8 798 läst ·
12 svar
9k läst
12 svar
Kortslutning i vanlig antenn (kabel).
Hej.
Jag har firat helgen på vinden i träspånet och dragit ny antennsladd. Men jävligt dåligt resultat (ursäkte språket men ibland blir man ledsen på sig själv).
Detta är min installation:
Antenn (klassisk gammal alligator) -> enkel 1till3-splitter (oförstärkt vanlig kopplingsdosa). 3 koaxar ner i huset.
I: Till barnens rum. Går just nu vidare till vardagsrumsteven via lös sladd på golvet. Funkar finfint.
II: Nydragen in i lilla sovrummet. Oprövad men lovande.
III: Nydragen ner i den specialbyggda TV-väggen mitt i vardagsrummet. Funkar absolut inte.
Mina 2 frågor:
1. Min ickefungerande sladd (III) är det kortis i. Om jag mäter skärmen och signalen så är det finfin kontakt. Nånstans har jag säkert dratt i en gipsskruv igenom eller nåt. Sladden går heller inte att backa ur och byta pga detta. Frågan: kan någon ens tipsa om en lösning?
2. Även om jag kopplar ur denna pajiga kabel är det kontakt mellan skärm och signal i min splitter. Jag är för dålig på elektroniklära för att kunna bedöma graden av genomsläpp. Frågan: Är detta OK? Jag får ju bra bild genom kabel nr I oavsett?
Suck, ibland går det verkligen inte som man vill. Och då kan jag tycka att koppla sladdar med 2 tåtar utan starkström hör till det en villaägare ska klara av. Tur att altanen blev så himla bra ;-)
Jag har firat helgen på vinden i träspånet och dragit ny antennsladd. Men jävligt dåligt resultat (ursäkte språket men ibland blir man ledsen på sig själv).
Detta är min installation:
Antenn (klassisk gammal alligator) -> enkel 1till3-splitter (oförstärkt vanlig kopplingsdosa). 3 koaxar ner i huset.
I: Till barnens rum. Går just nu vidare till vardagsrumsteven via lös sladd på golvet. Funkar finfint.
II: Nydragen in i lilla sovrummet. Oprövad men lovande.
III: Nydragen ner i den specialbyggda TV-väggen mitt i vardagsrummet. Funkar absolut inte.
Mina 2 frågor:
1. Min ickefungerande sladd (III) är det kortis i. Om jag mäter skärmen och signalen så är det finfin kontakt. Nånstans har jag säkert dratt i en gipsskruv igenom eller nåt. Sladden går heller inte att backa ur och byta pga detta. Frågan: kan någon ens tipsa om en lösning?
2. Även om jag kopplar ur denna pajiga kabel är det kontakt mellan skärm och signal i min splitter. Jag är för dålig på elektroniklära för att kunna bedöma graden av genomsläpp. Frågan: Är detta OK? Jag får ju bra bild genom kabel nr I oavsett?
Suck, ibland går det verkligen inte som man vill. Och då kan jag tycka att koppla sladdar med 2 tåtar utan starkström hör till det en villaägare ska klara av. Tur att altanen blev så himla bra ;-)
Produkter som diskuteras: "gipsskruv"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
akhagen, har du hunnit spackla och tapetsera än, eller är skruvskallarna tillgängliga? Om så är fallet skulle du kunna leka lite med svag spänning för att hitta vilken av skruvarna det kan vara. Koppla ur kabeln i båda ändarna, plugga på ena polen från ett batteri till kabeln, och från andra polen leder du till en lampa och sedan vidare med en kabelstump som du sedan sätter mot respektive skruvskalle. Lyser lampan vet du vilken skruv som träffat kabeln. Försök dock minnas var du hade rören så minimerar du antalet skruvar du behöver testa.
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Att ohm-mäta i antenndelar kan vara vanskligt då det ofta sitter drosslar kors och tvärs, för likström är det kortslutning medan för 500 MHz är det fullständigt avbrott.
Är kabeln loss i båda ändar och mäter 0 ohm OCH sitter fast så är det läge att hitta väg för en ny. Lägg inte för mycket tid på att hitta skruven utan dra en ny kabel en annan väg.
Protte
Är kabeln loss i båda ändar och mäter 0 ohm OCH sitter fast så är det läge att hitta väg för en ny. Lägg inte för mycket tid på att hitta skruven utan dra en ny kabel en annan väg.
Protte
Tack för tipset Bjurran, men väggen är både listad, socklad och färdigstruken...
Det lutar åt att ta fram hålsågen och göra en inspektionslucka i väggen uppe vid taket, och trots allt jobb få leva med en utanpåliggande kabel. Men det gick jättefort att få upp väggen ;-)
Tackar tackar.
Det lutar åt att ta fram hålsågen och göra en inspektionslucka i väggen uppe vid taket, och trots allt jobb få leva med en utanpåliggande kabel. Men det gick jättefort att få upp väggen ;-)
Tackar tackar.
Produkter som diskuteras: "hålsågen"
Hålsågar
Hålsågar är specialiserade verktyg som används för att skapa perfekt runda hål i en mängd olika material. De kan användas för allt från trä och plast till metall och gips, och kommer i en rad olika storlekar för att passa alla projekt.
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Det skulle ju kunna vara möjligt att få in en ny tunn kabel i samma rör som den som sitter fast. OM det går att få igenom en dragfjäder så kan det gå att få i en ny kabel.
Det finns riktigt tunna antennkablar, de har dock betydligt större dämpning per meter, men är det en kort sträcka så spelar det inte så stor roll.
Jag tycker iofs att teorin om en skruv genom kabeln låter lite långsökt, en skruv som träffar kabeln kan iofs lätt tränga igenom yttermanteln, kabeln tar för stor plats i röret för att kunna flytta sig, men isoleringen runt mittledaren är så segt att kabeln borde flytta sig det lilla som behövs för att skruven inte skall tränga ända in till mittledaren, om man nu inte har en så makalös otur att man träffar precis mitt på kabeln.
Gör en ny granskning av kabeländarna, så det inte ligger någon tunn kardel från skärmen och kortsluter. Ev. kan du prova att klippa bort någon cm i ändarna och kontrollmät igen.
Och som protte skriver så är det ofta helt i sin ordning att mäta låg resistans i splitter och filter etc. mät bara kabeln helt utan något anslutet.
Det finns riktigt tunna antennkablar, de har dock betydligt större dämpning per meter, men är det en kort sträcka så spelar det inte så stor roll.
Jag tycker iofs att teorin om en skruv genom kabeln låter lite långsökt, en skruv som träffar kabeln kan iofs lätt tränga igenom yttermanteln, kabeln tar för stor plats i röret för att kunna flytta sig, men isoleringen runt mittledaren är så segt att kabeln borde flytta sig det lilla som behövs för att skruven inte skall tränga ända in till mittledaren, om man nu inte har en så makalös otur att man träffar precis mitt på kabeln.
Gör en ny granskning av kabeländarna, så det inte ligger någon tunn kardel från skärmen och kortsluter. Ev. kan du prova att klippa bort någon cm i ändarna och kontrollmät igen.
Och som protte skriver så är det ofta helt i sin ordning att mäta låg resistans i splitter och filter etc. mät bara kabeln helt utan något anslutet.
tackar!
naturligtvuis ligger inte koaxen i ett rör (vilket alla andra kablar som går jämte gör). Sannolikheten att träffa den med en skruv är ju mycket liten, mer troligt är att jag klämt den med en osb-skiva mot en regel eller nåt. men för att klämma ihop den så pass att skärm och ledare möts krävs ett bra tryck.
jag klipper lite i var ände och så får vi se sen...
det blir en sväng på vinden i hlgen igen således. det braiga är att jag verkligen tagit mig tid att inspektera, och det är mycket torrt och fint där uppe i spånet.
naturligtvuis ligger inte koaxen i ett rör (vilket alla andra kablar som går jämte gör). Sannolikheten att träffa den med en skruv är ju mycket liten, mer troligt är att jag klämt den med en osb-skiva mot en regel eller nåt. men för att klämma ihop den så pass att skärm och ledare möts krävs ett bra tryck.
jag klipper lite i var ände och så får vi se sen...
det blir en sväng på vinden i hlgen igen således. det braiga är att jag verkligen tagit mig tid att inspektera, och det är mycket torrt och fint där uppe i spånet.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Vad är det för andra kablar som går jämte? Om det ex. är en nätverkskabel så går det att få in en tunn koax i samma rör.
Jag har dragit fram nätverk och antenn till alla platser vi kan tänkas vilja ha TV i våra nybyggda rum. Jag drog 20mm rör för nätverket för att kunna dra i kablar. Till 20mm rören hittade jag inga rörskarvar med bra låsning, och lyckade givetvis med konststycket att dra isär en skarv ovanför det nysatta paneltaket. Lösningen blev att dra i en nätverkskabel med en tunn koax i röret som var avsett bara för antennkabel, det gick utmärkt. Har för mig att jag räknade ut att den tunna kabeln skulle ge 3db mer dämpning på den sträckan.
Jag har dragit fram nätverk och antenn till alla platser vi kan tänkas vilja ha TV i våra nybyggda rum. Jag drog 20mm rör för nätverket för att kunna dra i kablar. Till 20mm rören hittade jag inga rörskarvar med bra låsning, och lyckade givetvis med konststycket att dra isär en skarv ovanför det nysatta paneltaket. Lösningen blev att dra i en nätverkskabel med en tunn koax i röret som var avsett bara för antennkabel, det gick utmärkt. Har för mig att jag räknade ut att den tunna kabeln skulle ge 3db mer dämpning på den sträckan.
Blanda absolut inte 220V ledare med annat såsom nätverk, tv, telefon. Aja baja!akhagen skrev:
Kan du inte utnyttja listerna, fräsa spår i dem på baksidan och dra kabel den vägen?
/Steve
Du kanske kan "fiska" ett nytt vp rör? Borra hål ner i väggen från vinden skjut ner ett styvt vp rör och ta upp ett 70 hål och sätt en rot-dosa alternativt om det går ta bort den befintliga dosan kanske skära bort botten i dosan?
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Som sagt, du får absolut inte ha antennkabel i samma rör eller dosa som 230V ledningar. Dina 230V trådar är inte tillräcklig bra isolerade, de får sin slutliga isolering av att ligga i röret, dvs röret är en del av isoleringen, då får du inte dra in andra typer av kablar i röret.akhagen skrev:
Klart intressant tanke, men vi pratar 80 cm frihöjd på vinden.Svetla skrev:
Allt talar idag för ny synlig kabel. Det är inte alls hela världen, det är just bara det där att när man för en gångs skull tänkt efter före, och så missar man i genomförandet istället.
Surt sa räven å la en utanpåliggande kabel.
Hur är väggen uppbyggd? Är det isolering i den eller är den tom?akhagen skrev:
Är det stående reglar och ingen isolering så är det ju lätt att fiska. Släpp ner en tyngd i ett snöre typ, Ta upp ett hål bakom tv-n, du kan ju göra ett jättehål ( förutsatt att du har en hyfsat stor tv...,) om ett vanligt dosborrshål känns förlitet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
