merlrmindre skrev:
Ja min formulering var inte den bästa :x Så klart måste regler följas. vad jag menade var att ett "kändis-ritat" hus är mer lättsålt. Oavsett de tekniska aspekterna på konstruktionen.
Det skulle jag gärna vilja se underlag på. Visst, ett Ross ritat hus kommer säkert att gå dyrare, men det är nog mer pga att han går "All-in" och bygger inga standardvillor. Men även Eksjöhus har "arkitektritat" i sina kataloger och de kommer inte att gå dyrare än de andra kataloghusen.

R rolflidvall skrev:
Jag skulle också gärna få lite input om detta. För två år sedan så kontaktade jag en "halvkänd" arkitekt och fick en offert på bygglovsritningar för en villa på 160 kvm, ca 200.000. Kostnad för konstruktionsritningar fick jag muntligt, ca 300.000. Det skulle bli ca 500.000 sammanlagt, vilket var mer än vad jag hade räknat med så jag avvaktar så länge, det är ingen brådska. Men det är kanske vad man ska räkna med om man vill ha ett arkitektritat hus?
vad menas med konstruktionsritning?

O oYes skrev:
vad menas med konstruktionsritning?
Det är en ritning med eventuellt tillhörande handlingar som redovisar lämpliga dimensioner, skarvar, infästningar, uppbyggnad, armering om det ingår betong, kvaliteter på ingående material mm mm mm. En konstruktionsritning kräver också att det har gjorts beräkningar på ingående material och konstruktionens mått och utformning.
Kort och gott en byggmanual.

Ca 10-15% av budget för skiss till bygghandlingar A+K

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.