Medlem
· Östergötland
· 163 inlägg
Inte Telge, men fick precis min faktura på elen.
127,56:- i SE3
Sen tillkommer ju alla avgifter, skatter o sånt. Känns skönt att få lite pengar över till renovering igen
127,56:- i SE3
Sen tillkommer ju alla avgifter, skatter o sånt. Känns skönt att få lite pengar över till renovering igen
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Det "trygga" i avtalet kan ifrågasättas. Visst, i SE4 hade vi ca 3 kr /kWh i december så det blev litet dyrare för oss just då, ca 1500 kr ren elräkning.
Vi har försökt minimera hushållsel och ligger på mindre än hälften jfr föregående år, har fjärrvärme så varmvatten och värme ingår inte i denna förbrukning alls efter vi stängt av LLVP nu under de volatila priserna.
Januariräkningen från elbolaget blev relativt blygsamma 500 kr litet drygt, tillkommer distribution osv men klart hanterbart:
Elhandel 2023-01-01 - 2023-01-31
Rörligt elpris 368 kWh 1,25739 SEK/kWh 462,73 SEK
Månadsavgift 1 Mån 36,00 SEK
Rabatt månadsavgift 1 Mån -36,00000 -36,00 SEK
Rabatt elpris 368 kWh -0,100 SEK/kWh -36,80 SEK
Moms 25,00 % 106,48 SEK
Totalt 532,41 SEK
Vi har försökt minimera hushållsel och ligger på mindre än hälften jfr föregående år, har fjärrvärme så varmvatten och värme ingår inte i denna förbrukning alls efter vi stängt av LLVP nu under de volatila priserna.
Januariräkningen från elbolaget blev relativt blygsamma 500 kr litet drygt, tillkommer distribution osv men klart hanterbart:
Elhandel 2023-01-01 - 2023-01-31
Rörligt elpris 368 kWh 1,25739 SEK/kWh 462,73 SEK
Månadsavgift 1 Mån 36,00 SEK
Rabatt månadsavgift 1 Mån -36,00000 -36,00 SEK
Rabatt elpris 368 kWh -0,100 SEK/kWh -36,80 SEK
Moms 25,00 % 106,48 SEK
Totalt 532,41 SEK
Medlem
· Östergötland
· 163 inlägg
Har tyckt ändå att telge energi verkar vara rätt bra. Tryggt avtal skulle kapa toppar men även att man inte fick det billigaste eftersom de förhandlar på lite längre sikt. Men det är ju nästan 3x vad det verkar nuL lbgu skrev:
Medlem
· Östergötland
· 163 inlägg
Bra jobbat med förbrukningen. Vet inte vad ni har för hus men vi låg ju på rätt mycket mer och då tycker jag ändå att vi snålat in. Har ju 110kvm enplans men källare på lika mycket med några element igång. Har en luft-vatten och haft ca 17-18 grader i husetH Harald Blåtumme skrev:Det "trygga" i avtalet kan ifrågasättas. Visst, i SE4 hade vi ca 3 kr /kWh i december så det blev litet dyrare för oss just då, ca 1500 kr ren elräkning.
Vi har försökt minimera hushållsel och ligger på mindre än hälften jfr föregående år, har fjärrvärme så varmvatten och värme ingår inte i denna förbrukning alls efter vi stängt av LLVP nu under de volatila priserna.
Januariräkningen från elbolaget blev relativt blygsamma 500 kr litet drygt, tillkommer distribution osv men klart hanterbart:
Elhandel 2023-01-01 - 2023-01-31
Rörligt elpris 368 kWh 1,25739 SEK/kWh 462,73 SEK
Månadsavgift 1 Mån 36,00 SEK
Rabatt månadsavgift 1 Mån -36,00000 -36,00 SEK
Rabatt elpris 368 kWh -0,100 SEK/kWh -36,80 SEK
Moms 25,00 % 106,48 SEK
Totalt 532,41 SEK
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Vårt hus har 250 kvm uppvärmd yta men som sagt, själva uppvärmningen har vi växlat över helt nu till enbart FJV och stängt av den LLVP som tidigare bidrog en hel del. Det är en avvägning - och har alltid varit - mellan hur mycket LLVP ska gå jfr vad FJV ska täcka upp med i svåråtkomliga utrymmen. Som elpriserna varit denna uppvärmningssäsong så valde vi att köra enbart FJV - billigt per kWh värme men givetvis ingen 3-5 ggr värmepumpseffekt i detta.
Det vi gjort i energibesparing på värmesidan är att dra ner till 18 grader i de flesta källarutrymmen (utom badrum och tvättstuga), övrigt nerdraget till ca 20 grader från tidigare 23 i utrymmen vi vistas i. Inköpt fårskinnstofflor och sköna torgvantar för kontorsjobbet, vi jobbar mycket på distans så det behövs plus en extra tröja på kanske.
På förbrukning av hushållsel, se till att släcka kontorselektronik och entertainmentanläggningar, belysning när det inte används - gör mer än man tror. Gärna använda snåla laptopar istf gamingdatorer för dagligt rutinjobb.
En del av vår halvering av hushållsel litet drygt kommer givetvis av att vi inte använder LLVP i detta läge. Men noteras att detta inte lett till mer än ca 10% ökning av kostnader för FJV, kanske till stor del på att vi accepterar lägre innetemp nu. Allt som allt, inga galopperande energikostnader för oss utan fullt hanterbart.
__
2-3 vuxna i hushållet som jobbar mycket på distans, inga ungar i hushållet normalt sett så inga stora förbrukare.
Det vi gjort i energibesparing på värmesidan är att dra ner till 18 grader i de flesta källarutrymmen (utom badrum och tvättstuga), övrigt nerdraget till ca 20 grader från tidigare 23 i utrymmen vi vistas i. Inköpt fårskinnstofflor och sköna torgvantar för kontorsjobbet, vi jobbar mycket på distans så det behövs plus en extra tröja på kanske.
På förbrukning av hushållsel, se till att släcka kontorselektronik och entertainmentanläggningar, belysning när det inte används - gör mer än man tror. Gärna använda snåla laptopar istf gamingdatorer för dagligt rutinjobb.
En del av vår halvering av hushållsel litet drygt kommer givetvis av att vi inte använder LLVP i detta läge. Men noteras att detta inte lett till mer än ca 10% ökning av kostnader för FJV, kanske till stor del på att vi accepterar lägre innetemp nu. Allt som allt, inga galopperande energikostnader för oss utan fullt hanterbart.
__
2-3 vuxna i hushållet som jobbar mycket på distans, inga ungar i hushållet normalt sett så inga stora förbrukare.
Redigerat:
Priserna i januari förväntades ju bli klart högre. Så det är fullt naturligt att den typen av avtal ger ett högre pris än rörligt. Å andra sidan ger det lägre pris om det ökar oväntat mycket.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
P pixellegolas skrev:
Du har inte förstått vad du köpt tror jag. Det där avtalet hade högst troligt haft 300 öre kwh även om spoten för Januari landat på 600 öre också.
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Det är väl innebörden av "tryggt" avtal kan man gissa. Nu blev det en dryg tredjedel så dyrt (SE4), vet ej vad det låg på i andra elområden.S SueCia skrev:
Medlem
· Östergötland
· 163 inlägg
Jag förstod att det skulle bli lite dyrare. Att man köper sig en trygghet att topparna kapas. Men skulle vilja veta vad andra betalade. Om andra betalade 1kr och jag 3kr så är det ju lite väl mycket. Men visst, 3kr är "tryggt" i det stora hela jämfört med 7kr osvS SueCia skrev:
De enda som verkligen är trygga med avtalet är Telge Energi, de har givetvis räknat på det och kommit fram till att det är lönsamt för dem att erbjuda detta avtal.P pixellegolas skrev:
Medlem
· Östergötland
· 163 inlägg
Jäkla ångest jag fick nu. Det är klart, det kunde som sagt ha blivit sjukt dyrt och vi hade ju då säkert tjänat på trygg avtal. Nu blev det billigare än prognos och då förlorar vi på det. Det tråkiga är att de har 6 månaders uppsägning på tryggt avtal. Vi börjar ju komma mot varmare tider så förbrukningen kommer ju minska drastiskt. Får försöka spara in ännu mer hemma
