Har läst gamla trådar men hittar inget som riktigt passar, de flesta handlar om jordbruksmark och skogsmatk. Jag vet att det är en kostnad att ha en obebyggd tomt. Men hur är det med fastighet utan byggrätt?
bakom oss är ett skogsområde utan byggrätt, skulle tro det är tänkt som strövmark för boende i området. Det är enligt stadsbyggnadskontoret en fastighet, men det finns i detaljplanen ingen byggrätt. Är det då någon avgift att äga marken alls?

Storlek på fastigheten? typkod?
Enklaste är att kolla vad den är taxerad som idag.

Om det är ett skogsområde är väl det troliga att det är skogsmark, såvida den inte är så liten att det inte kan kan vara en jordbruksfastighet. Finns några restriktioner som skulle hindra normalt skogsbruk?
Är det mindre ytor i tätort kanske typkod 497 eller 498 vara tänkbara och ge taxeringsvärde noll. Specar detaljplanen någon viss användning eller bara att det inte ska bebyggas?

Antar det är fastighetsskatten du menar med "kostar att äga". Du lär ju ha utgifter för skötsel också.

http://www.skatteverket.se/foretago...xering/typkoder.4.3f4496fd14864cc5ac9126d.htm

På fastighetsinformationen jag fick från sbk står ingen typkod. den följer samma numrering som övriga tomter. 2:9 och vi har 2:4.
den är som 2-3 tomter, skulle gissa på 2000-3000 kvadrat så tror inte det är en skogsfastighet, ett hinder förutom storleken är väl att det inte finns någon väg till marken, endast en smal stig.
Tror den köptes i spekulationssyfte för tomter men sbk säger en detaljplaneändring inte är aktuell, dels är det för få hus så det är 15 år bort om han ansöker nu, dessutom är stigen för smal för att omvandla till infartsväg för bostäder.

Men vi är lite sugna på att utöka vår yta och hålla skogen på avstånd... Därför undrar jag om det är en avgift kopplad till tomter utan byggrätt.

Hittar inte att man kan se typkod gratis för en fastighet jag inte äger. Kontaktade lantmäteriet för att få reda på vem som ägde marken och fick svar från sbk arkiv. Min gissning är att kommunen ägde marken först, det var tydligen ofta så förr och säljaren av vårt hus sa kommunen ägde marken. Men den var på 80-talet köpt av den som har marken nu (vet ej vem som sålde)

I grunden är det väl fastighetsskatt på allt, med undantag för jordbruksmark och specialfastigheter. Och för vissa bostäder som numera har fastighetsavgift istället.

Om det inte ens finns möjlighet att göra fastigheten byggbar blir inte taxeringsvärdet så lågt då att det blir oviktigt om du ska skatta på det? Eller slå ihop till en fastighet när du köper... Finns nog olika alternativ att hantera det.

Enklast för dig är nog att ringa SKV och fråga hur man brukar hantera taxeringen av liknande fall. Då får du ju också reda på hur den är klassad idag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.