61 886 läst ·
43 svar
62k läst
43 svar
Kortast möjliga toalettstol
Hm, då måste jag absolut kolla upp det.jan_martinsson skrev:
För om jag kollar på en cad-fil så ser det ju faktiskt ut som att röret går ut rakt ner (med marginal bakåt).
Men på den där ritningen jag har kladdat på kan jag inte tolka det som något annat än att det går ut bakåt, med diametern och allt.
Renoverare
· Stockholm
· 20 286 inlägg
Jag har en vägghängd med avlopprsröret närmare än 60mm, sedan en klack för att komma runt problemet med branschreglerna.
Gustavsberg Nautica som jag har bygger 500mm
edit: du kan inte placera avloppet på andra sidan så att det kommer ut ur väggen?
Gustavsberg Nautica som jag har bygger 500mm
edit: du kan inte placera avloppet på andra sidan så att det kommer ut ur väggen?
Hej!
Jag har en 5546 som sitter mer eller mindre dikt an mot väggen i nederkant och en bredd på vad jag har för mig är runt metern (kan mäta när jag kommer hem). Där går det att sitta men det känns inte bra. Känns som man har väggen i ansiktet. Går det inte att vrida stolen så man sitter längs med rummet i stället? Om du ändå bygger om menar jag.
//Johan
Jag har en 5546 som sitter mer eller mindre dikt an mot väggen i nederkant och en bredd på vad jag har för mig är runt metern (kan mäta när jag kommer hem). Där går det att sitta men det känns inte bra. Känns som man har väggen i ansiktet. Går det inte att vrida stolen så man sitter längs med rummet i stället? Om du ändå bygger om menar jag.
//Johan
Som jag tänker det är det i överkant den ska sitta dikt mot väggen, och att nederkanten (avloppsöppningen) helst ska vara längre fram på toalettstolen. Eftersom avloppsröret sitter 6 cm ut från väggen och den i och med det hamnar 6 cm ut från väggen.johel572 skrev:Hej!
//Johan
Jo alltså jag har funderat och vridit och vänt, men kommer inte på någon bra lösning. Det verkar som att man kommer att få sitta och stirra rakt in i väggen. Problemet är att vattenstammarna kommer upp mitt i golvet och dessa får absolut inte påverkas enligt föreningen. Kan bifoga bilder här hur jag har tänkt och vad som ställer till det.
Att ställa toaletten där jag hade tänkt ha handfatet tror jag kan ställa till det med ventilationen.
Skiss:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rören som kommer ur golvet, som inte får påverkas:
Logga in
Skapa konto
Ventilation (måste vara tillgänglig)
Logga in
Skapa konto
Aj då! Med tanke på dina förutsättningar är nog längden på toalettstolen ett mindre bekymmer 
För att få det bra är ju känslan att man skulle vilja bil upp golvet och dra om avlopp, lägga ner vatten ledningar osv. Men det är ju ett tämligen omfattande projekt. Speciellt om man har styrelsen emot sig.
För att få det bra är ju känslan att man skulle vilja bil upp golvet och dra om avlopp, lägga ner vatten ledningar osv. Men det är ju ett tämligen omfattande projekt. Speciellt om man har styrelsen emot sig.
Omtänk?
Kan du inte helt låta toaletten vara som den är och bygga en separat dusch i klädkammaren? Då kan du bygga upp golvet en 15 cm och sedan låta golvbrunnens avlopp gå in till toan. Jag tycker att det är bättre att ha det på det sättet, då blir inte toan blockerad när någon tar en dusch. En toa är dessutom billigare att renovera än ett helt badrum.
Måste dörren till toan vara kvar där den är? Om du skulle sätta handfatet där dörren är och istället sätta dörren framför toan får du mer svängrum. En dörr är ju också tunnare än en vägg. Frostade glasdörrar släpper också igenom ljus.
Kan du inte helt låta toaletten vara som den är och bygga en separat dusch i klädkammaren? Då kan du bygga upp golvet en 15 cm och sedan låta golvbrunnens avlopp gå in till toan. Jag tycker att det är bättre att ha det på det sättet, då blir inte toan blockerad när någon tar en dusch. En toa är dessutom billigare att renovera än ett helt badrum.
Måste dörren till toan vara kvar där den är? Om du skulle sätta handfatet där dörren är och istället sätta dörren framför toan får du mer svängrum. En dörr är ju också tunnare än en vägg. Frostade glasdörrar släpper också igenom ljus.
Logga in
Skapa konto
Ett alternativ är också att sätta en vägg där WC-avloppet går ut och sätta en vägghängd WC där. Då blir det enkelt att dra avlopp både toa och dusch.
Ventilationen är en lurig fråga. Är det utgående ventilation där nere vid golvet? Sätter du duschen i ett separat rum så måste det nog till någon smart lösning för detta.
Ventilationen är en lurig fråga. Är det utgående ventilation där nere vid golvet? Sätter du duschen i ett separat rum så måste det nog till någon smart lösning för detta.
Ja, att dra om avlopp går nog bra, men det där med vattenledningarna som kommer upp mitt i rummet från lägenheten under. De blockerar ju så att man inte kommer åt toan bra om man skulle ha den där den är, men vänd snett mot dörren så att säga. Man slår i foten.johel572 skrev:Aj då! Med tanke på dina förutsättningar är nog längden på toalettstolen ett mindre bekymmer
Styrelsen vill nog väl, men de är ju så försiktiga med att bevara det gamla.
pelpet skrev:Omtänk?
[bild]
pelpet skrev:Ett alternativ är också att sätta en vägg där WC-avloppet går ut och sätta en vägghängd WC där. Då blir det enkelt att dra avlopp både toa och dusch.
Absolut, skulle man flytta dörren skulle ju mycket vara löst. Men det är en 1:a och det känns inte helt hundra att ha toalettdörren rakt in i rummet. Men ja, en helt hundra lösning går väl knappast att få inom rimliga ekonomiska ramar.
Jag har haft funderingar på det där med separat duschutrymme. Men som du skriver, jag undrar hur det blir med ventilationen, och lite med plats över huvud taget. Det är självdragsventilation. In vid golvet och ut uppe vid taket.
Det var ju bra att det var tillluften.
Jag tror att det helt är lösbart, men kan vara värt att ta med en ventilationstekniker. Ventilation i flerfamiljshus är inte trivialt. I normalfallet med självdrag har man ju tillluft genom fönster i lägenheten och sedan frånluft i badrum och genom köksfläkt. Luften går in i badrummet under dörren.
Om du skulle ha en glipa under dörren till duschrummet, och sätta en badrumfläkt där som blåser luften in i frånluftssystemet via ett dragavbrott, så borde du få en lösning som är bättre än idag. Idag så blir ju ditt badrum fyllt med fuktig duschluft när du duschar, och så sugs det ut med självdrag. Med en fläkt i duschrummet skapas en luftström in under dörren till duschen, och sedan direkt mot frånluften i badrummet. Visserligen sprids en hel del fuktig luft ut i toan när du duschar i rummet bredvid, men det lär vara mindre än idag.
Ett annat alternativ kan vara att sätta någon form av Y-koppling på frånluftskanalen så att den servar både duschrummet och toan. Fast det kanske blir dåligt drag i duschrummet då?
Ärligt talat tror jag mest på denna lösning, då slipper du flytta toadörren och får snyggast badrum.
Visa bilaga 114772
Jag tror att det helt är lösbart, men kan vara värt att ta med en ventilationstekniker. Ventilation i flerfamiljshus är inte trivialt. I normalfallet med självdrag har man ju tillluft genom fönster i lägenheten och sedan frånluft i badrum och genom köksfläkt. Luften går in i badrummet under dörren.
Om du skulle ha en glipa under dörren till duschrummet, och sätta en badrumfläkt där som blåser luften in i frånluftssystemet via ett dragavbrott, så borde du få en lösning som är bättre än idag. Idag så blir ju ditt badrum fyllt med fuktig duschluft när du duschar, och så sugs det ut med självdrag. Med en fläkt i duschrummet skapas en luftström in under dörren till duschen, och sedan direkt mot frånluften i badrummet. Visserligen sprids en hel del fuktig luft ut i toan när du duschar i rummet bredvid, men det lär vara mindre än idag.
Ett annat alternativ kan vara att sätta någon form av Y-koppling på frånluftskanalen så att den servar både duschrummet och toan. Fast det kanske blir dåligt drag i duschrummet då?
Ärligt talat tror jag mest på denna lösning, då slipper du flytta toadörren och får snyggast badrum.
Visa bilaga 114772
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Och det är en sådan kort variant?jan_martinsson skrev:
Om så är fallet, vet du något mer om den, t.ex exakt vad modellen du har heter eller så?
För IFÖ Sign 6832 verkar ha avloppet bakåt (sen var det ju märkligt att den på CAD-ritningen visades med avloppet nedåt, kan det vara en äldre modell tro?).
Hej!
Jag sitter med samma problem - och trodde att jag löst det med IFÖs korta modell tills jag såg att den hade P-lås mot väggen.
Jag har nu hittat en snyggare toalett med S-lås som bara är 600 mm , vilket skulle lösa problemet:
http://www.vvsochbad.se/Badrum-Toal...Inkl-Softclose-sits-och-easyclean-384469.html
Lavabro Flo heter modellen
Jag sitter med samma problem - och trodde att jag löst det med IFÖs korta modell tills jag såg att den hade P-lås mot väggen.
Jag har nu hittat en snyggare toalett med S-lås som bara är 600 mm , vilket skulle lösa problemet:
http://www.vvsochbad.se/Badrum-Toal...Inkl-Softclose-sits-och-easyclean-384469.html
Lavabro Flo heter modellen