterst få exempel som jag sett där hantverkaren tagit betalt för att lagerhålla specialkopplingar och "kartongvis" med annat.
Påvisa med länkar mig om jag har fel! 👍
 
Krilleman
H hempularen skrev:
Det mesta hade vi i ett enda exemplar med oss, men sådant som var lite vanligare hade man med sig typ 5 st. Och det allra vanligaste, som dessutom var lite skrymmande hade man i ett par lådor 50 pack. Som givetvis inte fick plats i väskan. Och allt fylldes på vid lunch och nästa morgon. Det hände överhuvudtaget aldrig att vi inte hade lämplig standardkomponent med till en kund. Givetvis fanns det mer exotiska komponenter som man av princip inte har med i en standarduppsättning, men ofta kunde man redan när kunden ringde in, gissa att det är bäst att ta med en "xx".
Det mesta ska alltid vara med, men vem betalar då för påfyllnad i bil om du gör det dagen efter?

Rättvisast är ju dock att det sker samma dag innan 16,00 (inom normal arbetstid).

För det blir ju missvisande för kund 1 som bara behövde en koppling, kontra kund 2 som halvdant tömde bilen med massor med tilläggsarbeten. Respektive tid man lägger på påfyllnad läggs på kund.

Eller är du av åsikten att servicebilen fyller på sig själv? 🤔

Oavsett så är det mest rättvist att man åker till grossen efter 15,00 och fyller på det som gått åt under dagen.

Hur man än vänder och vrider på detta så är detta förfarande det mest rättvisa när man kör service.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Hur menar du då?
Dubbla smileyn antyder ett försök till skämt men det gick visst inte hem. "Extremt saltade påslag" kan väl tolkas som att man behöver lite extra intäkter för att finansiera sina service(last)bilar? 🤔
 
  • Gilla
Robin Lindberg
  • Laddar…
Krilleman
Alfredo Alfredo skrev:
Dubbla smileyn antyder ett försök till skämt men det gick visst inte hem. "Extremt saltade påslag" kan väl tolkas som att man behöver lite extra intäkter för att finansiera sina service(last)bilar? 🤔
Dubbla smileys var det som du gav, således är det i betraktarens öga...

Som jag benämnt ovan är det mest rättvisa beträffande service med påfyllnad i servicebil enligt daglig basis.

Alla är vi olika. ✅
 
Krilleman Krilleman skrev:
Eller är du av åsikten att servicebilen fyller på sig själv?
Jag är av åsikten att det materialpåslag som alltid debiteras ska täcka materialhanteringen inklusive givetvis påfyllning av bilen.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
Alfredo Alfredo skrev:
Jag är av åsikten att det materialpåslag som alltid debiteras ska täcka materialhanteringen inklusive givetvis påfyllning av bilen.
Materialpåslag kan aldrig täcka påfyllnad i realtid rättvist.

Och den som anser att materialpåslag ska täcka påfyllnad är ute på hal is...
 
  • Gilla
JockeÅgren och 1 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Och den som anser att materialpåslag ska täcka påfyllnad är ute på hal is...
Som du säger, Alla är vi olika. ✅
 
Krilleman
Alfredo Alfredo skrev:
Jag är av åsikten att det materialpåslag som alltid debiteras ska täcka materialhanteringen inklusive givetvis påfyllning av bilen.
Materialhantering ska alltid debiteras direkt på kund om det ska vara korrekt.
 
  • Gilla
JockeÅgren
  • Laddar…
Krilleman
Alfredo Alfredo skrev:
Som du säger, Alla är vi olika. ✅
Ja visst är vi olika.

Men om kund tex bara begär avloppsrensing, ska denne då betala för materialhantering i timpriset?

Jag påstår att så inte är fallet.
 
  • Gilla
Motherfucker
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Men om kund tex bara begär avloppsrensing, ska denne då betala för materialhantering i timpriset?
Om materialpåslag finansierar materialhanteringen betalar den som bara köper tjänst inget för materialhantering.

Men jag lägger ner detta. Jag försökte skämta apropå dina servicelastbilar med släp, vilket togs på betydligt större allvar än jag avsåg.
 
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
Krilleman
Alfredo Alfredo skrev:
Om materialpåslag finansierar materialhanteringen betalar den som bara köper tjänst inget för materialhantering.

Men jag lägger ner detta. Jag försökte skämta apropå dina servicelastbilar med släp, vilket togs på betydligt större allvar än jag avsåg.
Varför lägga ner när du i sakfrågan har rätt?
 
Krilleman Krilleman skrev:
Varför lägga ner när du i sakfrågan har rätt?
För att jag sitter med en platta och hatar att skriva utan riktigt tangentbord. 😂
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.