Hej.
Ni som är elektriker och ni som har lejt elektriker får gärna svara på dessa två senarion.

Vad skulle det kosta att dra ekrk el i en stuga på 32m2. Det jag behöver då är följande:
1 eluttag för kyl.
1 uttag för spis.
1 uttag i köket.
1 uttag i sovrummet.
2 uttag i "stora rummet"
Koppla in ny elcentral (jag har redan elcentralen så priset för den behövs inte räknas med)

Utgå från att ekrk kabeln till varje dosa är ca 8m så har vi ett snitt som är säkert betydligt längre än vad det igentligen går åt.
Pris jag vill veta är för arbete, material (eluttag och kabel) och om det är nått mer som går åt som ni vet om?

Detta vill jag också veta pris för:
Dragning av el innanför väggarna med förutsättning att jag öppnar upp väggarna och markerar ut var jag vill ha eluttag osv så att en elektriker slipper riva ner halva stugan.
1 eluttag för kyl.
1 uttag för spis.
1 uttag i köket.
1 uttag i sovrummet.
2 uttag i "stora rummet"
Koppla in ny elcentral (jag har redan elcentralen så priset för den behövs inte räknas med)

Jag vill gärna veta vad ni uppskattar att detta skulle kosta både vitt och svart, vitt med rotavdrag? Ni som har gjort liknanade saker och har erfarenhet av detta svara gärna och även ni som kanske jobbar eller har jobbat som elektriker kanske vet en ungefärlig prisuppfattning av detta? Ni MÅSTE ju i alla fall veta vad det borde kosta svart :)

Anledningen till att jag frågar är att jag hade tänkt dra det själv (vilket säkert hade gått bra om man läste på och tog det lugnt) men det känns som att det kanske är för lite jobb för att det ska löna sig att börja rackla med detta själv.

Och anledningen till att jag vill veta pris för både el dragen utanpå väggarna och innanför är för att jag tror till 90% att det är sågspåns isolerat i stugan och jag kommer absolut inte att riva väggarna om det är så. Jag ska borra ett hål i väggen och kolla det nästa gång jag far dit.

Edit:Jag behöver givetvis inte veta exakt vad detta kommer att kosta men kanske ungefär, ja får väl räkna med 2000kr +-

Tack på förhand.

Redigerat:
skippa infälld el, det blir bara så mycket dyrare och så mycket besvärligare, hitta en elektriker som är skicklig på EKRK istället!

jo de blir säkert dyrare men det är ju de jag vill få svar på här, vad det kostar med ekrk och med infälld.

Jag tror att du hamnar på 15-20.000 kr inkl moms
mvh tille

Är det sågspånsisolering kan du glömma att få det infällt, om du inte reglar på väggarna eller öppnar upp

ja det återstår att se men jag är ganska säker på att det är spån så då blir det väl ekrk men de verkar ju endå funka så länge det utförs snyggt, sen i och med att jag ska ha stående panelväggar så kommer det förmodligen bli enklare att dölja.

Visst går det fälla in i sågspånsfyllda väggar! Men det är jobbigt och så sabbar man lätt isoleringen!

Ja visst går det men ingen elektriker med självbevarelsedrift tar på sig ett sånt jobb :)

Jo men det kommer bli ekrk nu och sen på nått år då jag ska bygga ut och även lägga ny isolering så ska jag ta dit en som drar in infäld el till allt men just nu får ekrk duga.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.