49 180 läst ·
182 svar
49k läst
182 svar
Kostnad bergvärme
angående elektronik så är väl det en av de saker som sjunker snabbast i pris.. min erfarenhet är den att mekaniken kostar mer om den går sönder, säkert till följd av de dyrare produktionskostnaderna. satsa på lite cool flashig teknologi 8) det kan ju alltid plocka poäng på arbetskamrater och grannar :
Fast man ska nog kolla vad reservdelar kostar, till exempel genom att ringa och låtsas att man har en ett par år gammal anläggning och fråga vad ett nytt styrkort kostar eller liknande.ginsten skrev:angående elektronik så är väl det en av de saker som sjunker snabbast i pris.. min erfarenhet är den att mekaniken kostar mer om den går sönder, säkert till följd av de dyrare produktionskostnaderna. satsa på lite cool flashig teknologi 8) det kan ju alltid plocka poäng på arbetskamrater och grannar :![]()
Vissa företag tar hutlöst betalt för reservdelar, och de flesta bara betalar och tar emot.
Jag minns att jag för länge sedan gjorde en människa glad genom att laga ett styrkort till ett bastuaggregat, jag tror att det skulle kosta 1600:- att få hela kortet bytt, jag bytte en triac som kostade en tia eller två hos elfa, och fick en hundring för besväret och det funkade tydligen utmärkt
Detta är det stora problemet för alla konsumenter när nått innehåller elektronik. Det brukar vara helt fruktansvärt dyrt att köpa nya kort. Ofta är det som yxis säger relativt enkelt att åtgärda, ändå vill företagen enbart sälja nya delar!
Detta vore nått för sverker med tunnan.
Detta vore nått för sverker med tunnan.
160 kkr för kalaset? Låter inte så dyrt m tanke på storlek och borrdjup.
Jag borrade för 1 år sedan. 143 m , Nibe Fighter på 7,5 kW, summa med rubbet 127 kkr. Då valde jag en kille som både var billigast och hade de bästa argumenten (läs datorprogrammet i bärbar dator på vårt köksbord ...) Jag begärde in 5 olika offerter.
Jag borrade för 1 år sedan. 143 m , Nibe Fighter på 7,5 kW, summa med rubbet 127 kkr. Då valde jag en kille som både var billigast och hade de bästa argumenten (läs datorprogrammet i bärbar dator på vårt köksbord ...) Jag begärde in 5 olika offerter.
"Per_S" när du begärde in offerterna, hur bar du dig åt? Ringde du dom och dom kom hem till dig och tittade innan offertern kom eller hade du ett underlag själv där du hade ett gäng krav? Eller kanske en kombination? Ska själv efter nyår gå igenom detta därav mitt intresse
.
Svar till Engman23
Mycket arbete ägnades åt att försöka beräkna / uppskatta husets värmebehov och erforderlig framledningstemp vid smällkyla.
Detta eftersom husets radiatorsystem är av enrörstyp och inte bör ändras ( en en av leverantörern. Däremot kan ett sådant system kompletteras med ny slinga från huvudröret (vid pumpen))
Bra stöd hade jag om gamla noteringar av utetemp, framledningstemp och oljeåtgång under perioder med olika yttertemp (medelvärden)
Nästa fundering var om pumpen skulle klara husets värmeförsörjning utan tillskottsvärme från patronen.
Med tanke på risker vid kommande politiska överväganden tyckte jag att pumpen borde klara sig utan tillskott vid låga temp (-15 . DUT i Mölndal är -18)
Men en sån pump får korta gångtider vid plusgrader och kanske många starter
Jag valde till slut Varmitek, som har 2 kompressorer - 1 för låglast, båda för höglast.
Nästa fundering var om pumpen skulle ha inbyggd beredare. Jag valde separat för då har man 2 huvudkomponenter om en skulle gå sönder. (Elpannor med beredare som grannar skaffat har visat sig ha kort livslängd)
Jag valde sepatat beredare
Nästa fundering var vilket borrddup vi skulle ha - olika leverantörer kom till olika förslag 120 till 150 meter för pumpar på 7 resp 8 kW
Till slut blev det 180 meter, varav 25 till berg och än så länge (efter endast 2 mån drift) verkar det bara cirka 5.5 grader köldmedel in efter en haltimmas gångtid
Under Nov och dec förbrukade pumpen i genomsnitt 25 kw/dag, men dec var här varmare än normalt. Motsvarande oljemäng uppskattas till 500-600 lier ( minst 4000 kr)
Mycket arbete ägnades åt att försöka beräkna / uppskatta husets värmebehov och erforderlig framledningstemp vid smällkyla.
Detta eftersom husets radiatorsystem är av enrörstyp och inte bör ändras ( en en av leverantörern. Däremot kan ett sådant system kompletteras med ny slinga från huvudröret (vid pumpen))
Bra stöd hade jag om gamla noteringar av utetemp, framledningstemp och oljeåtgång under perioder med olika yttertemp (medelvärden)
Nästa fundering var om pumpen skulle klara husets värmeförsörjning utan tillskottsvärme från patronen.
Med tanke på risker vid kommande politiska överväganden tyckte jag att pumpen borde klara sig utan tillskott vid låga temp (-15 . DUT i Mölndal är -18)
Men en sån pump får korta gångtider vid plusgrader och kanske många starter
Jag valde till slut Varmitek, som har 2 kompressorer - 1 för låglast, båda för höglast.
Nästa fundering var om pumpen skulle ha inbyggd beredare. Jag valde separat för då har man 2 huvudkomponenter om en skulle gå sönder. (Elpannor med beredare som grannar skaffat har visat sig ha kort livslängd)
Jag valde sepatat beredare
Nästa fundering var vilket borrddup vi skulle ha - olika leverantörer kom till olika förslag 120 till 150 meter för pumpar på 7 resp 8 kW
Till slut blev det 180 meter, varav 25 till berg och än så länge (efter endast 2 mån drift) verkar det bara cirka 5.5 grader köldmedel in efter en haltimmas gångtid
Under Nov och dec förbrukade pumpen i genomsnitt 25 kw/dag, men dec var här varmare än normalt. Motsvarande oljemäng uppskattas till 500-600 lier ( minst 4000 kr)
Som tillägg i tråden kan jag säga att vi borrat 170 meter (säger de i alla fall) och satt in en Nibe Figther 8,5:a.
Priset 120.000 inkl tio års tilläggsförsäkring och inkl moms. Hoppas vi gjort ett bra köp och att firman är seriös. Det verkar just nu vara alltför många guldgrävare i branschen som vill luras och därav är det inte lätt att hitta vilka som är seriösa i djungeln av leverantörer...
Priset 120.000 inkl tio års tilläggsförsäkring och inkl moms. Hoppas vi gjort ett bra köp och att firman är seriös. Det verkar just nu vara alltför många guldgrävare i branschen som vill luras och därav är det inte lätt att hitta vilka som är seriösa i djungeln av leverantörer...
Ni som tänker skaffa bergvärme kanske kan ta en funderare när själva kompressorn har en livslängd på 6-10 år... Fungerar den längre så är det tydligen bara plus och med mycket sämre verkningsgrad. -Enligt min komuns energirådgivare.
Är det någon som vet vad en kompressor till en bergvärmepump kostar?
Borrhålet är ju dock en engångskostnad.
Finns ju bara 4 ekonomiska alternativ idag (skulle jag missat något så säg till) och de är väl:
Ved (billigast -måste elda en gång om dan 9-30 öre/kw)
Pellets (näst billigast ca:35-40 öre/kw)
Bergvärme (50-60 öre/kw)
och fjärrvärme (om man har tillgång till det).
Grannen borrade bergvärme á 130000:- (27meter till berg) och räknade på en 10-12 år innan den är betald... (med dagens elpris -lutar ju åt att de kommer höja elen till samma som ute i europa 30-100%)
Är det någon som vet vad en kompressor till en bergvärmepump kostar?
Borrhålet är ju dock en engångskostnad.
Finns ju bara 4 ekonomiska alternativ idag (skulle jag missat något så säg till) och de är väl:
Ved (billigast -måste elda en gång om dan 9-30 öre/kw)
Pellets (näst billigast ca:35-40 öre/kw)
Bergvärme (50-60 öre/kw)
och fjärrvärme (om man har tillgång till det).
Grannen borrade bergvärme á 130000:- (27meter till berg) och räknade på en 10-12 år innan den är betald... (med dagens elpris -lutar ju åt att de kommer höja elen till samma som ute i europa 30-100%)
Övriga tankar i din text låter jag andra tycka till om, men just detta är ju faktiskt helt fel.dusten skrev:
En kompressor från tex Bristol (sitter i min Nibe som exempel) går i 60-80000 timmar innan den dör. Kompressorn tål enligt tillverkaren cirka 25000st starter.
En lagom dimensionerad värmepump går cirka 4000h / år.
Din energirådgivare bör kanske söka nytt jobb eller åtminstone kolla upp lite fakta innan han/hon ger allmänheten "goda råd" på skattebetalarnas bekostnad.
Tittar man på statistiken över några felkonstruerade IVTpumpar av speciell typ kanske man kan hitta sådan statistik på livslängden, men det är ju också helr irrelevant för någon som köper bergvärmepump idag.
blir en 12-13 år en pumphåller då...
Om man som min granne borrat för 130000 och har en återbetalning med dagen elpris på ca 10-12 år (med räntor -alla har ju inte råd att pynta upp 130000), så går hans pump inte med vinst... -För än med nästa pump (om elpriset fortfarande håller isig...)
-Vad bara en fundering...
Bäst är väl de som lyckats få borrat billigt och köpt pumpen själv och skruvat ihop och hamnat på en 70000:- ;D
Om man som min granne borrat för 130000 och har en återbetalning med dagen elpris på ca 10-12 år (med räntor -alla har ju inte råd att pynta upp 130000), så går hans pump inte med vinst... -För än med nästa pump (om elpriset fortfarande håller isig...)
-Vad bara en fundering...
Bäst är väl de som lyckats få borrat billigt och köpt pumpen själv och skruvat ihop och hamnat på en 70000:- ;D
Kan nog stämma om pumpen är rätt storlek för sitt behov och att man får ut en ganska jämn effekt utan en massa start och stop. -Gäller väl att få rätt hjälp med dimensioneringen när man beställer maskinen.
(är nog som kylskåp -bland håller de i massa år och ibland så dör de när garantin går ut...)
Men som någon i ett forum här nämnde man kan ju ha en eller två acctankar som pumpen fyller på och då borde det kanske bli upp mot en 20 år.
Men om 10 år har det nog hänt en hel del på pump sidan, men det blir nog kanske som tv-apparaterna men får en billegare och bättre tv för varje år och kanske blir det det samma med värmepumparna.
Hålet är ju oftast det som är dyrast. :-X
Funderade på bergvärme, men 130 000 är för mycket. Blir nog pellets alternativ ved.
(är nog som kylskåp -bland håller de i massa år och ibland så dör de när garantin går ut...)
Men som någon i ett forum här nämnde man kan ju ha en eller två acctankar som pumpen fyller på och då borde det kanske bli upp mot en 20 år.
Men om 10 år har det nog hänt en hel del på pump sidan, men det blir nog kanske som tv-apparaterna men får en billegare och bättre tv för varje år och kanske blir det det samma med värmepumparna.
Hålet är ju oftast det som är dyrast. :-X
Funderade på bergvärme, men 130 000 är för mycket. Blir nog pellets alternativ ved.