S
Hejsan

Har tagit över en beg snöslunga som enligt utsago skulle funka fint.

Noterade dock att "skoveln" på ena sidan slagit av brytpinnen, så den är bytt. Kunde inte se några andra skador.

Skulle idag slunga för första gången och det gick väl ungefär som väntat, men med ett undantag.
Slungan skickar iväg snön 2m, max. Långt ifrån vad jag förväntat mig och inte ens över vägen om man vill gå på ena sidan och slunga till den andra.

Det är en Kärcher 10.66 nåt tror jag den hette.

Några tips på vad problemet kan vara sådär på rak arm?

Utan att känna till modellen så gissar jag på en slirande rem till utkastfläkten om det är en tvåstegsslunga. Är det inte en tvåstegsslunga kanske den inte orkar mer. Är det tung snö?

Edit : verkar vara en tvåstegsslunga.

Redigerat:
  • Gilla
Parjonasp
  • Laddar…
S
Hejsan

Ja, det är en tvågstegs.
Förhoppningsvis är det så enkelt som du säger, får öppna upp den och ta en titt.

Nej det var inte tung snö, men av denna slungan förväntar jag mig att den slänger iväg rätt tung snö långt mer än 2m också :)

S
Får se om jag kan hitta nån manual och sprängskiss på nätet med lite tur kanske.

Det sitter säkert skruvar i skarven mellan hjuldelen och slungdelen. Var försiktig när du lossar eftersom den då troligen faller isär direkt, risk för kroppsskada. Palla under handtaget så det inte faller ner. Detta är min erfarenhet av snöslungemek sedan jag bodde hemma. :-D

Kan vara lite lurigt att få ihop eftersom det ena remhjulet sitter i motordelen och det andra sitter i slungdelen.

Tänk på att gärna kasta snön i en båge, ställer du ner vinkeln mycket på utkastet tappar du hastighet. Är utkast och fläkt rostiga bromsar detta också snön, lite färg här skadar inte.

S
Tack för tipsen. Men i detta fallet fick jag ställa ner till minsta vinkel för att snön inte bara mest skulle åka rakt upp och blåsa iväg.

Problemet var relativt jämnt och konstant. jag skulle kunna tänka mig att en sliten rem ger en rätt ojämn gång, men börjar i alla fall i den änden.

Någon som har en sprängskiss på en snöslunga? Vilken som helst kan säkert vara till någon hjälp.

Om du har ställt ner vinkeln på utkastet max och den kastar kallsnö 2m har du nog inget fel på slungan .

Jag hade kört med hög vinkel och kört med hänsyn till vinden. Gör man det får man bra spridning på snön och den sprids jämnt över ytan. Körde alltid med hög (öppen) vinkel när jag körde slunga. Med torr kall snö borde du få en höjd på rätt många meter med uppåtriktat blås.

Experimentera lite vetja!

S
Ludwig skrev:
Jag hade kört med hög vinkel och kört med hänsyn till vinden. Gör man det får man bra spridning på snön och den sprids jämnt över ytan. Körde alltid med hög (öppen) vinkel när jag körde slunga. Med torr kall snö borde du få en höjd på rätt många meter med uppåtriktat blås.

Experimentera lite vetja!
Slungan kastar snön max 2 meter på full gas. Oavsett hur jag ställer utkastet. Ställer jag ner det gick det nog inte ens 2 meter även om det inte var någon större skillnad.

Det blir ju lite dumt när vinden blåser från vägens fria sida mot hus, garage, soptunnor och brevlåda, och extra dumt att när om ställer upp utblåset får man all snön på sig när man går tillbaka. Been there done that ;)

Nej, bättre än så har ska en slunga slunga snö, det har jag sett både på bild och film. Det blir till att kolla remmen när tid ges :)

Ok då låter det lite skumt. Slungan jag körde var väl på typ 6hk och den drog ju iväg snön rätt långt oavsett vinkel. Kolla om något glappar i skruven eller fläkten, något har ju brutit pinnen och den går väl inte av så lätt?

Vad är det för bredd och styrka?

Ok 10 hk, då är det nog absolut något fel som inte är rätt! ;-)

Har den kraft att tugga sig igenom snön?

Om inte kan axellager eller motorn vara slut.

Finns kraft så kan det vara fläktbladen som inte sluter tätt mot huset. Läste om ngn som monterade kraftigt gummi längst ut och på så vis fick upp kastlängden.

Om det är dålig rem kanske man kan vrida fläkten runt av handkraft, eller snarare om man kan det kan det kanske vara ett symptom på remmen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.